0115-KDIT1-2.4012.276.2017.1.KN - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.276.2017.1.KN Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJAINDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park Narodowy (zwany w dalszej części wniosku Parkiem) jest jednostką utworzoną i działającą na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134, poz. 2249, poz. 2260) oraz przepisów art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, poz. 1948, poz. 1984, poz. 2260; Dz. U. z 2017 r. poz. 191).

Działalność Parku obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie:

1.

prowadzenia działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów: zachowania różnorodności biologicznej zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2.

udostępniania obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 uop i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

3.

prowadzenia działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Czynności te są, co do zasady, wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane ze środków dotacji budżetowych i nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Park wykonuje czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Park uzyskuje przychody:

1.

opodatkowane: ze sprzedaży drewna, sprzedaży tusz zwierzyny, sprzedaży materiałów edukacyjnych, świadczenia usług przewodnickich, ze sprzedaży biletów wstępu;

2.

zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe;

3.

związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej: dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowanie ze środków funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody finansowe (odsetki bankowe), dopłaty rolnośrodowiskowe, jednolita płatność obszarowa, płatność ONW, odszkodowania.

Park w ramach wykonywania swojej działalności statutowej zamierza realizować projekt pn. "...". Projekt przewidziany jest do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (85%) oraz przy udziale współfinansowania ze środków dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (15%).

Głównym celem projektu jest stworzenie kolejnego etapu nowoczesnego kompleksu edukacyjnego na terenie Centrum Edukacji Przyrodniczej w C., służącego do prowadzenia edukacji przyrodniczej na najwyższym poziomie, co w efekcie doprowadzi do kształtowania właściwych postaw społeczeństwa wobec zachowania różnorodności biologicznej. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez adaptację i rozbudowę istniejącej infrastruktury Centrum pozwalającej na stworzenie ekspozycji prezentującej stare rasy zwierząt gospodarskich oraz rodzime gatunki ptaków i ssaków.

Pozostałe cele realizacji projektu to m.in.:

1.

zwiększenie efektywności prowadzonych zajęć dydaktycznych oraz kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, poprzez wykorzystanie bezpośredniej obserwacji rodzimych gatunków ptaków i ssaków;

2.

uświadomienie istnienia negatywnego wpływu człowieka na rodzimą faunę i szerzenie wiedzy o sposobach jego ograniczenia poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami ucierpiałymi w wyniku działalności ludzkiej;

3.

szerzenie wiedzy na temat różnorodności genetycznej i ochrony rodzimych ras zwierząt gospodarskich poprzez możliwość ich bezpośredniej obserwacji;

4.

propagowanie idei ochrony i przywracania wartości kulturowych i krajobrazowych poprzez zapoznanie się z funkcjonowaniem tradycyjnego budynku inwentarskiego i wiejską zabudową miejscowości C.

Powstanie przedmiotowego kompleksu edukacyjnego pozwoli również zatrzymać znaczną część osób zwiedzających na obrzeżach Parku, chroniąc tym samym cenne ekosystemy przed nadmiernym ruchem turystycznym.

W ramach projektu planowane są następujące zadania:

1.

przebudowa budynku inwentarskiego wraz z przebudową wewnętrznych instalacji: elektrycznej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej ze zbiornikiem na gnojówkę;

2.

budowa zagrody pokazowej zwierząt poprzez: wykonanie pomieszczeń, wolier i zadaszeń dla zwierząt wraz z wewnętrznymi instalacjami, wykonanie zbiornika na gnojówkę, wybiegów dla zwierząt, dróg wewnętrznych, oświetlenia terenu oraz założenie zieleni;

3.

nadzór inwestorski nad robotami budowlanymi;

4.

działania informacyjno-promocyjne;

5.

zewnętrzna pomoc techniczna w przeprowadzeniu procedury z zamówień publicznych na realizację zadań w projekcie.

Całkowita wartość kwalifikowana projektu wynosi 2.076.995,93 zł brutto, w tym podatek VAT 23% 388.381,36 zł. Okres realizacji projektu planowany jest na lata 2017-2018. Obecnie w budynku dydaktycznym, stanowiącym I etap budowy Centrum Edukacji Przyrodniczej w C., nie prowadzi się sprzedaży biletów wstępu, wydawnictw, a zajęcia edukacyjne prowadzone są nieodpłatnie.

Wszystkie elementy związane z realizacją projektu będą udostępniane bezpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Park ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego realizacji projektu wykonywanego w ramach swojej działalności statutowej pn. "..." przewidzianego do realizacji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (85%) oraz przy udziale współfinansowania ze środków dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (15%)?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane zakupy towarów i usług na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz współfinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu będzie przeznaczone na inwestycyjną działalność statutową Parku. Otrzymane dofinansowanie będzie miało charakter wydatkowo-majątkowy, nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez Park.

W ocenie Parku na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie będzie miał on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie przedmiotowego projektu, ponieważ planowane do realizacji przedsięwzięcie nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na poparcie swojego stanowiska Park przywołuje jako przykładową interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2016 r. znak IPPP1/4512-545/16-2/k.c., a także stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności VAT wyrażone w piśmie z dnia 13 listopada 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż wydatki w ramach operacji - jak wskazuje treść wniosku - nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl