0115-KDIT1-2.4012.465.2017.1.AW - Odliczanie przez gminę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na budowę centrum sportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.465.2017.1.AW Odliczanie przez gminę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na budowę centrum sportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę (...) Centrum Sportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę (...) Centrum Sportu.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządnie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na budowie (...) Centrum Sportu (dalej: Obiekt XCS). Obiekt XCS powstał w ramach projektu pn.: "B..." (dalej: Projekt), współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Obiekt oddano do użytkowania w październiku 2011 r.

Na etapie planowania Projektu Gmina zamierzała przekazać Obiekt XCS w bezpłatne użyczenie Powiatowi, zobowiązując go jednocześnie do użytkowania nieruchomości zgodnie z przeznaczeniem. Powiat planował, iż głównymi użytkownikami użyczonego na jego rzecz Obiektu XCS będą uczniowie Zespołu Szkół nr 2 (dalej: ZS nr 2) oraz uczniowie innych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie Powiatu, członkowie klubów sportowych, a także mieszkańcy Powiatu oraz regionu, przy czym część z nich (uczniowie ZS nr 2) będzie korzystało z obiektu bezpłatnie. Planowano także, iż po zakończeniu zajęć lekcyjnych XCS będzie dostępne dla ww. grup odpłatnie.

Wydatki inwestycyjne związane z budową Obiektu XCS ewidencjonowane były w budżecie Gminy, jako beneficjenta projektu, oraz Gmina była wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących poniesione wydatki.

Po zrealizowaniu inwestycji, dnia 27 października 2011 r. Gmina zawarła Umowę użyczenia z Powiatem, której przedmiotem było przekazanie przez Gminę Powiatowi w bezpłatne użyczenie Obiektu XCS przy ZS nr 2 (dalej: Umowa użyczenia), na podstawie której Powiat zobowiązał się do użytkowania ww. infrastruktury zgodnie z jej przeznaczeniem. Jednocześnie Gmina wyraziła zgodę na oddanie przedmiotu użyczenia do używania jednostce organizacyjnej Powiatu, tj. ZS nr 2.

Ponadto, dnia 10 stycznia 2012 r. zawarte zostało Porozumienie pomiędzy Gminą a Powiatem w zakresie współwłasności nieruchomości oraz współfinansowania działalności hali sportowej i basenu przy ZS nr 2 (dalej: Porozumienie). Zgodnie z treścią pkt nr 2 Porozumienia: "Obiekt XCS wraz z terenem, na którym jest zlokalizowany, stanowić będzie w równych częściach współwłasność Gminy oraz Powiatu, co zostanie potwierdzone aktem notarialnym i założeniem księgi wieczystej".

Następnie dnia 9 października 2012 r. sporządzono akt notarialny, na mocy którego Gmina przekazała Powiatowi w formie darowizny udział wielkości 1/2 części nieruchomości położonej w miejscowości R. (dalej: Darowizna) w celu spójnej realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców dotyczących edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki - zatem doszło do ustanowienia współwłasności nieruchomości, przewidzianego pierwotnie w Porozumieniu.

Podsumowując, w związku z zwartą Umową użyczenia całego Obiektu XCS, Porozumienia oraz Darowizny w formie aktu notarialnego, po stronie Gminy nie pojawił się i nie pojawia się na żadnym etapie jakikolwiek obrót opodatkowany VAT z tytułu użytkowania przez Gminę Obiektu XCS - taki obrót realizuje wyłącznie Powiat w ramach udostępniania tego obiektu osobom/podmiotom trzecim.

Obroty osiągane z tytułu działalności komercyjnej, związane z udostępnieniem Obiektu XCS od początku były/są bowiem pobierane i ewidencjonowane przez jednostkę budżetową Powiatu - ZS nr 2. Do końca 2016 r. ZS nr 2, jako jednostka organizacyjna (jednostka budżetowa) Powiatu, był oddzielnym od Powiatu zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz składał we własnym imieniu deklaracje VAT do właściwego Urzędu Skarbowego, w których wykazywał sprzedaż objętą zakresem ustawy o VAT. Natomiast począwszy od rozliczenia podatku VAT za styczeń 2017 r. (moment wprowadzenia centralizacji rozliczeń VAT w Powiecie) ZS nr 2 wykazuje sprzedaż objętą zakresem ustawy o VAT w cząstkowej deklaracji VAT przedkładanej Powiatowi, który na tej podstawie sporządza scentralizowaną deklarację VAT składaną do właściwego Urzędu Skarbowego i w tej scentralizowanej deklaracji wykazuje swój obrót realizowany w Obiekcie XCS.

Faktury dokumentujące opodatkowaną sprzedaż związaną z funkcjonowaniem Obiektu XCS wystawiane były/są przez ZS nr 2, któremu powierzono obsługę bieżącą obiektu XCS (do czasu wprowadzenia scentralizowanych rozliczeń VAT w Powiecie na fakturach jako sprzedawca wskazywany był ZS nr 2, natomiast po centralizacji jako sprzedawca wskazywany jest Powiat, a jako wystawca faktury ZS nr 2).

Zatem zarówno przed jak i po wprowadzeniu obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, czynności opodatkowane związane z funkcjonowaniem Obiektu XCS na żadnym etapie i w żadnym zakresie nie stanowiły czynności opodatkowanych VAT Gminy, a w rezultacie nie były ewidencjonowane, dokumentowane ani wykazywane w deklaracjach VAT Gminy ani jej jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z zawarciem Umowy użyczenia całości Obiektu XCS lub Darowizny udziału wielkości 1/2 części nieruchomości w formie aktu notarialnego (będącej rezultatem zawartego wcześniej Porozumienia) pomiędzy Gminą a Powiatem, po stronie Gminy powstało prawo do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu?

2. Czy Gmina nabędzie prawo do odliczenia części podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu na podstawie art. 91 ustawy o VAT, tj. w ramach korekty wieloletniej lub na innej podstawie, jeżeli przed upływem 10 lat od daty oddania Obiektu XCS do użytkowania wystąpi po stronie Gminy obrót opodatkowany, związany z ewentualnym przyszłym rozpoczęciem przez nią komercyjnego wykorzystania Obiektu XCS?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W związku z zawarciem Umowy użyczenia całości Obiektu XCS oraz Darowizną udziału wielkości 1/2 części nieruchomości w formie aktu notarialnego na rzecz Powiatu (będącą rezultatem zawartego wcześniej Porozumienia), po stronie Gminy nie powstało w żadnym zakresie prawo do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu.

2. Gmina nie nabędzie prawa do odliczenia podatku na podstawie art. 91 ustawy o VAT, tj. w ramach korekty wieloletniej, ani na podstawie innych przepisów ww. ustawy, od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu, jeżeli w przyszłości, przed upływem 10 lat od daty oddania do użytkowania Obiektu XCS, wystąpi po stronie Gminy obrót opodatkowany, związany z ewentualnym przyszłym rozpoczęciem przez nią komercyjnego wykorzystania Obiektu XCS.

UZASADNIENIE

Ad 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści tej regulacji wynika, iż dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku; oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z uwagi na powyższe, Gmina zawierając Umowę użyczenia całości Obiektu XCS, a także dokonując Darowizny udziału wielkości 1/2 części nieruchomości w formie aktu notarialnego na rzecz Powiatu (będącej rezultatem zawartego wcześniej Porozumienia) działała w charakterze podatnika VAT, spełniając tym samym pierwszą przesłankę istotną dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza.

W związku z powyższym warunki, których spełnienie powoduje, że nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym charakter nieodpłatny oddania do używania na podstawie Umowy użyczenia całości Obiektu XCS oraz Darowizna udziału wielkości 1/2 części nieruchomości nie przesądza o braku opodatkowaniu tych czynności.

Opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Gmina nie powinna opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

Ponadto wskazać należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Przy czym, za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartość niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Jak już Gmina wskazała w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dnia 27 października 2011 r. zawarła z Powiatem Umowę użyczenia, natomiast dnia 9 października 2012 r. dokonano Darowizny udziału wielkości 1/2 części nieruchomości w formie aktu notarialnego (jako rezultat zawartego dnia 10 stycznia 2012 r. Porozumienia w zakresie współwłasności nieruchomości). Czynności te miały charakter nieodpłatny.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należą do zadań własnych Gminy. Zatem, ani oddanie do bezpłatnego używania na podstawie Umowy użyczenia całości Obiektu XCS, ani też późniejsza Darowizna w formie aktu notarialnego, nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - oddanie do bezpłatnego używania na podstawie Umowy użyczenia oraz Darowizna odbyły się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywaniem zadań publicznych).

Wobec powyższego, biorąc pod uwagę fakt, iż towary i usługi nabyte przez Gminę w ramach Projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, w momencie zajścia ww. zdarzeń Gmina nie miała prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę Obiektu XCS.

Zdaniem Gminy, na ocenę prawa do odliczenia podatku nie ma wpływu fakt, iż Obiekt XCS jest wykorzystywany przez ZS nr 2 do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika - jako zasada naczelna - że podatek naliczony może być odliczany wyłącznie przez podatnika, który wykorzystuje nabyte towary i usługi do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych. Z punktu widzenia podmiotowości prawnopodatkowej musi zatem wystąpić tożsamość podmiotu dokonującego zakupów z podmiotem realizującym sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT. Oznacza to przykładowo, że nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego spółce kapitałowej w sytuacji, gdy zakupów - w okresie poprzedzającym zawiązanie spółki - dokonał jej wspólnik (tj. na fakturach zakupowych widniały dane wspólnika jako nabywcy). Z drugiej strony prawo do odliczenia podatku naliczonego zostanie zachowane, jeśli zakupów dokona spółka komandytowa, a będą one związane ze sprzedażą dokonywaną przez powstałą z jej przekształcenia spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (analogicznie w przypadku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę kapitałową).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, z uwagi na zawartą Umowę użyczenia, Porozumienie, a także Darowiznę w formie aktu notarialnego pomiędzy Gminą a Powiatem, od października 2011 r. sprzedażą/świadczeniem usług na terenie Obiektu XCS zajmuje się ZS nr 2 - jednostka budżetowa Powiatu. Dlatego też obrót z tytułu świadczenia odpłatnych usług na terenie Obiektu XCS do końca 2016 r. był wykazywany w deklaracjach VAT składanych przez ZS nr 2 - zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Gminy, nie został spełniony warunek dotyczący tożsamości podmiotu dokonującego zakupów z podmiotem realizującym sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT.

Wyżej wymienionej sytuacji nie zmienił również fakt wprowadzenia przepisów związanych z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. (C-276/14), a także w związku z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015 r. (sygn. IFPS 4/15). Na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, dalej: Specustawa), jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane zostały do podjęcia scentralizowanych rozliczeń VAT najpóźniej z dniem 1 stycznia 2017 r. Z uwagi na powyższe, ZS nr 2, który w latach 2011-2016 był oddzielnie od Powiatu zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym deklarację VA7 we własnym imieniu, został objęty centralizacją rozliczeń VAT w Powiecie i począwszy od rozliczenia za styczeń 2017 r. obrót związany z funkcjonowaniem Obiektu XCS jest wykazywany w scentralizowanej deklaracji VAT Powiatu (na podstawie informacji przekazanej w formie cząstkowej deklaracji VAT sporządzanej przez ZS nr 2). Podkreślenia wymaga natomiast fakt, że Gmina nie realizuje żadnego obrotu opodatkowanego podatkiem VAT związanego z funkcjonowaniem Obiektu XCS.

Podsumowując, za bieżącą eksploatację Obiektu XCS odpowiedzialny jest ZS nr 2, który stanowi jednostkę budżetową podległą Powiatowi, nie zaś Gminie, zatem Gmina nie może dokonywać wspólnych rozliczeń podatku od towarów i usług z jednostką budżetową - ZS nr 2, ponieważ nie jest ona jednostką organizacyjną Gminy, lecz Powiatu.

Gmina ponownie w tym miejscu wskazuje, że zarówno w reżimie prawnym sprzed centralizacji VAT w samorządach, jak i w modelu scentralizowanym, nie wystąpiły jakiekolwiek czynności opodatkowane po stronie Gminy, ani jej jednostek organizacyjnych, związane z funkcjonowaniem Obiektu XCS.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Gminy, ani w związku z zawarciem Umowy użyczenia całości Obiektu XCS, ani w związku z Darowizną udziału wielkości 1/2 części nieruchomości w formie aktu notarialnego na rzecz Powiatu (jako rezultat zawartego wcześniej Porozumienia), po stronie Gminy nie powstało w żadnym zakresie prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu.

Ad 2.

Jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pytania nr 1, w przeszłości po stronie Gminy nie powstało w żadnym zakresie prawo do odliczenia podatku od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu. Co więcej, Gmina stoi na stanowisku, iż prawo do odliczenia podatku nie wystąpi w przyszłości na podstawie art. 91 ustawy o VAT, tj. w ramach korekty wieloletniej, ani na podstawie innych przepisów ww. ustawy, nawet jeżeli po stronie Gminy wystąpi obrót opodatkowany podatkiem VAT w związku z ewentualnym przyszłym rozpoczęciem przez nią komercyjnego wykorzystania Obiektu XCS.

Gmina pragnie zwrócić uwagę na przepisy art. 91 ustawy o VAT, w których ustawodawca określił zasady odliczania podatku naliczonego w przypadku, gdy nabywane towary i usługi pierwotnie nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie na związane z tymi czynnościami.

Jak wynika z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy dotyczące korekty stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, do którego odwołuje się art. 91 ust. 7, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa powyżej, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, iż Obiekt XCS stanowi nieruchomość, opisana powyżej korekta wieloletnia potencjalnie powinna być dokonana w ciągu 10 kolejnych lat licząc od roku, w którym Obiekt XCS został oddany do użytkowania, tj. począwszy od 2011 r. Odliczenie podatku na zasadzie korekty wieloletniej byłoby potencjalnie rozłożone w czasie do końca 10-letniego okresu korekty, tj. Gmina odliczałaby 1/10 podatku każdego roku.

Tym niemniej, zdaniem Gminy, nie nabędzie ona prawa do odliczenia podatku na podstawie art. 91 ustawy o VAT, ani na podstawie innych przepisów ww. ustawy, nawet jeżeli w przyszłości po stronie Gminy wystąpi obrót opodatkowany w związku z ewentualnym rozpoczęciem przez nią komercyjnego wykorzystania Obiektu XCS. Zgodnie z pierwotnym zamiarem, Gmina przeznaczyła Obiekt XCS do czynności nieopodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż Gmina nabywając towary i usługi celem wytworzenia omawianej inwestycji, z zamiarem jej nieodpłatnego udostępnienia, nie nabywała ich do działalności gospodarczej i nie działała w charakterze podatnika VAT, a przez to wyłączyła realizację inwestycji z systemu VAT, to nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego. Dlatego też ewentualna późniejsza zmiana przeznaczenia takich towarów i usług z działalności niedającej prawa do odliczenia na działalność dającą takie prawo, nie będzie skutkowała dla Gminy nabyciem prawa do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl