0115-KDIT1-2.4012.280.2019.1.AP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.280.2019.1.AP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu 22 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.:... w oparciu o prewspółczynnik Gminnego Zakładu Komunalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.:... w oparciu o prewspółczynnik Gminnego Zakładu Komunalnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, zwanego dalej podatkiem VAT, z podległymi jednostkami organizacyjnymi. Gmina wykonuje zadanie własne samodzielnie jak również poprzez objęte centralizacją samorządowe jednostki budżetowe (w tym Urząd Miejski) oraz samorządowy zakład budżetowy tj. Gminny Zakład Komunalny. Gmina w celu realizacji swoich zadań w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w tym m.in. w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, buduje lub modernizuje sieci wodociągowe oraz kanalizacyjne, w tym zamierza zmodernizować oczyszczalnię ścieków w L. Obiekty następnie przekazywane są do użytkowania Gminnemu Zakładowi Komunalnemu (jednostce organizacyjnej Gminy działającej w formie zakładu budżetowego). Zakład wykonując zadania z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę, od dnia 1 stycznia 2017 r. nie działa w charakterze odrębnego podatnika podatku VAT. W zakresie rozliczeń podatku VAT Gmina i Zakład oraz pozostałe jednostki budżetowe są jednym podatnikiem podatku VAT. Zakład Gospodarki Komunalnej świadczy usługi w zakresie dostarczania wody mieszkańcom Gminy, jak również w zakresie odbioru ścieków z budynków mieszkalnych i zakładów pracy. Zakład odpłatnie dostarcza wodę, odbiera ścieki na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, na podstawie których wystawiane są faktury VAT. Od momentu centralizacji, tj. od dnia 1 stycznia 2017 r. wszystkie czynności pomiędzy Zakładem a Gminą i jej jednostkami budżetowymi traktowane są jako świadczenia wewnętrzne niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Na tę okoliczność wystawiane są noty księgowe. Gminie zostało przyznane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Oś Priorytetowa: III Ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu; działanie: 3.6 Wsparcie rozwoju systemów oczyszczania ścieków na realizację inwestycji pn..... Inwestycja w części będzie finansowana przez gminę ze środków własnych. Podatek od towarów i usług jest wydatkiem niekwalifikowalnym. Wydatki związane z modernizacją będą realizowane przez jednostkę budżetową tj. Urząd Miejski. Jak wspomniano powyżej Gmina, za pośrednictwem Gminnego Zakładu Komunalnego, realizuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające m.in. na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zakład budżetowy wykonuje również czynności związane z przyjmowaniem ścieków komunalnych celem ich przerobu. Dokonuje tych czynności zawiadując przekazanymi przez Gminę obiektami oczyszczalni ścieków oraz infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Również planowana inwestycja pn.... po oddaniu do użytkowania zostanie przekazana na rzecz Gminnego Zakładu Komunalnego w celu realizacji powierzonych przez Gminę zadań z zakresu działalności wodno-kanalizacyjnej. Usługi w ww. zakresie świadczone są na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców, instytucji z terenu Gminy oraz jednostek organizacyjnych. W ramach realizacji powyższego zadania Gmina - Urząd Miejski będzie nabywała towary i usługi, przy czym faktury będą wystawiane na Gminę. Finalnie planowana inwestycja polegająca na modernizacji oczyszczalni ścieków będzie służyła czynnościom mieszanym tzn. sprzedaż dokonywana na rzecz Gminy i jej jednostek budżetowych odbywać się będzie bez opodatkowania podatkiem VAT, a dla pozostałych odbiorców będzie opodatkowana podatkiem VAT. W związku z tym wydatki na realizację projektu będą służyły działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu. W związku z powyższym, nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków związanych z planowaną inwestycją do konkretnego rodzaju działalności, tj. opodatkowanej VAT czy niepodlegającej VAT. W przypadku powyższym nie występuje sprzedaż zwolniona. W trakcie realizacji inwestycji Gmina w ramach planu finansowego Urzędu Miejskiego będzie ponosiła wszelkie wydatki związane z inwestycją (wydatki inwestycyjne). Inwestycja po zakończeniu zostanie przekazana na rzecz Gminnego Zakładu Komunalnego, który będzie ponosił wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i wykorzystaniem obiektu do celów związanych ze sprzedażą w ramach wykonywania zadań z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.:..w oparciu o prewspółczynnik Gminnego Zakładu Komunalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę w ramach planu finansowego jednostki budżetowej tj. Urzędu Miejskiego na realizację inwestycji... przy zastosowaniu prewspółczynnika właściwego dla zakładu budżetowego tj. Gminnego Zakładu Komunalnego.

UZASADNIENIE

W obecnie obowiązujących przepisach prawa brak jest jednoznacznego uregulowania w zakresie stosowania prewspółczynnika przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę na inwestycje, które zostaną przekazane zakładowi budżetowemu i które będą wykorzystywane jednocześnie do czynności opodatkowanych oraz do czynności będących poza zakresem ustawy o VAT. Przepisy nie stanowią wprost, który prewskaźnik (tj. Urzędu czy zakładu budżetowego) należałoby zastosować przy zakupach dotyczących przedmiotowej inwestycji. Jednakże, jeżeli Gmina tj. Urząd Miejski (jednostka budżetowa) ponosi wydatki inwestycyjne dotyczące inwestycji, którą następnie przekazuje zakładowi budżetowemu, który z kolei będzie przedmiotową inwestycję wykorzystywać do swojej działalności, to przy odliczeniu podatku naliczonego VAT, Gmina powinna zastosować prewspółczynnik właściwy dla zakładu budżetowego faktycznie wykorzystującego zakupione towary i usługi. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

* odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,

* nabyte towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Oba, ww. warunki, w odniesieniu do inwestycji, zostały spełnione - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a czynności, jakie wykonuje za pośrednictwem zakładu budżetowego na rzecz mieszkańców stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl