0115-KDIT1-2.4012.300.2019.1.AP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.300.2019.1.AP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) uzupełnionym w dniu 15 lipca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.:. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 15 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.:.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności uczelni jest kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Koszty działalności pokrywane są z subwencji i dotacji z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp. Uniwersytet będzie realizował projekt....,

Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum, którego partnerem wiodącym jest X w W. Celem projektu jest:

* opracowanie innowacyjnych metod wykorzystania potencjału produkcyjnego istniejących powierzchni stawów, do chowu gatunków ryb o dobrym potencjale rynkowym oraz rozwijanie w gospodarstwach akwakultury wiedzy technicznej i naukowej, która będzie wspierać zrównoważone gospodarowanie zasobami w sektorze akwakultury,

* wdrożenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, umożliwiających intensyfikację wykorzystania istniejącej powierzchni stawów rybnych, wpłynie na zwiększenie podaży atrakcyjnych rynkowo i pożądanych przez konsumentów gatunków ryb i tym samym będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój i wzmocnienie polskiej akwakultury,

* optymalizacja zarządzania istniejącą powierzchnią stawów rybnych. Uwolniony zostanie i pełniej wykorzystany potencjał produkcyjny stawów, umożliwiający odejście od sezonowości podaży ryb, przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego charakteru produkcji,

* przeprowadzenie badań ekonomicznej opłacalności oraz możliwości technicznych wdrożenia innowacyjnych rozwiązań. Badania i wdrażanie wyników realizowane będzie poprzez:

* zintegrowany intensywno-ekstensywny system produkcji ryb w stawach polegający na pozasezonowym wykorzystaniu istniejących powierzchni stawów do intensywnej produkcji ryb o dobrym potencjale rynkowym (pstrągów tęczowych i jesiotrów),

* optymalizację i intensyfikację produkcji ryb o dobrym potencjale rynkowym (sandacze, szczupaki, skortusy australijskie) z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych w obiektach stawowych.

Innowacyjny charakter operacji będzie miał miejsce poprzez:

* wskazanie gatunków ryb mających dobry potencjał rynkowy;

* wskazanie istniejącego potencjału produkcyjnego stawów rybnych, który można pozasezonowo uwolnić/wykorzystać do intensywnego chowu ryb o dobrym potencjale rynkowym;

* opracowanie rozwiązań technologicznych umożliwiających wdrażanie innowacyjnych metod produkcji ryb o dobrym potencjale rynkowym (metod, które umożliwiają przełamanie barier gatunkowych, wskazanie innowacyjnych metod które można wdrożyć w różnego typu gospodarstwach stawowych.

Wydatki związane z realizacja projektu obejmą koszty realizacji prac naukowo-badawczych, koszty wyjazdów służbowych, zakupy sprzętu i odczynników. Wyniki badań nie będą sprzedawane, a jedynie zostaną upowszechniane nieodpłatnie, w formie publikacji naukowych, doniesień konferencyjnych, raportów, instrukcji, a także uzyskana wiedza będzie przekazywana w trakcie seminariów oraz szkoleń skierowanych do szerokiego grona zainteresowanych, co bezpośrednio i pośrednio przełoży się na jakość użytkowania i postrzegania problemu gospodarowania wodami w.... W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki związane z projektem..., (Operacja będzie współfinasowana przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego Program Operacyjny "Rybactwo i Morze 2014-2020", "Innowacje" - Priorytet - 2 Wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy), nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm. prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Uniwersytet stoi na stanowisku, że Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w ramach zakupów podatku VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu wyniki badań nie są ani nie będą wykorzystywane do prowadzenia opodatkowanej działalności w zakresie świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, lecz będą przekazywane i udostępniane nieodpłatnie m.in. w postaci raportów dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach współpracy z użytkownikami wód, w zakresie m.in wspierania naturalnego rozrodu tj Zarządem Gospodarki Wodnej, Zespołem Spraw Zarybień, a także samorządami lokalnymi oraz innym podmiotami, w formie szkoleń, raportów, konferencji i seminariów. W zakresie upowszechniania zgromadzonej wiedzy wyniki badań będą również nieodpłatnie przekazywane dla instytucji odpowiedzialnych za ochronę wód, organizacji rybackich, w szkolnictwie i w środkach masowego przekazu. W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Uczelnia nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu zdarzenia przyszłego, z którego wynika że wydatki związane z projektem nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl