0115-KDIT1-1.4012.745.2017.1.BS - Brak prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Wykonanie prac konserwatorskich przy bramie kościoła jako uatrakcyjnienie oferty turystycznej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.745.2017.1.BS Brak prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Wykonanie prac konserwatorskich przy bramie kościoła jako uatrakcyjnienie oferty turystycznej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) - o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Wykonanie prac konserwatorskich przy bramie Kościoła... jako uatrakcyjnienie oferty turystycznej D." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Parafia... w D. w dniu 4 października 2017 r. zawarta z Województwem umowę o dofinansowanie realizacji operacji pn. "Wykonanie prac konserwatorskich przy bramie Kościoła... w D. jako uatrakcyjnienie oferty turystycznej D." Nr.. Operacja jest współfinansowana ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Poddziałanie "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Parafia jako beneficjent zobligowana jest w trybie konkurencyjnym wyłonić wykonawcę robót konserwatorskich. Kościół przyległy do dawnego klasztoru dawniej pełnił funkcję kaplicy klasztornej. Od 1957 r. został oddany na użytek parafii.... Brama z furtą w dekoracyjnym portalu wymurowana została z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie wapienno piaskowej, przykryta dwuspadowym dachem pokrytym dachówką ceramiczną holenderską, elewacje tynkowe z płaskożeźbionymi dekoracjami wykonanymi z piaskowca gotlandzkiego oraz profilowanymi gzymsami z zaprawy, łuk bramy oraz belka z napisem z wapienia zbitego, drzwi drewniane - deszczołukowe, dębowe, okucia metalowe. Ogólny stan zachowania bramy jest zły, a zwłaszcza szczegóły w partiach detali kamiennych, które są zniszczone. W partiach wypraw tynkarskich widać wszędzie strefy zawilgocenia. Mają one postać zwykle ciemnych plam lub otoczek w partiach wysychających. Niektóre z uwagi na wzrost mikroorganizmów mogą przybierać postać zielonych, brunatnych lub czarnych plam. Z powodu zawilgoceń z czasem dochodzi do destrukcji wyprawy - tynk odpada płatami lub kruszy się i osypuje. W zakresie prac powstrzymujących procesy destrukcyjne z możliwością rekonstrukcji brakujących fragmentów płaskorzeźb zostaną wykonane następujące zadania. Nie ma wystarczających materiałów ikonograficznych ze szczegółami portalu jednak w przypadku uszkodzonego putta prawdopodobnie obie postacie były identyczne lub bardzo podobne. Belka z napisem zostanie poddana konserwacji zachowawczej bez rekonstrukcji. Wykonane będą nowe tynki oraz uzupełnione detale. Usunięta będzie betonowa opaska oraz wykonanie pionowych izolacji partii fundamentowych. Ze względu na bezpośrednie połączenie z murem nie jest możliwe całkowite odcięcie ścian od stref zawilgocenia. Naprawiony zostanie dach - wymiana ołacenia dachówek, można użyć dachówkę starą w dobrym stanie lub nową o kształcie podobnym do historycznej - holenderka esówka. Na dłuższej połaci zainstalowano rynnę spustową, na krótszej nie ma i prawdopodobnie nie było w ogóle. Obecnie ze względu na utrudnione odpływy wody zainstalowane zostaną rynny i rury spustowe o małym przekroju z blachy niekoordynującej.

W efekcie przeprowadzonego postępowania konkurencyjnego Parafia, nabędzie usługę konserwatorską opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w stawce 23% zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Na etapie wnioskowania o płatność beneficjent jest zobligowany do przedstawienia w Urzędzie Marszałkowskim Województwa... interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości otrzymania zwrotu naliczonego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafii... w D., przysługuje w związku z planowaną inwestycją prawo do odliczenia podatku naliczonego lub możliwość zwrotu podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, wobec czego nabyta usługa nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz możliwość otrzymania zwrotu podatku, gdyż w związku z realizacją projektu nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, wskazany podatek VAT w ramach operacji będzie kwalifikowany w pełnym wymiarze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją projektu "Wykonanie prac konserwatorskich przy bramie Kościoła... w D. jako uatrakcyjnienie oferty turystycznej D." nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Z wniosku wynika również, że środki, które Wnioskodawca otrzymał na dofinansowanie zakupów, nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanych rozporządzeniach. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl