0115-KDIT1-2.4012.221.2018.1.KK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.221.2018.1.KK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych w...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych w...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będąca właścicielem nieczynnego wysypiska odpadów komunalnych w L. (chłonność wysypiska została wyczerpana) przeznaczyła je do rekultywacji. W związku z powyższym w 2014 r. podjęła realizację projektu pn. "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych w..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Celem projektu była poprawa jakości i ochrony środowiska. W związku z powyższym podjęto działania z zakresu ochrony: wód, powierzchni ziemi, powietrza oraz zachowania walorów krajoznawczych.

Przedmiotem projektu była rekultywacja zamkniętego składowiska odpadów, polegająca na wykonaniu:

* właściwego ukształtowania powierzchni składowiska,

* przyjęcia odpowiedniej warstwy okrywy rekultywacyjnej,

* odgazowania,

* odwodnienia terenu,

* zabiegów agrotechnicznych.

Zrekultywowane składowisko jest własnością Gminy jako mienie komunalne. Zarządzanie zrekultywowanym wysypiskiem za odpłatnością zostało powierzone podmiotowi niebędącemu jednostką sektora finansów publicznych. Gmina na podstawie otrzymanych, comiesięcznych faktur dokonuje płatności za ww. usługi polegające na zarządzaniu składowiskiem odpadów komunalnych w L. Projekt był całkowicie niedochodowy, a nabyte na potrzeby jego realizacji towary i usługi nie były w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W 2018 r. kończy się okres trwałości projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina miała możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze stan faktyczny oraz na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie został spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Realizowany projekt "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych w..." był niedochodowy, nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl