0115-KDIT1-2.4012.174.2017.1.KK - 0% stawki podatku na dostawę jednostek pływających.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.174.2017.1.KK 0% stawki podatku na dostawę jednostek pływających.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 26 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku na dostawę jednostek pływających - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki podatku na dostawę jednostek pływających.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji statków i konstrukcji pływających (PKD 30.11.Z). W chwili obecnej uczestniczy w postępowaniu w postaci przetargu nieograniczonego o udzielenie zamówienia publicznego na "Budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających" (dalej "Zamówienie"). Przedmiotem Zamówienia jest wykonanie projektu techniczno-klasyfikacyjnego oraz dostawa dwóch statków wielozadaniowych spełniających parametry sprecyzowane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego (dalej: "SIWZ").

Zgodnie z SIWZ dostawa ma na celu pozyskanie jednostek wielozadaniowych z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego oraz następującymi funkcjami:

* holownika morskiego,

* jednostki ratownictwa morskiego - jednostki do gaszenia pożarów - jednostki do zwalczania rozlewów,

* jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego - jednostki do prowadzenia prac hydrograficznych.

Rozwinięcie powyższego przeznaczenia skutkowało określeniem szczegółowych wymagań wobec przedmiotu Zamówienia w części III. SIWZ (dalej: "Opis techniczny"): Statki mają być zaprojektowane i zbudowane wg wybranego towarzystwa klasyfikacyjnego dla uzyskania klasy odpowiadającej przepisom Polskiego Rejestru Statków (dalej: "PRS') dla klasy: LODOŁAMACZ PEŁNOMORSKI *KM OIL RECOVERY VESSEL TUG FIRE FIGHTING SHIP 1 SPECIAL PURPOSE SHIP I L1 IWS AUT NAV1 DP1 ECO REC * PRM DF.

Zgodnie z przepisami klasyfikacji i budowy statków "Część I. Zasady Klasyfikacji 2017 styczeń" wydanymi przez PRS oznacza to zbudowany pod nadzorem PRS:

* lodołamacz pełnomorski,

* statek do zwalczania rozlewów olejowych,

* holownik,

* statek pożarniczy,

* statek specjalistyczny,

z napędem mechanicznym, z możliwością żeglugi po morzach otwartych w odległości do 200 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 400 mil morskich i żeglugą po morzach zamkniętych. Statki mają być również przystosowane do przeprowadzania na wodzie przeglądu podwodnej części kadłuba. Automatyka urządzeń maszynowych ma umożliwiać ich pracę bez konieczności bezpośredniej obserwacji przez załogę (przez ponad 8 godzin bez przerwy) oraz pozwalać na jednoosobową wachtę na mostku. Ponadto nieutrzymanie pozycji jednostki może nastąpić w przypadku pojedynczego uszkodzenia (systemy sterowania nie są dublowane). Zamawiane jednostki mają być również przystosowane do bezpiecznego i ekologicznego recyklingu, a urządzenia maszynowe napędu głównego powinny być zbudowane pod nadzorem PRS i spełniać wymagania określone dla silników działających na dwa rodzaje paliwa.

Na wyposażenie każdej z jednostek będą składały się urządzenia m.in. ładunkowe: (żuraw pokładowy), holownicze (takie jak hak holowniczy lub winda hydrauliczna lub elektryczna), ratunkowe (takie jak łódź ratownicza, dwie tratwy ratunkowe dla załogi, osiem tratw dla uratowanych rozbitków, koła ratunkowe), hydrograficzne i hydroakustyczne do pomiarów morskich, w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV - Remotely Operated Vehicle) oraz po dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych. Funkcję przeciwpożarową będą pełniły z kolei m.in. systemy gaszenia pożarów zewnętrznych - system działek wodnych, system pianowy oraz system kurtyny wodnej. Wyposażeniem każdego statku będą również dwa bezzałogowe statki powietrzne pionowego startu i lądowania (drony). Spółka sklasyfikowała ww. jednostkę do symbolu PKWiU 30.11.33.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa jednostek pływających w ramach Zamówienia będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy, do przedmiotowej dostawy zastosowanie będzie miała stawka VAT w wysokości 0%.

UZASADNIENIE stanowiska.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z kolei w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., "z zastrzeżeniem art. 146f":

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:

a.

jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

* pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób, pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

* pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

* pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

* pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

* pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

* pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),

* pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),

b.

używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),

c.

jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Tym samym zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret siódme ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki lub wyłączenia tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w treści danego przepisu ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności Spółka pragnie podkreślić, że przedmiotowy statek w SIWZ został określony jako wielozadaniowy z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego. Podstawową, a także determinującą pozostałe cechy budowy statku jest funkcja lodołamacza pełnomorskiego. Wskazuje na to kształt, poszycie i budowa kadłuba. Poszycie kadłuba statku, zgodnie z Opisem Technicznym, ma zostać wykonane jak dla lodołamacza, wzmocnione według wymagań klasy lodowej L1, oznaczającej zdolność do samodzielnej żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych, w asyście lodołamaczy jeżeli jest to konieczne (wg klasyfikacji PRS), co nie jest wymagane dla statków niebędących lodołamaczami. Kształt dziobu ma być odpowiedni dla pływania w warunkach zalodzenia, a ster strumieniowy zabezpieczony przed wpływem zalodzenia. W Opisie Technicznym określona została również minimalna prędkość statku jaką ma osiągać podczas płynięcia w lodzie. Ponadto układ wręgów, wzdłużników oraz grubość i poszycie stewy dziobowej ma mieć odpowiedni kształt i wytrzymałość wymaganą do żeglugi na zalodzonych akwenach. Co więcej układ napędowy statku ma zapewnić duże siły naporu, niezbędne zarówno do kruszenia lodu jak i pracy przy holowaniu obiektów (przewidziane są dwa pędniki azymutalne o dużej sile uciągu, które z kolei determinują wymiary śrub napędowych). Wysokość dna podwójnego statku powoduje zwiększoną sztywność kadłuba - jest to również jedna z cech niezbędnych dla konstrukcji lodołamaczy. Jednostki są przystosowane do pełnienia wielu funkcji, w tym mogą być używane do celów przemysłowych. Po dokonaniu analizy budowy statku określonej w Opisie Technicznym i pełnionych przez tę jednostkę funkcji Spółka jednoznacznie stwierdza, że przedmiot zamówienia spełnia wymogi niezbędne do zastosowania stawki VAT 0% na postawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret siódme. Spółka stoi również na stanowisku, że nawet w przypadku gdyby dostawa przedmiotowych statków nie była objęta preferencyjną stawką VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret siódme ustawy przewidzianej dla dostaw pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0), to wypełniając warunek dotyczący używania tych jednostek pływających do żeglugi na pełnym morzu i używania do celów przemysłowych, do dostawy tych statków zastosowanie miałaby również stawka VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, ponieważ katalog jednostek pływających objętych stawką VAT w wysokości 0% wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 jest katalogiem przykładowym (otwartym). Świadczy o tym zarówno brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w którym użyto sformułowania "Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw jednostek pływających (...) w tym w szczególności (...)" Ponadto jak stanowi art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.) (dalej "Dyrektywa") państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje;

a.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład,

b.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c.

dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d.

świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz ich ładunków (...).

Dodatkowego argumentu za objęciem przedmiotowej dostawy stawką VAT w wysokości 0% dla dostaw dostarcza art. 148 lit. a Dyrektywy. Przepis ten wyraźnie stwierdza, że preferencyjnym opodatkowaniem jest objęta również dostawa statków udzielających pomocy na morzu. Z pewnością, biorąc pod uwagę wyposażenie ratownicze zamawianych jednostek pływających pozwalające każdej z nich na ratunek 200 osób, można jednoznacznie stwierdzić, że spełniają one warunek jednostek udzielających pomocy na morzu. Każdy ze statków będzie posiadać również szereg wyposażenia ratowniczego, takiego jak m.in.:

* specjalnie wydzielona część ratownicza pomieszczeń, w tym sala uratowanych dla 42 osób, blok sanitarny oraz szpital dla 3 osób, przewidziano miejsce dla 80 rozbitków,

* dwie 20-to osobowe tratwy ratunkowe dla załogi, zainstalowane na stałe,

* osiem 20-to osobowych tratw ratunkowych dla uratowanych rozbitków przechowywane na lądzie i instalowane przed wyjściem na akcję ratowniczą,

* łódź ratownicza MOB dla 8 osób,

* żurawik do opuszczania łodzi ratowniczej.

Funkcję udzielania pomocy na morzu wzmacniają również ww. systemy gaszenia pożarów zewnętrznych - system działek wodnych, system pianowy oraz system kurtyny wodnej.

Tym samym ze względu na charakter zamawianych jednostek należy uznać, że prawidłową stawką VAT dla ich dostawy na rzecz Urzędu Morskiego w S. jest stawka VAT 0% ze względu na brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a tiret siódme ustawy lub art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b w zw. z art. 148 lit. a Dyrektywy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl