0115-KDIT1-1.4012.755.2018.2.RH - Opodatkowanie podatkiem VAT usług koordynacji budowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.755.2018.2.RH Opodatkowanie podatkiem VAT usług koordynacji budowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.) uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych na rzecz Spółki usług oraz sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 10 grudnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych na rzecz Spółki usług oraz sposobu ich dokumentowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca jest prezesem w firmie budowlanej, która świadczy usługi budowy dróg (walcowanie, kładzenie masy asfaltowej) oraz wynajmu ciężkiego sprzętu budowlanego, przewozu kruszywa. Z tytułu pełnionej funkcji (tj. czynności do których zobowiązany jest prezes zarządu przepisami k.s.h.), Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 2.000, zł. Nie jest zatrudniony na umowę o pracę.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi na rzecz spółki w której pełni funkcję w zarządzie, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Usługi Wnioskodawcy dla spółki w której jest prezesem, będą polegały na:

1. Dbaniu o reklamę i marketing oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy, w której pełni funkcję Prezesa.

2. Pozyskiwaniu nowych kontrahentów oraz poszukiwaniu nowych rynków zbytu usług oferowanych przez firmę w zakresie transportu i sprzętu drogowego.

3. Pozyskiwaniu nowych dostawców części zamiennych oraz elementów służących do zapewnienia prawidłowej pracy technicznej urządzeń i transportu.

4. Współudziale przy doborze sprzętu i planowaniu harmonogramu pracy do zewnętrznych usługodawców.

5. Współpracy z osobą odpowiedzialną za sprzęt w firmie, w której jest prezesem, w trakcie usuwania awarii sprzętu, sprzętu drobnego i transportu drogowego.

6. Przyjmowaniu rozliczeń gotówkowych z zakresu wydzierżawionego sprzętu i transportu drogowego.

7. Koordynowaniu i nadzorowaniu prac porządkowych na terenie posesji firmy, w której jest prezesem.

8. Koordynowaniu pracy osoby odpowiedzialnej za warsztat i dbanie o prawidłowe ich wykonanie.

9. Koordynowaniu przydzielanych zadań i dbaniu o prawidłowe wykorzystanie czasu pracy operatorów i kierowców.

10. Koordynowaniu skutecznego wykorzystania jednostek sprzętowych i transportowych.

11. Pełnieniu funkcji kierownika budowy.

Ponadto w uzupełnieniu przedmiotowego wniosku wskazano, że:

1. Usługi świadczone wobec Spółki nie będą się pokrywać. Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług zarządzania w ramach swojej działalności. Usługi takie wykonywane będą jedynie z tytułu pełnienia funkcji prezesa Spółki.

2. Usługi będą świadczone raczej jako usługi inżynierskie, logistyczne.

3. Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko swoich działań. Spółka może pozwać Wnioskodawcę za nierzetelne wykonanie usług. Umowa nie przewiduje ograniczenia odpowiedzialności. Zatem ryzyko wykonywanych czynności ponosi Wnioskodawca.

4. Za świadczone usługi, (głównie jako kierownika budowy) odpowiedzialność poniesie Wnioskodawca. Odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności na rzecz Spółki, nie jest w żaden sposób ograniczona czy wyłączona.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki kapitałowej, w której jest członkiem zarządu, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług i czy jest on zobowiązany potwierdzić wykonanie usług fakturą VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w ramach własnej działalności gospodarczej, nie wchodzi w zakres czynności prezesa zarządu Spółki, przez co wykonane usługi podlegają podatkowi od towarów i usług, a Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić fakturę VAT potwierdzającą wykonane usługi. Wnioskodawca zatem postąpi zgodnie z prawem podatkowym, jeśli wystawi fakturę na rzecz Spółki za świadczone usługi, pomimo tego, że pełni funkcję prezesa w Spółce.

W sprawie uwagę należy zwrócić na fakt, że po zarejestrowaniu spółki w KRS-ie, staje się ona podmiotem praw i obowiązków, który jest oddzielny od swoich wspólników. Oznacza to, że w każdej chwili może zawrzeć umowę ze wspólnikiem lub członkiem zarządu na świadczenie usług, za które mogą otrzymać wynagrodzenie. Brak jest zatem przeszkód prawnych, które uniemożliwiałyby wystawienie FV dla spółki za wyświadczone przez firmę prezesa tej spółki usługi.

Czynności wykonane na rzecz spółki w ramach działalności gospodarczej stanowią odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy VAT.

Istotne jest, aby obowiązki prezesa zarządu wynikające z Kodeksu spółek handlowych nie pokrywały się z usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej. W rozpatrywanym przypadku Wnioskodawca świadczy usługi w zupełnie innym zakresie niż prowadzenie interesów spółki, o czym stanowi przepis art. 208 k.s.h., co nie stanowi naruszenia art. 293 § 2 k.s.h.

Czynności, jakie świadczone będą przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności nie będą pokrywały się z tymi, do których Wnioskodawca jest zobowiązany jako prezes Zarządu. Usługi jakie świadczone będą przez Wnioskodawcę i zostały wymienione w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku o interpretację, nie będą związane z zarządzaniem spółką i według Wnioskodawcy w żaden sposób nie będą pokrywały się z usługami, jakie Wnioskodawca wykonuje w spółce jako prezes zarządu. Do zadań Wnioskodawcy jako prezesa należy prowadzenie spraw spółki i reprezentowanie jej na zewnątrz, czuwanie nad działalnością zarządu.

Na prezesie spoczywa również odpowiedzialność za działania spółki - również materialna (w przypadku bezskutecznej egzekucji), czego nie można nazwać tymi samymi czynnościami. Czynności wykonane przez Wnioskodawcę jako prezesa nie będą uznane za wykonane przez niego w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, gdyż charakter tych czynności jest zupełnie odmienny.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi jako niezależny przedsiębiorca, nie będzie podlegać kierownictwu spółki oraz ponosić będzie pełne ryzyko gospodarcze oraz pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, choć nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 3 ustawy - za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.);

2.

(uchylony);

3.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 3 pkt 3a ustawy przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowane zostało również w art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1, z późn. zm.). W myśl tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zgodnie z akapitem pierwszym artykułu 9 ust. 1, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Przepis art. 10 ww. Dyrektywy stwierdza, że warunek, o którym mowa w art. 9 ust. 1, przewidujący, że działalność gospodarcza jest prowadzona samodzielnie wyklucza opodatkowanie VAT pracowników i innych osób, o ile są one związane z pracodawcą umową o pracę lub jakimikolwiek innymi więzami prawnymi tworzącymi stosunek prawny między pracodawcą a pracownikiem w zakresie warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności pracodawcy.

Dyrektywa zapewnia więc szeroki zakres działalności gospodarczej, obejmujący wszystkie etapy produkcji, dystrybucji i dostarczania towarów i usług. To, że działalność gospodarcza, która ma być traktowana jako taka, nie jest działalnością wykonywaną okazjonalnie, nie oznacza, że działalność ta, aby mieścić się w zakresie podatku VAT, musi osiągnąć pewną liczbę operacji lub osiągnąć określony poziomu dochodu. Decydującym elementem jest wola lub zamiar osoby dokonującej czynności, aby brać udział w produkcji, dystrybucji lub dostarczaniu dóbr lub usług. Elementem definiującym działalność gospodarczą na gruncie przepisów Dyrektywy jest to, że osoba, w celu wykonywania swoich działań, wykorzystuje zasoby ludzkie lub rzeczowe w taki sam sposób, jak są one wykorzystywane przez producenta, handlowca lub osoby świadczące usługi. Działalność gospodarcza w rozumieniu Dyrektywy będzie miała miejsce, gdy zaistnieje zamiar wykorzystania i zorganizowania środków w celu wzięcia udziału w produkcji, dystrybucji towarów lub świadczeniu usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy usługi, które świadczy na rzecz Spółki w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wymienione w pkt 1-11 usługi to usługi w zakresie inżynierii i logistyki, które będą świadczone na rzecz Spółki w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, niezależnie od czynności, które Wnioskodawca wykonuje w związku z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu. Za świadczenie ww. usług na rzecz Spółki odpowiedzialność poniesie Wnioskodawca. Odpowiedzialność Wnioskodawcy za wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności na rzecz Spółki, nie jest w żaden sposób ograniczona czy wyłączona. Ponadto Wnioskodawca będzie ponosił względem Spółki ryzyko swoich działań, które w żaden sposób nie zostanie ograniczone.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wyraźnie wskazuje, że zamierza świadczyć na rzecz Spółki usługi, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy nie znajdą zastosowania powołane przepisy art. 15 ust. 3 ustawy, jako że Wnioskodawcę i Spółkę - w związku ze świadczeniem usług wymienionych w pkt 1-11 zdarzenia przyszłego - nie będzie łączył żaden ze stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1-6 oraz art. 13 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Spółki opisane w pkt 1-11 czynności, niezależnie od czynności wykonywanych w ramach pełnienia funkcji Prezesa Zarządu, w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, to stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, będzie on działał w charakterze podatnika podatku VAT, a przedmiotowe usługi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie również obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, z tytułu wykonanej na rzecz Spółki usługi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ informuje, że stosownie do zapisów art. 32 ust. 1 ustawy, jeżeli między nabywcą a dokonującym dostawy usługi występują powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te będą miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Ponadto wskazać należy, iż tut. organ nie ocenia skuteczności opisanych we wniosku czynności, zatem niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu skuteczności tych czynności. Przepisy podatkowe bowiem nie regulują stosunków cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść oraz sposób rozliczania transakcji. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób ustalenia należności pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Wskazać również należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Spółkę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl