0115-KDIT1-2.4012.30.2017.1.DM - Brak opodatkowania przekazania na cele osobiste do majątku prywatnego samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.30.2017.1.DM Brak opodatkowania przekazania na cele osobiste do majątku prywatnego samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania przekazania na cele osobiste do majątku prywatnego samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania przekazania na cele osobiste do majątku prywatnego samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą... w zakresie usług budowlanych, najmu oraz działalność sportowo rekreacyjną i jest Pan czynnym podatnikiem VAT.

W 2014 r. została podpisana umowa leasingu operacyjnego na samochód osobowy, koszty rat leasingowych księgowane są w kwocie netto w koszty działalności gospodarczej oraz dokonywane częściowe odliczenie VAT. W kwietniu 2017 r. nastąpi zakończenie umowy, przysługuje Panu prawo wykupu przedmiotu leasingu. Po wykupie przedmiot leasingu zamierza Pan przeznaczyć na cele prywatne, nie będzie on środkiem trwałym, nie będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej, a służył wyłącznie celom osobistym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jeżeli po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego pojazd zostanie wykupiony z przeznaczeniem na cele osobiste (do majątku prywatnego, odrębnego od działalności gospodarczej), czy to przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT? Wykup z leasingu jest przysługującym mi uprawnieniem, z którego mogę skorzystać, ale nie muszę.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie samochodu na cele prywatne po wykupieniu z leasingu nie będzie podlegało podatkowi VAT. Transakcja wykupu samochodu z leasingu operacyjnego to odrębna czynność od umowy leasingu. W trakcie trwania umowy korzysta Pan z niego jako z obcego środka trwałego, a po jej zakończeniu i wykupie stanie się Pan właścicielem pojazdu. Zgodnie z przepisami ustawy VAT nieodpłatne przekazanie towaru na cele prywatne przedsiębiorcy jest opodatkowane tak jak sprzedaż, pod warunkiem, że w stosunku do tego towaru przysługiwało w całości lub części prawo do odliczenia podatku VAT przy jego nabyciu. Ten warunek nie zostanie spełniony w przedmiotowej sprawie. Z faktury zakupu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT, ponieważ pojazd zostanie zakupiony z przeznaczeniem na cele osobiste, wobec tego brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 86 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle przepisów - jest łącznie spełnienie dwóch przestanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot który w związku z jej wykonywaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyklucza więc możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W związku z tym, że w momencie zakupu samochodu zamierza Pan przeznaczyć go na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tego samochodu. W konsekwencji, przekazanie na cele osobiste samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego, niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, bowiem nie będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia tego pojazdu od leasingodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl