0115-KDIT1-2.4012.123.2017.1.AGW - Zwolnienie z VAT dostawy lokali wyodrębnionych z zaadaptowanego strychu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.123.2017.1.AGW Zwolnienie z VAT dostawy lokali wyodrębnionych z zaadaptowanego strychu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy wyodrębnionych lokali z zaadaptowanego strychu, braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT oraz prawa do wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy wyodrębnionych lokali z zaadaptowanego strychu, braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT oraz prawa do wystawienia faktury VAT.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Wspólnota Mieszkaniowa) zawarł z osobą trzecią (inwestorem-kupującym) umowę przedwstępną na mocy której Wnioskodawca zobowiązał się umożliwić inwestorowi na strychu użytkowym nieruchomości należącej do Wspólnoty (Wnioskodawcy), a stanowiącym nieruchomość wspólną, realizację przedsięwzięcia polegającego na wybudowaniu na całej powierzchni strychu trzech lokali mieszkalnych.

Po zakończeniu prac oraz spełnieniu wymagań administracyjnych przez inwestora, Wnioskodawca zobowiązał się do ustanowienia odrębnej własności lokali powstałych w wyniku prac adaptacyjnych inwestora na strychu oraz do sprzedaży praw własności tych lokali wraz z odpowiednimi udziałami w nieruchomości wspólnej na rzecz inwestora. Cena zostanie zapłacona w następujący sposób: 1 transza w terminie 7 dni od zawarcia umowy przedwstępnej, II transza 30 dni po uzyskaniu prawomocnego pozwolenia na budowę, obejmującego prace adaptacyjne strychu, III transza zostanie zapłacona w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży. Planowana transakcja polega więc na: w pierwszej kolejności wykonaniu prac adaptacyjnych przez inwestora na strychu nieruchomości należącej do Wspólnoty (Wnioskodawcy) w celu wybudowania na całej powierzchni strychu trzech lokali mieszkalnych, następnie zaś (po zakończeniu prac i spełnieniu wymogów administracyjnych, w tym uzyskaniu zaświadczeń o samodzielności lokali) na ustanowieniu przez Wspólnotę (Wnioskodawcę) odrębnej własności tych lokali i sprzedaży praw własności wraz z udziałami w nieruchomości wspólnej na rzecz inwestora. Sprzedaż oraz płatności mają zostać udokumentowane fakturami.

Wnioskodawca (Wspólnota) nie ponosi jakichkolwiek wydatków przeznaczonych na prace adaptacyjne strychu i wykonanie nowych lokali. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT i nie ma prawa do dokonywania odliczeń podatku naliczonego i takowego nie dokonywała. Powierzchnia strychu jako część nieruchomości wspólnej nie została również nabyta przez Wspólnotę, ale przynależała do niej od początku jej powstania. W obecnej chwili zawarta jest umowa przedwstępna, a czynności są na etapie załatwiania formalności administracyjno-prawnych związanych z rozpoczęciem prac. Sprzedaż praw własności nowopowstałych lokali w wyniku prac adaptacyjnych zostanie dokonana poprzez zawarcie umowy przyrzeczonej sprzedaży. Wnioskodawca nie będzie dokonywał innych poza opisanymi wyżej transakcji.

Strych służył wyłącznie na cele lokatorów (nie był wynajmowany/wydzierżawiony), nie przeprowadzono na strychu żadnych remontów ani modernizacji. Wspólnota jako sprzedawca lokali, które zostaną wyodrębnione, a więc dokonujący dostawy, nie ponosi wydatków na ich ulepszenie, gdyż te wydatki w całości są po stronie inwestora.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy opisana transakcja korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy w wypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, tj. zwolnienia transakcji z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a Wspólnota ma obowiązek rejestrować się jako podatnik VAT zwolniony, czy też może tego nie robić i mimo braku rejestracji wystawić faktury VAT wskazujące na zwolnienie transakcji z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. pytania 1.

Korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje na następujące okoliczności istotne w sprawie, tj. fakt iż nie jest podatnikiem czynnym VAT i nie przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego i nie robił tego. Ponadto wszelkie wydatki związane z pracami adaptacyjnymi mającymi na celu powstanie nowych lokali są ponoszone przez inwestora, a nie Wnioskodawcę.

Opisana transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów (budynków, budowli lub ich części), na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca może zaś zostać uznany za podatnika podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ustawy, gdyż podjęte działania zmierzające do uzyskania (w wyniku realizowanych przez inwestora prac adaptacyjnych) powstania nowych lokali i ich sprzedaży w celu uzyskania przychodu mogą zostać zakwalifikowane jako działalność gospodarcza w świetle art. 15 ust. 2 ustawy, mimo iż w świetle innych przepisów, np. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Wnioskodawca działalności gospodarczej nie prowadzi.

W opinii Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży nowych lokali inwestorowi, powstałych w wyniku adaptacji strychu, nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz inwestora, nowych lokali wykonanych przez Inwestora na strychu będzie stanowiła tzw. dostawę w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym stanowi art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, co wyklucza skorzystanie ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10. Jednakże w opisywanym stanie faktycznym, w opinii Wnioskodawcy, zachodzi zwolnienie przedmiotowe z art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10, a spełnione są warunki zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i b). Wspólnota jako sprzedawca praw własności do lokali będzie dostawcą tych lokali, natomiast w stosunku do nich nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż po pierwsze nie jest podatnikiem VAT czynnym uprawnionym do dokonywania odliczeń, jak również nie nabyła tych lokali, gdyż strych, który zostanie zaadaptowany był we Wspólnocie od początku jej istnienia jako nieruchomość wspólna (warunek z lit. a). Ponadto Wspólnota jako sprzedawca, a więc dokonujący dostawy, nie ponosi wydatków na ich ulepszenie.

Tym samym, nie zachodzi zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, jednakże transakcja zwolniona będzie przedmiotowo z podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku o towarów i usług, gdyż spełnione są warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i b).

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidulanej prawa podatkowego z dnia 8 lipca 2013 r. ITPP1/443-341/13/KM.

Ad. pytania 2.

W opisanym stanie faktycznym, gdy transakcja podlega zwolnieniu z podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a, nie ma obowiązku rejestrowania się ani jako podatnik VAT czynny (gdyż zachodzi zwolnienie przedmiotowe, a innych transakcji, które mogłyby podlegać VAT nie będzie), ani jako podatnik VAT zwolniony. Powyższe wynika z art. 96 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika (ust. 3), że w wypadku sprzedaży zwolnionej w oparciu o art. 43 ust. 1, rejestracja jest prawem, ale nie obowiązkiem podatnika. W sytuacji więc braku sprzedaży opodatkowanej, która powodowałaby obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz przy objęciu opisanej transakcji sprzedaży lokali zwolnieniem przedmiotowym, Wspólnota nie ma obowiązku dokonywać rejestracji ani jako podatnik VAT czynny ani jako podatnik VAT zwolniony.

Jednakże, mimo braku rejestracji jako podatnik VAT zwolniony, Wspólnota będzie mogła wystawić faktury dokumentujące sprzedaż i płatności (III transze) w ramach transakcji ze wskazaniem w ich treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług jako podstawy prawnej zwolnienia z VAT, zgodnie z wymaganiami art. 106e ust. 1 pkt 19 ustawy. Podatnik VAT zwolniony, co prawda nie jest co do zasady zobowiązany do wystawienia faktur w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 (co wynika z art. 106b ust. 2), jednakże na żądanie nabywcy towarów lub usług zgłoszone w odpowiednim terminie, podatnik jest już obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej również sprzedaż zwolnioną, o której stanowi art. 106b ust. 2, co wynika z art. 106b ust. 3 ustawy.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż status podatnika VAT (zarówno czynnego jak i zwolnionego) nie jest uzależniony od rejestracji, ale faktycznego dokonywania czynności podlegających ustawie o podatku od towarów i usług. Tym samym Wspólnota jest podatnikiem VAT zwolnionym przez sam fakt realizacji transakcji, będącej odpłatną dostawą towarów, objętą zwolnieniem przedmiotowym z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy - nie ma obowiązku, a wyłącznie prawo dokonania rejestracji jako podatnik VAT zwolniony, jeżeli natomiast nie dokona rejestracji jako podatnik VAT zwolniony i tak będzie uprawniona do wystawiania faktur dokumentujących opisaną transakcję, wskazujących w swojej treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jako podstawę zwolnienia z VAT, w szczególności w sytuacji, gdy żądanie wystawienia takiej faktury zgłosi nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl