0115-KDIT1-2.4012.407.2018.1.KSZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.407.2018.1.KSZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.) uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 18 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt pn. "..." z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zgodnie z umową zawartą z Województwem celem projektu jest aktywizacja mieszkańców poprzez przebudowę świetlicy wiejskiej, jako ogólnodostępnego miejsca do działalności kulturalnej, turystycznej i rekreacyjnej. Obiekt świetlicy wiejskiej jest usytuowany w miejscowości W. na działce nr 831, która stanowi własność Gminy. W budynku znajduje się świetlica wiejska oraz remiza OSP. Planowana operacja polega na budowie instalacji c.o. i wod-kan. W modernizowanym budynku. Ponadto zostaną zainstalowane:

* zlew żeliwny emaliowany - 1 szt.,

* umywalki pojedyncze porcelanowe z syfonem - 3 szt.,

* postumenty porcelanowe do umywalek - 3 szt.,

* pisuary pojedyncze z zaworem spłukującym -1 szt.,

* ustępy z płuczką ustępową typu "kompakt" - 2 szt.

Budynek zostanie wyposażony w instalację centralnego ogrzewania. W instalacji zostanie zastosowany kocioł na paliwo stałe. Instalację wyposażono w zawór temperaturowy DN 25, kvs = 9 m3/h, pompę obiegową, zastosowano odmulacz do rur stalowych oraz odpowietrzacz FOM z zaworem odcinającym. Naczynie zbiorcze systemu otwartego zostanie zaizolowane matami gr. 38 mm. W ścianie budynku zostanie zainstalowany kanał zetowy.

W kominie zostanie zainstalowany wkład kominowy z blachy kaso i żaroodpornej wraz z nasadą. W pomieszczeniach zostaną zainstalowane grzejniki stalowe dwupłytowe. Inwestycja obejmuje także wykonanie prac budowlanych polegających na adaptacji dwóch pomieszczeń do nowego sposobu użytkowania, jedno pomieszczenie zostanie przystosowane do celów sanitarnych drugie natomiast zostanie przeznaczone na pomieszczenie kotłowni. W pomieszczeniu kotłowni i łazienki przewiduje się wykonanie ścianek działowych z płyt gipsowo-kartonowych, wykonanie tynków zewnętrznych, wykonania posadzek oraz licowania ścian i podłóg płytkami oraz wykonanie izolacji cieplnej i przeciwdźwiękowej z płyt styropianowych o gr. 5 cm. W pomieszczeniu kotłowni planuje się zamurowanie istniejącego okna oraz wykonanie otworu drzwiowego z montażem drzwi. W pomieszczeniu łazienki zostaną wykonane przewody wentylacji grawitacyjnej DN 125, zostanie także wyciągnięty ponad powierzchnię dachu istniejący komin spalinowo, wentylacyjny. W sali małej zostanie wykonana nowa posadzka i zostaną położone płytki. Przed wejściem do budynku zostanie wyrównana obecna posadzka i ułożone zostaną na niej płytki. W budynku ponadto zostaną zamontowane nowe drzwi wejściowe dwudzielne.

Źródłem finansowania projektu będzie dotacja ze środków europejskich (63,63% kosztów kwalifikowalnych) oraz wkład własny Gminy stanowiący 36,37% kosztów całkowitych projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie ogólnodostępny obiekt świetlicy wiejskiej, w tym dla osób niepełnosprawnych. Korzystanie z obiektu będzie nieodpłatne. W świetlicy będą się odbywały zajęcia dla dzieci i młodzieży, zebrania wiejskie, spotkania grup nieformalnych i stowarzyszeń działających na terenie miejscowości oraz turystów odwiedzających miejscowość, gdyż obiekt znajduje się przy szlaku turystycznym. Nie planuje się przekazania prawa własności elementów powstałej infrastruktury. Gmina przez okres realizacji i trwałości projektu - co najmniej 5 lat od zakończenia rzeczowo-finansowej realizacji projektu - będzie inwestorem i właścicielem świetlicy. W ramach realizowanego projektu Gmina będzie nabywała usługi, a faktury będą wystawiane na Gminę. Usługi realizowane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższy projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Koszty poniesione na realizację projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją ww. projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu oraz działania podejmowane w okresie trwałości projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi żaden podatek "należny". Zrealizowane w ramach projektu rezultaty będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

UZASADNIENIE

Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonywania nałożonych na Gminę obowiązków/zadań publicznych (zadań własnych) określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, a w danym przypadku ten warunek nie występuje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykonywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje, co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego są, zatem podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W zakresie zadań własnych nałożonych na Gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występują, jako podatnicy podatku VAT. Dlatego ww. projekt będzie wykonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany, tj. ustawą o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl