0115-KDIT1-1.4012.801.2017.1.JP - Stawki podatku dla świadczonych usług polegających na pracach budowlano-montażowych wraz z dostawą węzła cieplnego lub kotłowni, modernizacji bądź remoncie całości albo elementów węzła cieplnego lub kotłowni, które wykonywane są w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 11 tj. zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.801.2017.1.JP Stawki podatku dla świadczonych usług polegających na pracach budowlano-montażowych wraz z dostawą węzła cieplnego lub kotłowni, modernizacji bądź remoncie całości albo elementów węzła cieplnego lub kotłowni, które wykonywane są w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 11 tj. zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.). o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, którego przeważający zakres działalności stanowią usługi związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.

Obok podstawowej działalności Spółka wykonuje również na zlecenie klientów (m.in. spółek prawa handlowego, spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych) tzw. usługi okołociepłownicze, w zakresie m.in.:

a.

dostawy z montażem węzłów w budynkach mieszkalnych, usługowych, użyteczności publicznej i itp.,

b.

modernizacji węzłów cieplnych,

c.

budowy kotłowni (tj. zespołu urządzeń i instalacji przeznaczonych do wytwarzania ciepła),

d.

modernizacji kotłowni,

e.

remontów i modernizacji infrastruktury ciepłowniczej,

f.

usuwania awarii infrastruktury ciepłowniczej lub węzłów cieplnych.

Powyższe usługi co do zasady przybierają postać:

1. Prac budowlano-montażowych wraz z dostawą nowego węzła cieplnego lub kotłowni, które montowane są w budynku mieszkalnym.

2. Modernizacji, polegającej m.in. na:

a.

pracach budowlano-montażowych w zakresie wymiany całości lub elementów węzła cieplnego lub kotłowni przy zastosowaniu elementów, których użycie powoduje unowocześnienie lub wzrost wartości użytkowej ww. urządzeń,

b.

innych czynnościach prowadzących do ulepszenia węzła lub kotłowni zainstalowanych w obiekcie budowlanym.

3. Remontu, polegającego m.in. na:

a.

pracach budowlano-montażowych w zakresie wymiany całości lub elementów węzła cieplnego lub kotłowni przy zastosowaniu takich samych elementów lub elementów o zbliżonych parametrach, lub

b.

innych pracach przywracających sprawność węzła lub kotłowni zainstalowanych w obiekcie budowlanym (np. usuwanie awarii).

Usługi wykonywane przez Spółkę, będące przedmiotem niniejszego zapytania, dotyczą instalacji lub urządzeń (węzłów cieplnych lub kotłowni) zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (głównie: budynki sklasyfikowane pod symbolem 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe). Możliwe są przypadki, w których we wskazanych powyżej budynkach mieszkalnych, obok lokali mieszkalnych, mogą znajdować się również lokale użytkowe np. w postaci lokali usługowych. Wskazane powyżej instalacje lub urządzenia (węzły lub kotłownie) będące przedmiotem usług znajdują się w bryle budynku, bez względu na to czy stanowią własność właściciela budynku, czy też przedsiębiorstwa ciepłowniczego.

Opisane czynności wykonywane są przez Spółkę na podstawie umowy zawartej z podmiotem zlecającym ich wykonanie.

Strony każdorazowo precyzują w umowie m.in.: adres budynku, w którym zostaną wykonane ww. usługi oraz przedmiot czynności (rodzaj instalacji lub urządzenia mającego być przedmiotem usług budowlano-montażowych, modernizacji lub remontu). Umowy nie wskazują przy tym, że usługi wykonywane będą na potrzeby konkretnych lokali użytkowych lub lokali, o których mowa w art. 41 ust. 12b "ust. b)" ustawy o VAT znajdujących się w danym budynku.

Czynności będące przedmiotem niniejszego zapytania nie są wykonywane przez Spółkę w ramach podwykonawstwa w rozumieniu ustawy o VAT czynności te nie obejmują również swoim zakresem budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.

W związku z powyższym, Spółka pragnie potwierdzić możliwość zastosowania stawki 8% podatku od towarów i usług w zakresie powyższych czynności, w przypadku gdy usługi te wykonywane są dla całego budynku, sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, a nie poszczególnych lokali znajdujących się w tym budynku.

W związku z powyższym opisem zadano pytania.

Czy w stosunku do czynności wykonywanych przez Spółkę w sposób i w zakresie wskazanym w stanie faktycznym w budynkach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, do czynności budowy, remontu albo modernizacji realizowanych przez Spółkę w budynkach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w sposób i w zakresie wskazanym w stanie faktycznym, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, bez względu na fakt, iż w danym budynku mogą mieścić się lokale użytkowe lub lokale, o których mowa w art. 41 ust. 12b pkt 2 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE do stanowiska

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym należy rozumieć, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT:

a.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz

b.

lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także

c.

obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie jednak do brzmienia art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

a.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

b.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto ustawodawca wyjaśnił w art. 2 pkt 12, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku (na moment sporządzania interpretacji - 8%), jest spełnienie dwóch przesłanek:

a.

budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,

b.

zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy.

W przypadku pierwszej przesłanki, decydujące o zastosowaniu obniżonej stawki podatku (8%) jest miejsce, w którym wykonywane są przedmiotowe usługi remontu lub modernizacji.

Z powołanych przepisów wynika, że w celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe.

Spółka wskazała w stanie faktycznym, że czynności będące przedmiotem zapytania niniejszej interpretacji realizowane są w budynkach sklasyfikowanych zgodnie z PKOB w dziale 11 (głównie: budynki sklasyfikowane pod symbolem 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe).

Potwierdzenie powyższego następuje w różnoraki sposób, tj. na podstawie obiektywnych dokumentów (wypisu z ewidencji budynków i budowli) lub oświadczenia osoby reprezentującej klienta, potwierdzającego klasyfikację przedmiotowego budynku według klasyfikacji PKOB.

Druga z przesłanek wymaga dokonania analizy pojęć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków zawartych w ustawie o VAT.

Zdaniem Spółki pomocne w tym przypadku może być zastosowanie definicji legalnych użytych przez ustawodawcę na gruncie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332). Zgodnie z przepisami powyższej ustawy, przez:

a.

budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

b.

remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Należy mieć jednak na uwadze, że powyższe definicje nie mogą decydować o zakresie przedmiotowym czynności mieszczących się w katalogu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W ocenie Spółki, odkodowanie powyższej normy powinno nastąpić przede wszystkim w oparciu znaczenie, jakie posiadają użyte w niej pojęcia w języku polskim (na podstawie Słownika języka polskiego), tj.:

a.

budowa - "budowanie domu, mostu, drogi itp.; też: miejsce, gdzie trwają takie prace", a także "zespół i wzajemne powiązanie części składowych całości";

b.

remont - "doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności".

Podobnie należy rozumieć pojęcie modernizacji. Ze względu na brak definicji tego pojęcia w ustawie o VAT, ani w przywołanej powyżej ustawie - Prawo budowlane, konieczne jest odwołanie do potocznego znaczenia "modernizacji" używanego w języku polskim. Powyższe pojęcie Słownik języka polskiego, definiuje jako "unowocześnienie i usprawnienie czegoś".

Podkreślenia wymaga, że dokonanie wykładni w oparciu o potoczne znaczenie przedmiotowych pojęć w języku polskim, jest stosowane w orzecznictwie sądów administracyjnych.

W uchwale z 24 czerwca 2013 r. (sygn. akt I FPS 2/13) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że "czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części".

Zdaniem Spółki, czynności opisywane w stanie faktycznym, polegające na wyposażeniu budynku mieszkalnego w węzeł cieplny lub kotłownię albo modernizacji lub remoncie tego budynku mieszkalnego (poprzez modernizację lub remont istniejących węzłów albo kotłowni) bez wątpienia wpisują się w powyższe definicje.

W ocenie Wnioskodawcy, za zastosowaniem obniżonej stawki podatku przemawia fakt, że wykonywane przez niego czynności nie dotyczą poszczególnych lokali (mieszkalnych lub użytkowych). W swojej istocie przedmiotowe umowy dotyczą całości budynku, gdyż prawidłowe funkcjonowanie węzłów cieplnych lub kotłowni znajdujących się w tych obiektach jest niezbędne do realizacji przez ten obiekt budowlany funkcji budynku mieszkalnego. Wynika to z faktu, że kotłownie lub węzły, na których Spółka wykonuje wskazane powyżej czynności lub które są montowane w danym budynku, są powiązane z instalacjami wewnętrznymi tego budynku i służą przede wszystkim realizacji wskazanej powyżej funkcji mieszkalnej. Celem wykonywanych czynności, tj.: usług budowlano - montażowych w zakresie wyposażenia danego budynku w węzeł cieplny lub kotłownię albo remontu lub modernizacji istniejących węzłów albo kotłowni, jest zapewnienie użytkownikom całego budynku energii cieplnej niezbędnej do wykorzystywania danego obiektu w celach mieszkaniowych. Brak tych urządzeń lub ich nieprawidłowe działanie uniemożliwiałby funkcjonowanie całego budynku mieszkalnego.

Powyższe czynności są zatem w swojej istocie czynnościami budowy, modernizacji lub remontu danego budynku mieszkalnego.

Przedstawione przez Spółkę stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne wydawane przez właściwe organy podatkowe.

Przykładowo, w interpretacji z 24.11.2016 sygn. 0461-ITPP1.4512.683.2016.1.KM Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że skoro wykonanie przedmiotowej wentylacji mechanicznej w garażu podziemnym w budynku mieszkalnym wielorodzinnym jest świadczone na podstawie jednej umowy regulującej całość robót w zakresie wentylacji w tym obiekcie, a usługi te wykonywane są w ramach zadania inwestycyjnego polegającego na budowie obiektu zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to - w tym konkretnym przypadku - do czynności tych należy zastosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Z kolei w interpretacji z 31 sierpnia 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/4512-1-12/16-4/HW) wskazał, że dla usługi wymiany kotła gazowego, w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, będzie ona wykonana w obiekcie mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym w ramach remontu oraz będzie realizowana w ramach jednego zadania, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, Spółka uważa, że ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku do całości powyższych usług, bez względu na fakt, iż w danym budynku mogą mieścić się lokale użytkowe lub lokale, o których mowa w art. 41 ust. 12b pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowalnego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w

ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W tym miejscu nadmienić należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - wykonywane usługi, polegające na pracach budowlano-montażowych wraz z dostawą węzła cieplnego lub kotłowni, modernizacji bądź remoncie całości albo elementów węzła cieplnego lub kotłowni wykonywane są w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 11 tj. zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (a nie dotyczą robót wykonywanych w konkretnych lokalach użytkowych), to dla usług tych zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Z powyższych względów oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano je za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl