0115-KDIT1-2.4012.428.2017.1.KK - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.428.2017.1.KK Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 5 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego poza działalnością z zakresu administracji publicznej prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina jest obecnie w trakcie realizacji zadania o charakterze lokalnym pn.: "...". Wykonanie budowy sieci kanalizacji sanitarnej jest realizowane w ramach zadań własnych Gminy (zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym). Rezultatem tego zadanie będzie poprawa infrastruktury technicznej związanej z gospodarką ściekową poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości 4.037,5 mb w miejscowości.... Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej będzie stanowić własność Gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego uzyskała dofinansowanie w wysokości 63,63% ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata..., działanie "..." operacja typu "..." w ramach poddziałania "...". W celu wybudowania sieci kanalizacji, Gmina dokonywała i będzie dokonywać zakupu usług od podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostało bądź zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%.

Gmina zamierzać sfinansować zadanie ze środków pochodzących z PROW na lata 2014-2020 (VAT w tym projekcie jest kosztem niekwalifikowanym) oraz środków własnych.

Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem, że z jej wykorzystaniem będzie świadczyć odpłatne usługi w zakresie gospodarki ściekowej na rzecz mieszkańców oraz na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Podstawowymi usługami, które będzie świadczyć Gmina będą usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Gmina będzie wykorzystywać wybudowaną infrastrukturę kanalizacji sanitarnej wyłącznie do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, tj. w szczególności do:

* świadczenia usług w zakresie kanalizacji sanitarnej na rzecz mieszkańców Gminy (usługi opodatkowane 8% stawką VAT),

* świadczenia usług w zakresie kanalizacji sanitarnej na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Gminy (usługi opodatkowane 8% stawką VAT).

Jednostki organizacyjne Gminy, tj. jednostki budżetowe nie będą podłączone i nie będą korzystały z nowo wybudowanego odcinka kanalizacji.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Gmina od wydatków już poniesionych oraz tych które poniesie na realizację przedsięwzięcia pn. "..." ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług związanych z wytworzeniem i ulepszeniem tego majątku?

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, będzie miała możliwości odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." współfinansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata.... W analizowanym stanie faktycznym nabycie usług oraz towarów od poszczególnych wykonawców i dostawców wiąże się od początku realizacji inwestycji bezpośrednio ze zbyciem w przyszłości przez Gminę usług na rzecz poszczególnych mieszkańców i przedsiębiorców. Tym samym podatek VAT naliczony, wskazany wg stawki 23% na fakturach wystawionych przez wykonawcę lub dostawcę, odpowiada dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie w jakim nabyte przez nią towary oraz usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gminie w związku z inwestycją przysługuje zatem prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z nowo wybudowanego odcinka kanalizacji sanitarnej, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określone odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl