0115-KDIT1-2.4012.328.2017.1.KN - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.328.2017.1.KN Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie XXX w roku 2017 realizuje projekt "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z zakresu Osi priorytetowej 9 "Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych", Działanie 9.2 "Infrastruktura socjalna" na podstawie umowy Nr.. podpisanej z Zarządem Województwa. Głównym celem projektu jest poprawa jakości i dostępności infrastruktury rynku pracy dla osób niepełnosprawnych poprzez rozbudowę budynku Zakładu Aktywności Zawodowej, w którym funkcjonuje pracownia usług pralniczych.

Stowarzyszenie XXX jest organizacją pozarządową, która rozpoczęła działalność w roku 1995, podejmując liczne inicjatywy mające na celu wsparcie osób niepełnosprawnych i ich rodzin z całego powiatu. Organizacja prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego poprzez:

* tworzenie warunków rehabilitacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych,

* wychowanie integracyjne osób sprawnych z dziećmi niepełnosprawnymi,

* samopomocowa działalność informacyjna na temat możliwości leczenia i usprawniania osób niepełnosprawnych,

* gromadzenie środków na zakup sprzętu rehabilitacyjnego,

* wspieranie członków Stowarzyszenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych,

* aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych, pomoc w uzyskaniu zawodu i znalezieniu pracy,

* podejmowanie działań zmierzających do tworzenia placówek specjalistycznych prowadzących działalność: rehabilitacyjną, medyczną, terapeutyczną, edukacyjną bądź aktywizujących zawodowo osoby niepełnosprawne.

W 2005 r. organizacji udało się otworzyć Warsztaty Terapii Zajęciowej, zaś rok później jedyną w powiecie Wypożyczalnię Sprzętu Rehabilitacyjnego. Stowarzyszenie realizuje szereg cyklicznych projektów i programów, oferujących osobom niepełnosprawnym udział w zajęciach z zakresu rehabilitacji leczniczej, społecznej i zawodowej. Znaczną część środków na finansowanie swojej działalności pozyskuje we własnym zakresie, pisząc wnioski o dofinansowanie w ramach konkursów grantowych ogłaszanych przez urzędy administracji państwowej i samorządowej. Wieloletnia działalność w zakresie rehabilitacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych przygotowała Stowarzyszenie na otwarcie 22 grudnia 2014 r. Zakładu Aktywności Zawodowej, który zapewnił 25 miejsc pracy przystosowanych do niepełnosprawności i Indywidualnych możliwości osób niepełnosprawnych.

Zakład Aktywności Zawodowej został utworzony na mocy Umowy nr... zawartej przez Stowarzyszenie z Województwem w dniu 1 sierpnia 2014, na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 850), w związku z art. 29 ust. 3, art. 35 ust. 1 pkt 6 i art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., z późn. zm.). Placówka ta nie jest samodzielną formą prawną - jest organizacyjnie i finansowo wydzieloną jednostką Stowarzyszenia, która uzyskała status zakładu aktywności zawodowej nadany przez Wojewodę w dniu 19 grudnia 2014 r. Stowarzyszenie utworzyło ZAZ w celu zatrudniania osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także przygotowania ich do życia w otwartym środowisku oraz pomocy w realizacji pełnego, niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia na miarę ich indywidualnych możliwości. ZAZ jest zatem typowym przedsiębiorstwem społecznym - jego cele społeczne polegające na tworzeniu miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych oraz zapewnieniu im szans na integrację społeczną i zawodową, osiągane są dzięki działalności wytwórczo-usługowej. W tym sensie działalność ZAZ należy traktować jako instrument służący wyłącznie do osiągania celów społecznych.

Zakład Aktywności Zawodowej zapewnia 25 miejsc pracy przystosowanych do niepełnosprawności i indywidualnych możliwości osób niepełnosprawnych w ramach czterech pracowni:

* pracownia małej gastronomii,

* pracownia usług pralniczych,

* pracownia rękodzieła artystycznego i profesjonalnego niszczenia dokumentów,

* pracownia pielęgnacji terenów zielonych i usług porządkowych.

Zakład mieści się w dwóch budynkach przy ulicy B. w B., użyczonych Stowarzyszeniu przez Gminę Miejską na mocy umowy z dnia 2 stycznia 2014 r. W głównym budynku działają trzy pracownie (małej gastronomii, rękodzieła artystycznego i profesjonalnego niszczenia dokumentów oraz pielęgnacji terenów zielonych i usług porządkowych), natomiast w mniejszym stojącym obok, funkcjonuje pracownia usług pralniczych.

Bardzo szybko po rozpoczęciu działalności okazało się, że niewielka powierzchnia pralni sprawia, że nauka zawodu przez niepełnosprawnych pracowników staje się trudna i drastycznie oddala w czasie moment, w którym będą oni gotowi, by podjąć zatrudnienie na otwartym rynku pracy. Stąd wziął się pomysł, aby rozbudować budynek, w którym mieści się pralnia. Przed rozpoczęciem robót budowlanych w ramach projektu budynek ten miał powierzchnię niecałych 50 m2, po zakończeniu inwestycji jego powierzchnia zwiększy się do prawie 110 m2. Dzięki temu polepszą się warunki i komfort pracy zatrudnionych w pralni osób niepełnosprawnych. W efekcie pracownicy ci szybciej nauczą się zawodu, co przyspieszy chwilę, w której będą mogli przejść do pracy na otwartym rynku pracy. W konsekwencji zwolnione przez nich miejsce zajmą inne osoby z niepełnosprawnościami, które oczekują na zatrudnienie i naukę w Zakładzie. Powiększenie pomieszczeń pralni pozwoli również na przyjęcie na praktyki i staże zawodowe dodatkowej liczby osób z niepełnosprawnościami, a w przyszłości na utworzenie nowych miejsc pracy.

Stowarzyszenie z tytułu wyżej wymienionej działalności nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, ponieważ korzysta ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 w związku z nieprzekroczeniem wartości sprzedaży 200.000 zł w poprzednim roku podatkowym i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze

źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków w ramach realizacji przedmiotowego zadania, ponieważ - jak wskazano w treści wniosku - nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl