0115-KDIT1-2.4012.11.2017.1.AGW - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.11.2017.1.AGW Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek utworzony został przez powiaty a., b., b., g., h., k., ł., m., s., s., s., s., w. i z. oraz wpisany do rejestru związków powiatów prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Związek działa na podstawie:

* ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.),

* statutu Związku ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Zgodnie z zapisami § 4 i § 7 wyżej powołanego statutu Związek posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a do jego zadań należy między innymi realizowanie projektów z zakresu geodezji, w tym modernizacja ewidencji gruntów i budynków oraz cyfryzacja baz danych ewidencji gruntów i budynków, w tym tworzenie numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków, pozyskiwania danych z tego zakresu oraz tworzenie bazy obiektów topograficznych, w tym przekształcania analogowej mapy zasadniczej do postaci obiektowej mapy numerycznej oraz bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu. Powyższe zadania są zadaniami z zakresu administracji rządowej.

Związek ubiega się o przyznanie pomocy na operację pn. "XXX", współfinansowaną z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII -XXX, Działania 8.1 -XXX. W ramach powyższej operacji Związek zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i cyfryzacji ewidencji gruntów i budynków mające na celu jej ujednolicenie, poprawę jakości danych o gruntach, budynkach i lokalach, dostosowanie dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej do wymogów norm prawnych, przekształcenie istniejących zbiorów do postaci cyfrowej, budowy baz danych obiektów topograficznych, geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu oraz wdrażania zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach. Niezbędnymi elementami przedsięwzięcia jest również zapewnienie interoperacyjności danych przestrzennych krajowej, regionalnej i lokalnej infrastruktury informacji przestrzennej, bezpieczeństwa danych i systemów teleinformatycznych oraz budowa i rozbudowa narzędzi informatycznych do przeglądania i udostępniania rejestrów publicznych. Operacja ta realizowana będzie w różnym zakresie w poszczególnych powiatach będących członkami Związku.

Podczas opracowywania wniosku o przyznanie pomocy w zakresie "XXX" podatek VAT został przez Związek zaliczony jako wydatek kwalifikowalny. Planowany koszt operacji brutto wynosi XXX zł. Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania przedmiotowego projektu pozakonkursowego w ramach Działania 8.1 ustalono na poziomie 85% wydatków kwalifikowalnych projektu co stanowi kwotę XXX zł, natomiast minimalny dopuszczalny poziom wkładu własnego/pochodzącego z dotacji celowej przyznawanej poszczególnym członkom Związku na działania z zakresu geodezji oraz budżetów poszczególnych powiatów/Związku XXX zł.

W przypadku uzyskania dofinansowania realizacji operacji efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane przez Związek do czynności opodatkowanych ponieważ podniesienie jakości danych geodezyjnych jako zasobu państwowego oraz ich udostępnienie nie stanowi działalności gospodarczej, a jedynie wypełnia ustawowy obowiązek działalności poszczególnych członków - Powiatów, zaś wnoszone opłaty za wykorzystanie zasobu są opłatami administracyjnymi, których wysokość wynika z art. 40a ustawy - Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Związkowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn. "XXX", realizowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VIII - XXX, Działanie 8.1 - XXX?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) wynikający z faktur związanych z realizacją projektu "XXX" ponieważ nabyte towary i usługi do realizacji inwestycji nie zostaną przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej i w opinii podatnika dotyczą działań ukierunkowanych na zapewnienie dóbr publicznych mieszkańcom. Związek jest związkiem celowym, zawiązanym przez powiaty: a., b., b., g., h., k., ł., m., s., s., s., s., w. i z., posiadającym osobowość prawną i wykonującym zadania z administracji rządowej w zakresie geodezji. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zadania z zakresu geodezji, wynikające z ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1629), mieszczą się w katalogu zadań realizowanych w ramach odrębnych przepisów prawa, dla których został on powołany. Zdaniem Związku, przedmiotowa operacja, inwestycja, podejmowana jest w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowana z budżetów członków - Powiatów przy wsparciu dotacji celowych przeznaczonych na ten cel oraz przy udziale dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W opinii Związku, efekty tych prac nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Związek nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, co skutkuje, iż Związkowi nie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Jednocześnie informuje się, że w kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" przez Powiaty będące członkami Związku... wydano postanowienie nr XXX.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl