0115-KDIT1-2.4012.298.2017.1.KN - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.298.2017.1.KN Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJAINDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację inwestycji pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski naborem wniosków na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii", współfinansowanym z środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na inwestycję pn. "...". Do wniosku o dofinansowanie zostało załączone zgodnie z wymogami regulaminu naboru wniosków oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym Wnioskodawca stwierdza, że jest podatnikiem podatku VAT, figuruje w ewidencji płatników podatku VAT oraz, że realizując powyższą operację może odzyskać uiszczony podatek VAT. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja będzie realizowana przez Gminę i faktury zakupu dotyczące budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę. Powstałe w wyniku planowanej inwestycji urządzenia wodno-kanalizacyjne będą własnością Gminy (na czas obowiązywania trwałości projektu, tj. 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej) ale zostaną jednocześnie przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Po upłynięciu czasu związanego z trwałością projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane mieszkańcom. Gmina nie będzie pobierała opłat ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z eksploatacją tych oczyszczalni. W kosztach inwestycji uczestniczą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków, poprzez wpłatę do Gminy udziału finansowego w wysokości 19% wartości inwestycji na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych i Uchwały Rady Miejskiej Nr.. z dnia 10 maja 2016 r. Wpłata udziału finansowego, jako partycypacja w kosztach budowy była dobrowolna. Dokonanie ww. wpłaty warunkuje wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonane przez mieszkańców wpłaty zostaną opodatkowane 23% podatkiem VAT oraz wprowadzone do budżetu Gminy przed rozpoczęciem budowy z przeznaczeniem na pokrycie kosztów budowy. Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków na terenie Gminy tym samym osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzenia ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Należy zatem wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym aby nabywane towary, usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianym przypadku warunek uprawniający do odliczenia podatku zostanie spełniony ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary, usługi będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik będzie miała prawo odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług i jego zwrotu w związku z planowaną budową przydomowych oczyszczalni ścieków, ponieważ po stronie Gminy dojdzie do dostawy towarów, realizowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przydomowe oczyszczalnie ścieków budowane będą dla dobrowolnie zgłoszonych mieszkańców z terenu Gminy. Z osobami zainteresowanymi Gmina zawarła umowy cywilnoprawne, na podstawie których określiła prawa i obowiązki stron, jak również wysokość partycypacji w kosztach. Wpłaty mieszkańców wynikające z zawartych umów, którym zostaną przekazane do użytkowania wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą opodatkowane 23% podatkiem VAT. Gmina po zakończeniu inwestycji pozostawać będzie właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków na czas obowiązywania trwałości projektu, tj. 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej. W tym samym czasie zostaną one przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Po upłynięciu czasu dotyczącego trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane mieszkańcom na stałe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie (por. art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), co wprawdzie nie może mieć wpływu na samo uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego, ale rzutuje na sposób rozliczenia tego podatku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl