0115-KDIT1-2.4012.13.2018.1.PS - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.13.2018.1.PS Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "D." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. "D.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej: "Stowarzyszenie" lub "Wnioskodawca") nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Zrealizowało w 2017 r. projekt pn. "D." (dalej: "Projekt").

Realizacja przedmiotowego Projektu należy do zadań podstawowych Stowarzyszenia, określonych jako cel działania zarówno w KRS jak i w Statucie Stowarzyszenia, zgodnie z którymi cel działania organizacji to działalność publiczna na rzecz poprawy warunków życia społeczności Gminy oraz wszechstronny rozwój społeczno-gospodarczy, a także upowszechnianie sportu i kultury fizycznej poprzez popieranie i realizację wszelkich inicjatyw społecznych i lokalnych stowarzyszeń działających na terenie Gminy.

Na realizację Projektu Stowarzyszenie pozyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: "PROW") dla poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", objętego PROW w zakresie budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej miejscowości M. poprzez szerszy dostęp do strefy aktywnego wypoczynku wszystkich członków społeczności, niezależnie od wieku oraz podniesienie liczby osób aktywnie spędzających czas wolny na świeżym powietrzu.

W ramach realizacji Projektu doposażono istniejący plac edukacyjny o nowe urządzenie zabawowe oraz urządzenia siłowni zewnętrznej.

Poniesione przez Stowarzyszenie na realizację Projektu wydatki zostały dokumentowane przez wykonawców wystawionymi na Stowarzyszenie fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Powstały w wyniku realizacji Projektu majątek jest i będzie ogólnodostępny. Stowarzyszenie udostępnia i będzie udostępniać przedmiotowy majątek na rzecz społeczności lokalnej wyłącznie nieodpłatnie i nie czerpie/nie będzie czerpało żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku, co było postawą podpisania umowy o dofinansowanie realizacji Projektu. Przedmiotowy majątek nie jest i nie będzie wykorzystywany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie, w tym do czynności opodatkowanych VAT.

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą poprzez sprzedaż towarów i usług, ale nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, gdyż korzysta z prawa do zwolnienia podmiotowego od VAT, z uwagi na fakt, że nie osiągnęło przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w wysokości przekraczającej 200 000 zł.

Ponadto Stowarzyszenie podkreśla, że celem uzyskania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w niniejszej sprawie jest właściwe rozliczenie dofinansowania uzyskanego z PROW.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w ramach Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w ramach Projektu.

UZASADNIENIE stanowiska.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, Stowarzyszenie wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano w opisie sprawy powstały w wyniku realizacji Projektu majątek jest/będzie ogólnodostępny. Stowarzyszenie udostępnia/będzie udostępniać przedmiotowy majątek na rzecz społeczności lokalnej nieodpłatnie i nie czerpie/nie będzie czerpało żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku. Przedmiotowy majątek nie jest i nie będzie wykorzystywany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej przez Stowarzyszenie, w tym do czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Stowarzyszenia, udostępniając majątek powstały w ramach realizacji Projektu nie jest/nie będzie występowało w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją Projektu nie służą/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W konsekwencji, zdaniem Stowarzyszenia, stwierdzić należy, że nie przysługuje/nie będzie przysługiwało jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji nr 0113-KDIPT1-1.4012.187.2017.l.MGo z dnia 8 czerwca 2017 r. stwierdził, że: "Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane w żadnym zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT".

Dodatkowo, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Stowarzyszenie korzysta z możliwości zwolnienia od podatku sprzedaży dokonywanej przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Podsumowując, w ocenie Stowarzyszenia, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl