0115-KDIT1-1.4012.854.2018.2.IK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, polegającej na wybudowaniu placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.854.2018.2.IK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, polegającej na wybudowaniu placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2018 r. (data wpływu dnia 26 listopada 2018 r), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, polegającej na wybudowaniu placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który funkcjonuje na rynku od 5 lat. Dotychczasowa działalność opierała się w głównej mierze na PKD 33.14.Z, tj. naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych - opodatkowana 23% stawką VAT. W kwietniu 2018 r. Wnioskodawca poszerzył wpis CEIDG o PKD 87.30.Z, tj. o pomoc społeczną z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, która na mocy ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b - usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez: b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WZ działanie R. Pozyskane środki będą przeznaczone na realizację przedsięwzięcia, polegającego na wybudowaniu placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, która rozpocznie swoją działalność w momencie uzyskania zezwolenia Wojewody X., a placówka zostanie wpisana do rejestru Wojewody. Wówczas przedsiębiorca będzie mógł świadczyć usługi opiekuńcze zgodnie z PKD 87.30.Z.

Na etapie inwestycyjnym Wnioskodawca planuje ponosić wydatki związane z wybudowaniem placówki, wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu wokół obiektu. Po zakończeniu tego etapu Wnioskodawca będzie świadczył w placówce jedynie usługi związane z PKD 87.30.Z i ponosił wydatki na bieżące potrzeby placówki związane z jej codziennym funkcjonowaniem, m.in. zakup towarów, materiałów, usług, doposażenie itp.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji oraz prowadzenia tam działalności PKD 87.30.Z?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, który wskazuje, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi całodobowej opieki (PKD 87.30.Z) w planowanej do wybudowania placówce będą zwolnione od podatku, gdyż są to usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związana, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę, m.in. domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody.

Wnioskodawca będzie prowadził dom opieki dla osób w podeszłym wieku, który rozpocznie swoją działalność wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wojewody i wpisu do rejestru. W placówce Wnioskodawca będzie świadczył jedynie usługi opiekuńcze zgodnie z wpisem PKD 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Wszelkie wydatki będą ponoszone na rzecz ww. działalności.

Zgodnie z przepisami podatkowymi (art. 88 ust. 3a ustawy) Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim towary lub usługi będą przez niego wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W tym przypadku, Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji i prowadzoną tam bieżącą działalnością PKD 87.30.Z będzie świadczył usługi nieopodatkowane, więc nie będzie posiadał prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem

art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa,

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z realizacją inwestycji, polegającej na budowie placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W placówce będącej przedmiotem inwestycji Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyłącznie całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy korzystają ze zwolnienia z VAT.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wskazano - realizowany projekt będzie związany wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie może odliczyć naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu tj. od zakupów inwestycyjnych związanych z budową, wyposażeniem placówki, jak również przyszłych wydatków bieżących związanych z prowadzeniem placówki całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, jest prawidłowe.

Nadmienić należy, że w niniejszej interpretacji kwestia zwolnienia przedmiotowych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy, przyjęta została za element stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl