0115-KDIT1-2.4012.315.2018.1.AGW - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.315.2018.1.AGW Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto... (dalej także jako: Miasto lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Miasto będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklaracje VAT-7.

W skład struktury organizacyjnej Miasta wchodzą m.in. nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe. Są one powoływane na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania określonych zadań.

Gmina realizowała projekt o nazwie "XXX", którego realizatorem w imieniu Gminy był X - jednostka organizacyjna miasta (na podstawie stosownego pełnomocnictwa, udzielonego przez Prezydenta Miasta dyrektor..., w imieniu Miasta realizował wszelkie zadania w projekcie). Partnerem zrealizowanego projektu była P... w...., która jest poza strukturami Wnioskodawcy.

ZAKRES RZECZOWY PROJEKTU

Projekt skierowano do MŚP, funkcjonujących na rynku nie dłużej niż 3 lata. W ramach projektu świadczone były: bezpłatny wynajem pomieszczeń oraz bezpłatne usługi inkubacji - zgodne z zapotrzebowaniem przedsiębiorstw. Inkubowane w ramach projektu przedsiębiorstwa otrzymały bezpłatne wsparcie w postaci:

1.

udostępnienia 20 wyposażonych powierzchni biurowych z niezbędnym wyposażeniem oraz bieżącym utrzymaniem (w tym niezbędne media) - m.in. podstawowy sprzęt biurowy, dostęp do szerokopasmowego Internetu, linii telefonicznej, dostęp do części wspólnej - zaplecza socjalnego i szkoleniowego;

2.

usług inkubacji świadczonych w podstawowym zakresie dla 20 podmiotów gospodarczych - usług ICT, szkoleniowych;

3.

usług inkubacji świadczonych w rozszerzonym zakresie dla wybranych 5 firm z wysokiej i średniowysokiej techniki): usługi ICT, usługi prawne, usługi księgowe, usługi promocji, doradztwo, mentoring, usługi specjalistyczne - szkolenia specjalistyczne: branżowe i/lub certyfikowane.

CELE PROJEKTU

Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego określono następujące cele projektu:

Cel główny - stworzenie na terenie województwa korzystnych warunków do powstawania i rozwoju MŚP.

Cele szczegółowe:

1. zapewnienie wystandaryzowanych usług, według zidentyfikowanego zapotrzebowania, do funkcjonowania przedsiębiorstwa w początkowej fazie rozwoju;

2. Konsolidacja usług instytucji otoczenia biznesu z X., na rzecz osiągnięcia efektu synergii w inkubacji przedsiębiorstw działających na rynku do 3 lat;

3.

ułatwienie dostępu i podniesienie standardu usług świadczonych przez IOBy;

4.

podniesienie konkurencyjności oraz rozwój 20 przedsiębiorstw w regionie;

5.

rozwój i zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw z regionalnych inteligentnych specjalizacji, o charakterze innowacyjnym oraz z przedsiębiorstw z branż średnio-wysokiej i wysokiej techniki.

Zgodnie z "Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020", zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki - daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta; w pozostałych przypadkach - daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).

Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:

a.

zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia PO,

b.

nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,

c.

nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem inwestycji jest beneficjent - Gmina Miasto oraz P. - P.... W okresie trwałości projekt nie został poddany znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym jest inkubowanie przedsiębiorstw.

Beneficjent/Realizator oraz P. w dalszym ciągu świadczyć będą usługi inkubacji zgodnie ze statutami tych jednostek, a tym samym zachowają cele projektu. Natomiast właścicielem powstałych wartości niematerialnych i prawnych oraz praw autorskich wytworzonych wartości niematerialnych i prawnych w związku z realizowanymi usługami na rzecz M. są firmy inkubowane (M.), które otrzymały wsparcie zgodnie z regulaminem świadczenia bezpłatnych usług inkubacji.

Po zakończeniu realizacji wytworzone towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Koszty związane z zachowaniem celów projektu tj. świadczeniem usług inkubacji, ponoszone będą przez Beneficjenta - Gminę Miasto (X) oraz P.... Środki na utrzymanie celów projektu zabezpieczone są w budżecie miasta.

Gmina Miasto (X) oraz P... występują w charakterze "płatnika" podatku VAT. Zgodnie ze złożonym na etapie aplikowania oświadczeniem, zarówno Gmina Miasto, jak i P... oświadcza, że w związku z realizacją projektu nie ma prawa odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony związany z realizacją projektu był możliwy do odzyskania przez realizatora projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od wytworzonych wartości niematerialnych i prawnych, usług przekazanych na rzecz firm inkubowanych oraz kosztów utrzymania przestrzeni biurowej przekazanej w użytkowanie inkubowanym firmom, stanowiącej jednocześnie część projektu nie był możliwy do odzyskania, a co za tym idzie stanowił koszt kwalifikowany projektu. Do kosztów kwalifikowanych Beneficjent zaliczył również koszt usługi opracowania studium wykonalności oraz usługę koordynacji i promocji projektu.

Poniesione wydatki związane z realizowanym projektem nie były i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu gdyż - jak wynika z treści wniosku - zakupione towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gminie nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl