0115-KDIT1-1.4012.727.2017.1.MN - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.727.2017.1.MN Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "C." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "C.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w C. (dalej: "GOKSIR" lub "Wnioskodawca") jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.). GOKSiR posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury Gminy C.

GOKSiR realizuje w Gminie zadania w dziedzinie wychowania, edukacji i upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Zgodnie ze statutem instytucji, do podstawowych zadań GOKSiR należą m.in. edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę, rozpoznawanie, rozbudzanie zainteresowań i potrzeb kulturalnych oraz sportowo-rekreacyjnych, organizowanie zespołowego uczestnictwa w kulturze i kulturze fizycznej oraz różnorodnych form edukacji kulturalnej i sportowej, organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych, realizacja zadań z zakresu informacji turystycznej.

Głównym źródłem dochodów GOKSiR jest dotacja podmiotowa otrzymywana od Gminy. Ponadto, GOKSiR uzyskuje niewielkie dochody, np. z wynajmu pomieszczeń, sprzedaży pamiątek w punkcie informacji turystycznej oraz prowadzenia zajęć kulturalnych. GOKSiR jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zasadniczo zatem GOKSiR prowadzi dwa rodzaje działalności - nieodpłatną działalność statutową oraz działalność gospodarczą.

GOKSiR zrealizował projekt "C.". Projekt ten uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W ramach projektu, zorganizowano konkurs babek wielkanocnych, warsztaty dekorowania ciast i tortów oraz wydano publikację z przepisami na babki.

W związku ze zrealizowanym projektem, GOKSiR poniósł wydatki m.in. na wynajem nagłośnienia, pokaz kulinarny z degustacją, nagrody dla uczestników konkursów (dyplomy, puchary), druk plakatów, baner promocyjny, honorarium prowadzącej warsztaty dekorowania ciast, skład i druk publikacji "P.".

Projekt miał na celu promocję regionu, kultury i tradycji oraz integrację miejscowej społeczności.

Wstęp na wszystkie zorganizowane wydarzenia był nieodpłatny, a GOKSiR nie prowadził żadnej sprzedaży, ani nie świadczył żadnych odpłatnych usług na rzecz ich uczestników. Również z tytułu wydania publikacji Wnioskodawca nie osiągnął żadnych dochodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym GOKSiR przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

* pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), (dalej: "ustawa"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

GOKSIR jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pomieszczeń, organizacji zajęć kulturalnych i sprzedaży pamiątek. Jednocześnie, GOKSiR jest samorządową instytucją kultury, powołaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, określającej zasady tworzenia i działania instytucji kultury. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Celem Wnioskodawcy jako instytucji kultury jest przede wszystkim tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, a więc realizowanie zadań nałożonych ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a nie generowanie zysków. Działalność kulturalna nie ma celu zarobkowego, nie nosi zatem znamion działalności gospodarczej. Jest to nieodpłatna działalność o charakterze społecznie użytecznym i jako taka, nie podlega ona opodatkowaniu VAT.

Podobnie ocenił Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 lutego 2017 r. w interpretacji o sygn. 0461-ITPP1.4512.951.2016.1.MN, dotyczącej nieodpłatnych koncertów organizowanych przez instytucję kultury:

"Głównym celem takich nieodpłatnych czynności jest realizacja zadań statutowych, do których realizacji Wnioskodawca został powołany przez organizatora (gminę). Organizacja bezpłatnych wydarzeń stanowi bowiem przede wszystkim realizację celów statutowych, wobec czego w tym przypadku mamy do czynienia z działalnością inną niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślić bowiem należy, że celem Wnioskodawcy jako samorządowej instytucji kultury jest bowiem przede wszystkim tworzenie i upowszechnienie dóbr kultury, a więc realizowanie zadań nałożonych ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. (...) W konsekwencji nie można uznać, że nieodpłatne działania Wnioskodawcy polegające na organizacji koncertów stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług".

Nie ulega wątpliwości, że organizacja imprez plenerowych, które mają służyć upowszechnianiu tradycji i kultury, jest elementem działalności statutowej GOKSiR, a nie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Należy ponadto podkreślić, że wydarzenia zorganizowane przez GOKSiR w ramach projektu nie miały charakteru komercyjnego - wstęp na wydarzenia był wolny dla wszystkich zainteresowanych. Jednocześnie, uczestnikom ww. imprez Wnioskodawca nie oferował żadnych odpłatnych towarów, ani usług oraz nie uzyskał żadnych dochodów z organizowanych wydarzeń.

W konsekwencji, należy uznać, że poniesione przez GOKSiR wydatki na realizację projektu (w tym np. na wynajem nagłośnienia, druk plakatów, baner promocyjny, nagrody dla laureatów konkursów, wynagrodzenie prowadzącej warsztaty, skład i druk bezpłatnych publikacji) nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Miały one wyłącznie związek z niepodlegającą opodatkowaniu działalnością statutową, polegającą na szeroko pojętej promocji kultury.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl