0115-KDIT1-1.4012.855.2018.1.IK - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.855.2018.1.IK Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "X"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek... jest jednostką sektora finansów publicznych zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Związek... został wpisany do rejestru związków międzygminnych pod poz. 68 w dniu 27 maja 1992 r. Statut Związku... został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa... pod poz. 74 w dniu 22 czerwca 1992 r. Związek... na dzień 31 lipca 2017 r. zrzesza 20 miast i gmin.

Związek... działa na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.)

Miasta i Gminy członkowskie podejmują wspólne działania w zakresie ochrony środowiska, rozwoju turystyki, wspierania rozwoju gospodarczego. Do zadań Związku zgodnie ze statutem należy przede wszystkim ochrona i kształtowanie środowiska dorzecza... poprzez m.in.:

1.

podejmowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony wód, ziemi, powietrza i krajobrazu, stanowiących podstawę dla rekreacji oraz turystyki krajowej i zagranicznej,

2.

ukierunkowywanie rozwoju gospodarczego terenu w oparciu o naturalne walory przyrodnicze i środowiskowe,

Od dnia 20 lipca 2016 r. Związek... jest zgodnie z umową nr... użytkownikiem obwodu rybackiego rzeki.

Z tego tytułu zobowiązany jest do zapłaty czynszu dzierżawnego na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Ponadto jako użytkownik ww. obwodu rybackiego, zobowiązany jest do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej na rybacko-wędkarskim wykorzystaniu wód, wspieraniu jego naturalnego rozrodu, zachowania odpowiedniego stanu ichtiofauny - co wspomagane będzie połowami o charakterze regulacyjno-kontrolnym.

Związek w ramach użytkowania rzeki, nie prowadzi odłowów w celach sprzedaży ryb. Jedyne odłowy, które są prowadzone, dotyczą pozyskania ikry do rozrodu zubożałych populacji ryb, po tarle wszystkie ryby wypuszczane są z powrotem do rzeki.

Niezależnie od własnych odłowów, podatnik rozpoczął sprzedaż zezwoleń na połów ryb wędkarzom - amatorom.

Zezwolenie uprawnia kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu.

Do dnia 26 grudnia 2016 r. Związek... korzystał ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Po przekroczeniu wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia od dnia 27 grudnia 2016 r. Związek... jest podatnikiem podatku VAT w zakresie sprzedaży zezwoleń. W tym zakresie Związek... prowadzi działalność gospodarczą, która podlega sprzedaży opodatkowanej.

W ramach konkursów ogłaszanych przez A. został złożony wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia "X". Projekt jest w trakcie oceny i nie uzyskał jeszcze dofinansowania. Projekt będzie obejmował obwód rybacki..., którego Związek... jest użytkownikiem. Związek... został użytkownikiem ww. obwodu, aby w pełni realizować swoje zadania statutowe, do realizacji których został powołany w zakresie ochrony wód. Realizacja projektu skupia się na ochronie dwóch będących pod ochroną gatunków ryb: łososia atlantyckiego, który w Polsce jest gatunkiem skrajnie zagrożonym (CR) oraz minoga rzecznego oznaczonego jako gatunek wysokiego ryzyka, narażony na wyginięcie (VU).

Celem projektu jest odtworzenie i zachowanie siedlisk ryb wędrownych w dorzeczu rzeki. Zasadniczym problemem środowiskowym, który planuje się rozwiązać w ramach działań projektu, jest brak skutecznej migracji ryb i minogów wzdłuż korytarza ekologicznego, jakim jest dorzecze... oraz brak dostępności do naturalnych siedlisk ryb wędrownych. Projekt realizowany będzie na obszarze woj. Y., na obszarach.... Cel osiągnięty zostanie poprzez realizację zadania polegającego na przywróceniu morfologicznej ciągłości wodnych korytarzy ekologicznych, w tym udrożnieniu największego dopływu... - rzeki... w odcinku ujściowym. Realizacja projektu umożliwi likwidację barier, które tworzy istniejąca infrastruktura oraz zapewni warunki do swobodnego przemieszczania się zagrożonych gatunków ryb i minogów wymienionych w Załączniku II do Dyrektywy Siedliskowej oraz połączenie dwóch obszarów naturowych:... oraz.

Udrożnienie korytarza ekologicznego odbędzie się poprzez dostosowanie budowli hydrotechnicznych do ekologii migrujących gatunków: minoga rzecznego (Lampetra fluviatilis), minoga strumieniowego (Lampetra planeri), łososia atlantyckiego (Salmo salar), głowacza białopłetwego (Cottus gobio) i kozy (Cobitis taenia).

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu do wniosku zadano pytanie sprowadzające się do następującej kwestii: Czy w ramach realizacji zadania "X" Beneficjentowi nie będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu do wniosku, Związek w ramach zadania wykonywał będzie zadania statutowe przekazane mu przez gminy wchodzące w skład Związku, na podstawie uchwał organu stanowiącego i organu wykonawczego oraz na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, które nie mają związku z obszarem w ramach którego prowadzona jest sprzedaż opodatkowana. Zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny ponieważ beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (czyli beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT w ramach realizowanego przedsięwzięcia.

Związek... jest podatnikiem podatku VAT ale obszar działalności, w ramach której Związek... prowadzi działalność gospodarczą (sprzedaż opodatkowaną) nie jest powiązany z obszarem (dotyczącym przedmiotowego projektu), a zakupione towary i wykonane usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności "podatkowych".

Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi jedynie w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie następujące dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych. Związek... w tym zakresie nie spełnia drugiego warunku. Dlatego też Beneficjent nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem

art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości dotyczą tego, czy Związek w związku z realizacją projektu pn. "X" ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy, w szczególności fakt, że obszar działalności, w ramach której Związek prowadzi działalność gospodarczą (sprzedaż zezwoleń) nie jest powiązany z obszarem, którego dotyczy projekt prowadzi do stwierdzenia, że Związkowi... nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl