0115-KDIT1-2.4012.134.2019.2.RS - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury usług społecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.134.2019.2.RS Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury usług społecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "..."

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 1, 7 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gospodarki nieruchomościami, jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, będzie realizowała projekt pn. "..." dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 w ramach OSI X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna; dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych; dla poddziałania: 10.2.3. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - OSI. Projekt zakłada zrealizowanie następujących celów:

* utworzenie w.... Centrum... przy ul....;

* utworzenie... przy ul.... oraz... (dawna ul....);

* utworzenie... lokali... w budynkach przy ul.....,....,...,... i...;

* utworzenie... pojedynczych lokali... w innych budynkach;

* remont....

Powyższe działania mają zapobiec segregacji przestrzennej mieszkańców, w tym w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany będzie w systemie "..." Łączna wartość projektu to 11.482.882,16 zł brutto, natomiast okres rzeczowej realizacji inwestycji to III kwartał 2018 - IV kwartał 2020 r. Wszystkie wskazane wyżej nieruchomości są własnością Gminy i zarządzane są przez miejską jednostkę budżetową -.... Budynki objęte projektem pełnią funkcje mieszkalne i są częściowo zamieszkane, nie posiadają statusu lokalu socjalnego, chronionego czy wspomaganego. Część lokali to pustostany, które zostaną dostosowane do wymogów mieszkaniowych. Wpisane są one do gminnej ewidencji zabytków oraz objęte ochroną konserwatorską ze względu na unikalną architekturę i zachowanie pierwotnych założeń urbanistycznych.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.). Z dniem 1 stycznia 2017 r. wprowadziła centralizację rozliczeń w zakresie VAT, obejmującą wszystkie jednostki organizacyjne Gminy, w tym m.in.....

Powyższy projekt skierowany jest do mieszkańców... a jego celem jest zaktywizowanie osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych ubóstwem. Centrum..., dwie placówki opiekuńczo-wychowawcze, lokale socjalne oraz budynek, w którym będzie remont części wspólnych, wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, tj. wyłącznie na potrzeby mieszkaniowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do całkowitego bądź częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT nie przysługuje prawo do całkowitego ani częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach projektu, ponieważ budynki objęte projektem są lub będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, tj. wyłącznie na potrzeby mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przywołanych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika z treści uzupełnienia wniosku - utworzone w ramach projektu centrum, dwie placówki opiekuńczo-wychowawcze, lokale socjalne oraz wyremontowany budynek będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku. Skoro dokonane nabycia towarów i usług nie będą służyły czynnością opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. projektem.

Zatem oceniając stanowisko Gminy należało uznać je za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia od podatku do czynności wykonywanych przez Gminę w związku z utworzeniem ww. centrum, placówek, lokali socjalnych oraz z wyremontowanym budynkiem, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiono stanowiska.

Ponadto informuje się, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl