0115-KDIT1-2.4012.48.2019.1.KK - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie e-usług publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.48.2019.1.KK Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie e-usług publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest w trakcie realizacji umowy na realizację projektu "..." zawartej w ramach Osi Priorytetowej 3 Cyfrowy Region, Działania 03.01.00, Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z wytycznymi umowy dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85%. Pozostała część inwestycji to wkład własny Beneficjenta, którym jest Gmina. Całkowita wartość projektu wynosi 757.061,00 zł. W ramach realizacji umowy Gmina wdroży 13 e-usług, wraz z portalem płatności - jako odpowiedź na potrzebę zwiększenia dostępności urzędu dla obywateli i przedsiębiorcy. W wyniku realizacji projektu szkoleniami w zakresie kompetencji cyfrowych zostanie objętych 16 pracowników Urzędu Gminy. Uruchomiony zostanie Elektroniczny Obieg Dokumentów do obsługi urzędu, z uwagi na konieczność zapewnienia spójności i wymiany danych pomiędzy wydziałami, możliwości pracy elektronicznej po stronie urzędu będącego narzędziem wspierającym, przyspieszającym i ułatwiającym realizację procesów biznesowych urzędu oraz ułatwiającym obsługę interesanta. Elementami niezbędnymi do uruchomienia rozwiązań, które w wyniku podpisanej umowy o dofinansowanie zostaną przeprowadzone przez Gminę to: roboty modernizacyjno-instalacyjne serwerów, modernizacja infrastruktury sieci..., dostawa i instalacja urządzeń bezpieczeństwa sieci, dostawa i instalacja wyposażenia serwerowni w postaci serwerów aplikacyjnych, dostawa wyposażenia komputerowego w postaci zestawów komputerów stacjonarnych, rozbudowa systemu podtrzymania napięcia (UPS) dla urządzeń serwerowych.

W wyniku realizacji przedsięwzięcia Beneficjant udostępni 13 nowych e-usług:

1. Deklaracja na podatek od środków transportowych,

2. Deklaracja na podatek rolny od osób prawnych,

3. Informacja w sprawie podatku leśnego od osób fizycznych,

4. Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

5. Korekta deklaracji na podatek od środków transportowych,

6. Wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych podatnika,

7. Informacja o niezaleganiu w podatkach/opłatach,

8. Stwierdzenia nadpłaty podatku,

9. Informacja o wysokości opłat za podatek od nieruchomości, rolny wskazanych podatników,

10. Informacja o wysokości opłat za podatek leśny od osób fizycznych,

11. Deklaracja na podatek leśny od osób fizycznych,

12. Deklaracja na podatek od nieruchomości od osób prawnych,

13. Informacja o wysokości opłat za podatek od osób fizycznych.

Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Gmina wykonuje niektóre czynności podlegające opodatkowaniu podatnikiem VAT, takie jak:

* sprzedaż mienia komunalnego,

* sprzedaż wody i ścieków,

* dzierżawa, itp.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podstawową działalnością gminy jest świadczenie usług w zakresie administracji publicznej.

Gmina w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie dokona i nie będzie dokonywała czynności podlegających opodatkowaniu "związaną" z zakupem inwestycyjnym. Realizowana przez Gminę umowa: "..." jest realizowana w ramach zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją umowy "..."?

Brak możliwości odzyskania podatku VAT pozwoliło Gminie uzyskać podatek VAT za koszt kwalifikowany projektu. Wyżej wymieniona interpretacja jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność częściową i końcową realizowanej umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją umowy "..." na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż - jak wynika z treści wniosku - planowane wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje, prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl