0115-KDIT1-2.4012.27.2017.1 - Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.27.2017.1 Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działek niezabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie braku opodatkowania dostawy działek gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dostawy działek gruntu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 4 kwietnia 1996 r. Pani wraz z mężem kupiła do majątku prywatnego (majątek wspólny małżonków) od Agencji Nieruchomości Rolnych (wówczas Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa), niezabudowaną nieruchomość rolną o powierzchni 6,8307 ha - działka..., znajdującą się na terenie Gminy (woj...). Wcześniej powyższa nieruchomość rolna była przez Panią oraz męża dzierżawiona. W 2009 r. działka została podzielona na pięć mniejszych, tj.: 52/17 o pow. 0,3090 ha, 52/18 o pow. 4,2040 ha, 52/19 o pow. 0,7645 ha, 52/20 o pow. 1,2079 ha, i 52/21 o pow. 0,3327 ha. W 2011 r. dwie działki ponownie zostały podzielone na mniejsze, a mianowicie działka 52/17 podzielona została na: 52/24 o pow. 0,1336 ha i 52/25 o pow. 0,1791 ha. Działka 52/21 podzielona została na trzy działki: 52/26 o pow. 0,1229 ha, 52/27 o pow. 0,1045 i 52/28 o pow. 0,1053.

Charakter nieruchomości (rolna) nie uległ zmianie, stale opłacany jest podatek rolny, jak również nieruchomość ubezpieczona jest jako gospodarstwo rolne. Działki nie są uzbrojone, ani ogrodzone - były ugorowane. Droga do działek nie jest utwardzona a jedynie wyodrębniona geodezyjnie. W lipcu 2016 r. w Urzędzie Gminy poinformowano Panią, iż dla przedmiotowej działki nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani też Gmina nie przystąpiła do jego opracowana w tym zakresie. Jedynie poinformowano Panią, że w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ustalono przeznaczenie nieruchomości w przyszłości jako tereny mieszkaniowe z usługami nieuciążliwymi, częściowo przeznaczone pod drogi.

Aktualnie sąsiedzi, których działki przylegają do Pani nieruchomości, zwrócili się do Pani o odsprzedaż czterech lub pięciu działek. Przed sprzedażą działek nie będą podejmowane przez Panią czynności zmierzające do podniesienia ich wartości, ani działania marketingowe, np. reklama w prasie, intrenecie, nie będą zlecane również przeprowadzenie transakcji sprzedaży działek profesjonalnemu biuru obrotu nieruchomościami.

Od 2008 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, aktualnie przeważającą działalnością gospodarczą jest: wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (68.20.Z). W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, wynajmuje Pani dwa lokale użytkowe, których jest współwłaścicielką wraz z mężem. Lokale użytkowe położone są w S. i wynajmowane są na podstawie zawartych umów podmiotom gospodarczym. Usługi najmu opodatkowane są podatnikiem podatku od towarów i usług, jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest Pani wspólniczką spółki cywilnej, spółka również jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane przez Panią w jednoosobowej działalności gospodarczej, jak również w działalności gospodarczej spółki cywilnej. Nie były również przedmiotem umów najmu, dzierżawy i nie były udostępniane odpłatnie osobom trzecim w obu działalnościach. Mąż nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

W związku z planowaną transakcją sprzedaży czterech lub pięciu działek sąsiadom z majątku prywatnego, na gruncie zapisów art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, powstają następujące pytania, dotyczące sprzedaży przedmiotowych działek:

1. Czy sprzedaż opisanych działek znajduje się poza zakresem u.p.t.u.?

2. Czy sprzedaż opisanych działek podlega opodatkowaniu?

3. Czy w przypadku gdy sprzedaż opisanych działek podlega opodatkowaniu, transakcje te będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9?

4. Czy sprzedaż działek należy opodatkować stawką podstawową 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, na tle przedstawionego stanu faktycznego, planowane transakcje sprzedaży działek niezabudowanych (rolnych) sąsiadom w przyszłości, znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż ta stanowić będzie realizację przysługującego Pani wraz z mężem prawa własności nieruchomości, a więc działanie w sferze prywatnej. W oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości gruntowej niezabudowanej (działki), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 u.p.t.u. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot (osobę), który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem od towarów i usług. Planuje Pani w przyszłości sprzedaż niezabudowanych działek rolnych z majątku prywatnego sąsiadom, którzy chcą powiększyć swoje posiadłości, dokona jej Pani wraz z mężem jako osoba fizyczna, okazjonalnie, nie będzie oferowała przedmiotowych działek poprzez ogłoszenia w prasie, intrenecie (zakup przez sąsiadów), nie będzie korzystała z profesjonalnego biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Działania w tym zakresie nie będą miały charakteru zorganizowanego, jak również z wykorzystaniem towarów i wartości niematerialnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych a więc nie będą spełniały definicji prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Sam podział nieruchomości na mniejsze działki jest działaniem, które mieści się w zarządzie majątkiem prywatnym (wyrok z dnia 9 maja 2014 r. I FSK 811/13).

Planowana sprzedaż kilku działek rolnych, nie stanowi również kryterium (ze względu na liczbę), zakwalifikowania ich jako czynności dokonywanych w ramach działalności gospodarczej (wyrok NSA z dnia 3 października 2013 r. I FSK 1507/12).

Z uwagi, iż stanowisko Pani w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - sprzedaży przedmiotowych działek - zostało wyrażone powyżej, tj. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie 1), dlatego też odpowiedź na pytanie 2) jest negatywna, co w konsekwencji odnosi się również do pytania nr 3 i 4. Jednocześnie informuje Pani, iż na wniosek męża w dniu.., organ upoważniony do wydawania interpretacji - Dyrektor Izby Skarbowej...wydał indywidualną interpretację -... w tej samej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl