0115-KDIT1-2.4012.153.2018.1.KSZ - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie świetlicy wiejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.153.2018.1.KSZ Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie świetlicy wiejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 21 marca 2018 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie świetlicy wiejskiej w P. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 12 i 21 marca 2018 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie świetlicy wiejskiej w P.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierzeniem Gminy jest uzyskanie dofinansowania do kosztów budowy i wyposażenia obiektu pełniącego funkcje kulturalne.

Przedmiotem wykonania robót budowlanych jest rozbudowa, przebudowa i remont świetlicy wiejskiej w P. Właścicielem nieruchomości (działka i budynek) jest Gmina. Przedmiotowy budynek świetlicy jest obiektem wolnostojącym, w którym zaplanowano rozbudowę o dodatkową część świetlicy oraz o garaż dla samochodu straży pożarnej wraz z zapleczem. Bryła budynku zwarta, budynek parterowy.

Celem projektu jest zaspokojenie potrzeb kulturalnych i społecznych mieszkańców Sołectwa P. (w skład sołectwa wchodzi jeszcze jedna miejscowość). Realizacja zadania wpłynie na poprawę jakości i standardu życia lokalnej społeczności zagrożonej ubóstwem.

Projekt zakłada rozbudowę, przebudowę i remont świetlicy wiejskiej. Celem działania jest stworzenie dla mieszkańców miejsca spotkań pozwalających na prowadzenie działalności kulturalnej i społecznej. Istnieje tam potrzeba podejmowania na poziomie lokalnym działań pobudzających postawy kreatywne i umożliwiające udział we wspólnych przedsięwzięciach jak i samodzielną realizację projektów. Wpłynęłoby to znacząco na umocnienie kontaktów i zacieśnienie więzi między mieszkańcami.

Projekt nie generuje dochodu, wszelkie koszty utrzymania będzie ponosiła Gmina. Możliwość dofinansowania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne", operacje typu "Kształtowanie przestrzeni publicznej" oraz operacje typu "Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami pomoc może zostać przyznana Gminie w wysokości do 63,63% kosztów kwalifikowanych (§ 6 ust. 1). Natomiast pomoc na realizację jest przyznawana w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych, do których zalicza się koszty podatku od towarów i usług (VAT), który jest kwalifikowany zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 - które są uzasadnione zakresem operacji oraz niezbędne do osiągnięcia jej celu (§ 5 pkt 7). W związku z powyższym instytucja wdrażająca działanie PROW tj. Urząd Marszałkowski prowadząc nabór wniosków żąda od beneficjenta złożenia załącznika w postaci interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku załącznik ten składa każdy wnioskodawca, który powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (art. 14b § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego.

Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego dla zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie budynku świetlicy wiejskiej.

Wartość planowanych nakładów związanych z realizacją zadania przedstawia się następująco:

* rozbudowa, przebudowa i remont świetlicy wiejskiej

601.037,08 zł brutto (w tym 23% podatek od towarów i usług)

* doposażenie (meble biurowe, sprzęt komputerowy, meble AGD)

50.000,00 zł brutto (w tym 23% podatek od towarów i usług)

* koszty ogólne (nadzór inwestorski, opracowanie kosztorysów budowlanych)

33.210,00 zł brutto (w tym 23% podatek od towarów i usług)

Łączna wysokość podatku od towarów i usług do planowanych kosztów to kwota: 127.948,64 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie budynku świetlicy wiejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie, przebudowie i remoncie budynku świetlicy wiejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do cytowanego wyżej przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zaistnienie związku zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - świetlica wiejska nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, a jedynie do realizacji zadań o charakterze kulturalnym i społecznym, to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją ww. zadania. Nie zostanie bowiem spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie zakupione towary i usługi nie będę wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto nie będzie przysługiwać jej prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowić środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl