0115-KDIT1-2.4012.323.2017.1.AGW - Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego użyczania obiektów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.323.2017.1.AGW Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego użyczania obiektów sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego użyczenia obiektów sportowych organizacjom pozarządowym, stowarzyszeniom oraz klubom sportowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego użyczenia obiektów sportowych organizacjom pozarządowym, stowarzyszeniom oraz klubom sportowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest gminą miejską na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814) Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, podstawowym celem działania Gminy Miasta jest realizacja zadań własnych gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Należą do nich między innymi sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacja publiczna, ochrona zdrowia, współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych.

W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne, a także może zawierać umowy z innymi podmiotami w tym organizacjami pozarządowymi. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem. Organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych Miasta wykonujących zadania powiatowe określają regulaminy organizacyjne ustalone przez Prezydenta, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), Miasto od dnia 1 stycznia 2017 r., jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza się ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

Miasto poprzez swoje jednostki organizacyjne wynajmuje obiekty/urządzenia sportowe, z których czerpie dochód. Od uzyskanych dochodów (sprzedaży) odprowadzany jest naliczony podatek VAT. Wynajem obiektów sportowych odbywa się w jednostkach, które posiadają na swoim stanie (w trwałym zarządzie) obiekty/urządzenia sportowe. Przy wytworzeniu, nabyciu obiektów, w których zarówno jednostki oświatowe jaki i OSiR prowadzi swoją działalność, jednostkom nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z tym nabyciem/wytworzeniem.

Do obiektów sportowych należą miedzy innymi: sale gimnastyczne, hale sportowe, pływalnie, boiska, korty, stadiony lekkoatletyczne, stadiony piłkarskie. Wszystkie obiekty sportowe przekazane zostały w trwały zarząd OSiR oraz podległym jednostkom oświatowym (szkołom podstawowym, zespołom szkół, szkołom ponadgimnazjalnym). Jednostki oświatowe zlokalizowane na terenie miasta, dla których organem prowadzącym jest Miasto realizują zadania zgodne z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).

Natomiast podstawowym przedmiotem działalności jednostki budżetowej jaką jest OSiR, jest realizacja zadań własnych gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Zgodnie ze Statutem OSiR (nadany Uchwałą Rady Miejskiej) do podstawowych zadań Ośrodka należy: XXX

Ponadto Ośrodek powadzi działalność wspomagającą osiąganie głównych celów statutowych w zakresie: XXX oraz realizuje inne zadania zlecone przez Prezydenta Miasta.

Ośrodek realizuje swoje zadania przy współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi Miasta, jednostkami administracji samorządowej i rządowej, wydziałami Urzędu Miejskiego oraz organizacjami pozarządowymi.

W ramach realizacji zadań statutowych w zakresie upowszechniania sportu i promowania kultury fizycznej, czyli wykonywania zadań publicznoprawnych Miasta w zakresie sportu, OSiR organizuje nieodpłatne imprezy sportowe samodzielnie, jak również jest współorganizatorem różnych nieodpłatnych imprez sportowych. Współorganizacja imprez sportowych polega na określeniu zasad wzajemnej współpracy, uprawnień oraz obowiązków współorganizatorów w zakresie organizacji imprez sportowych. Ponadto OSiR organizuje imprezy sportowe wspólnie z innymi klubami sportowymi, stowarzyszeniami, związkami sportowymi. Są one nieodpłatne i objęte Patronatem Prezydenta Miasta. Uczestnikami są osoby w różnych grupach wiekowych. Za udział w imprezie uczestnik nie ponosi odpłatności, a Ośrodek nie uzyskuje z tego tytułu przychodów. Organizowanie nieodpłatnych zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych ma na celu promowanie Miasta oraz ma zachęcić mieszkańców do aktywnego spędzania czasu.

Usługi udostępniania przez jednostki organizacyjne Miasta, w całości lub części obiektów/urządzeń sportowych mają charakter odpłatny i świadczone są na podstawie zawartych umów najmu oraz umów korzystania z obiektów/urządzeń, m.in. przez kluby sportowe, organizacje pozarządowe, społeczne, przez inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz przez osoby fizyczne.

W związku z tym, że zarówno niektóre jednostki oświatowe jak i OSiR prowadzą działalność gospodarczą na obiektach sportowych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również prowadzą inną działalność niż gospodarcza (wykonują zadania własne gminy w zakresie upowszechniania i rozwoju kultury fizycznej i rekreacji ruchowej), przy ponoszeniu wydatków związanych z utrzymaniem obiektów OSiR, jak i jednostki oświatowe prowadzące w tym zakresie usługi obniżają kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dokumentującego wyżej wymienione wydatki stosując proporcję zgodnie z art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710). W przypadku obiektów, na których prowadzona jest działalność inna niż gospodarcza OSiR nie obniża kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia XXX w sprawie powierzenia Prezydentowi Miasta uprawnień do określenia sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń OSiR oraz przedszkoli, szkół i placówek oświatowych z terenu miejscowości powierzono Prezydentowi Miasta uprawnienia do określenia sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń OSiR oraz przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. Na mocy ww. uchwały Rady Miejskiej Prezydent Miasta wydanym Zarządzeniem z dnia XXX określił zasady ustalania opłaty należnej, jak również zastosowanie zniżek z korzystania z obiektów/urządzeń zarówno OSiR jak i w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto. Zgodnie z przywołanym Zarządzeniem korzystanie z obiektów/urządzeń sportowych odbywa się odpłatnie na podstawie zawieranych umów. Jeżeli zaś przemawia za tym ważny interes społeczny, opłata należna za korzystanie z obiektów/urządzeń może zostać pomniejszona wobec organizacji pozarządowych świadczących na ich bazie usługi statutowe oraz podmiotów świadczących usługi w zakresie medycyny sportowej. Przez ważny interes społeczny należy rozumieć realizację zadania publicznego uznanego za priorytetowe w Mieście, tj. corocznie określanego przez Radę Miejską w programie współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ponadto na mocy ww. Zarządzenia zwalnia się z opłat za korzystanie z obiektów/urządzeń:

1.

niezbędnych do organizacji imprezy adresowanej między innymi do mieszkańców miejscowości organizacje pozarządowe w przypadku objęcia imprezy patronatem Prezydenta bądź zawarcia umowy na współorganizację danej imprezy z jednostką organizacyjną Miasta lub udostępniającym;

2.

które powstały w wyniku realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, bądź są niezbędne do wykonywania zadań publicznych realizowanych na podstawie umów zawartych przez Gminę Miasto z polskimi związkami sportowymi lub innymi instytucjami szczebla centralnego, stosownie do postanowień zawartych w umowach/porozumieniach dotyczących realizacji i współfinansowania danej inwestycji/danego zadania publicznego;

3.

podmioty sprawujące profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w szkołach, w tym specjalnych, prowadzonych przez Miasto;

4.

placówki opiekuńczo-wychowawcze, dla których organem prowadzącym jest Miasto, w przypadku realizacji na ich bazie nieodpłatnych usług statutowych;

5.

udostępniających w przypadku realizacji na bazie tych obiektów, z wyłączeniem X i XY, zadań statutowych, z zastrzeżeniem, że udostępniający korzystający ze środków transportu ponoszą koszty z tytułu pracy kierowcy i zakupu paliwa, niezbędne do realizacji zadania.

Wśród podmiotów wynajmujących obiekty/urządzenia sportowe są kluby sportowe, stowarzyszenia i inne organizacje pozarządowe. Powyższe podmioty otrzymują dotacje z budżetu miasta na realizację zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej, z której pokrywany jest przez ww. podmioty wynajem obiektów/urządzeń sportowych.

Miasto planuje w przyszłości udostępnić nieodpłatnie obiekty i urządzenia sportowe (zlokalizowane na terenie Miasta i powierzone jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd), klubom sportowym, stowarzyszeniom i innym organizacjom pozarządowym (realizującym zadania własne Miasta), od których zgodnie z wydanym Zarządzeniem Prezydenta Miasta pobierane są obecnie opłaty (po ewentualnym zastosowaniu ulgi i zniżek, jeżeli zachodzą takie okoliczności) i jest naliczany podatek VAT należny. Warunkiem nieodpłatnego udostępnienia obiektów/urządzeń sportowych klubom sportowym, stowarzyszeniom i organizacjom pozarządowym będzie złożenie stosownego oświadczenia, że podmioty te nie będą udostępniać tych obiektów odpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych organizacjom pozarządowym, stowarzyszeniom, klubom sportowym jest świadczeniem usług zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym podlega obowiązkowi naliczenia podatku VAT należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, umożliwienie nieodpłatnego korzystania z obiektów/urządzeń sportowych klubom sportowym, stowarzyszeniom i innym organizacjom pozarządowym nie stanowi czynności związanych z odpłatnym świadczeniem usług w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Gmina Miasto stoi na stanowisku, że nieodpłatne udostępnienie urządzeń i obiektów sportowych jest ściśle związane z celami i zadaniami Miasta. W przypadku jednostek oświatowych obiekty sportowe szkół są nieruchomościami należącymi do organu prowadzącego szkołę, tj. Miasta i jako takie udostępniane są zgodnie z obowiązującym prawem - ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.) oraz zgodnie z Zarządzeniem z dnia XXX Prezydenta Miasta w sprawie określenia sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z obiektów i urządzeń Ośrodka Sportu i Rekreacji oraz przedszkoli, szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto. Przedmiotowe zarządzenie określa zasady udostępniania obiektów, również sportowych.

Niewątpliwie udostępnianie obiektów sportowych przez OSiR mieści się w działalności statutowej Ośrodka, a nieodpłatne udostępnienie usług zostanie określone zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej. Celem nieodpłatnego udostępnienia obiektów sportowych będzie realizacja zadań i celów nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy.

Miasto zauważa, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, upowszechnienie i rozwój kultury fizycznej, współpraca i działalność na rzecz organizacji pozarządowych.

Szczegółowe warunki korzystania z obiektów sportowych, w tym zasad odpłatności określa zarządzenie Prezydenta. Corocznie jest również określony uchwałą Rady Miejskiej program współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o wolontariacie są kluczowym partnerem w realizacji zadań publicznych na rzecz mieszkańców.

Coroczny program współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi zakres prowadzonej działalności w sferze zadań publicznych oraz kształtowania wzajemnych relacji tak, aby współpraca nieustannie się rozwijała. Uchwała Rady Miejskiej z dnia XXX w sprawie uchwalenia Programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rok 2017 określa priorytetowe zadania publiczne w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Należą do niech między innymi: XXX.

Ponieważ celem działania jednostki samorządu terytorialnego jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej, rekreacji ruchowej oraz współpraca i współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i klubami sportowymi, to nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych określonej grupie podmiotów wymienionej w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817), należy potraktować jako jedno z zadań statutowych Miasta i nie stanowi to świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem został naliczony podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W momencie realizowanych inwestycji w postaci budowy obiektów sportowych, czy też sali gimnastycznej oraz w związku z termomodernizacją różnych obiektów sportowych, a zwłaszcza z termomodernizacją placówek oświatowych, w większości były to zadania współfinansowane ze środków europejskich, składane były oświadczenia o braku prawa do odliczenia podatku VAT. Ponadto przed 2016 rokiem OSiR, jak i jednostki oświatowe były samodzielnymi jednostkami rozliczającymi podatek VAT. Stanowiły odrębnych podatników, większość zaś nie była czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wybudowane obiekty sportowe zostały przekazane w trwały zarząd i Miasto nie obniżało podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z realizowanych inwestycji. Po wyroku TSUE Miasto złożyło oświadczenia, że nie będzie dokonywało korekt deklaracji i odzyskiwało podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji za lata poprzednie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelki inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza.

Jednakże przepis art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o VAT nie znajdzie w przytoczonym zdarzeniu przyszłym zastosowania. Przedmiotowe, nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych będzie miało bowiem charakter służący realizacji zadań Miasta określonych w Uchwale Rady Miejskiej z dnia XXX i nie budzi wątpliwości, iż są to zadania stricte z zakresu zadań własnych Miasta i tym samym jej działalności. W przedmiotowym stanie faktycznym Miasto będzie realizowało zadania własne określone ustawą o samorządzie gminnym i wobec powyższego nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych określonym podmiotom (kluby sportowe, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia) nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stosownie do przedstawionego zdarzenia przyszłego zastosowanie będzie miał art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w myśl którego, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się - według art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 730, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a. działalności w zakresie telekomunikacji;

4.

lokalnego transportu zbiorowego;

5.

ochrony zdrowia;

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8.

edukacji publicznej;

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11.

targowisk i hal targowych;

12.

zieleni gminnej i zadrzewień;

13.

cmentarzy gminnych;

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy;

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239);

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z nieodpłatnym udostępnianiem obiektów sportowych do celów związanych z prowadzoną działalnością Miasta, tj. realizacją zadań własnych i jednostkom organizacyjnym Miasta (Miastu) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich wytworzenia/nabycia. Tym samym nieodpłatne udostępnienie tych obiektów, nie stanowi świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, na gruncie art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie ma zastosowania ww. przepis ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że Miastu, jak wskazano we wniosku, nie przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wytworzeniem/nabyciem obiektów należących do jednostek organizacyjnych Miasta.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl