0115-KDIT1-1.4012.705.2017.1.EA - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.705.2017.1.EA Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od 24 października 2011 r. do 12 listopada 2012 r. Powiat.... (Wnioskodawca) poprzez Starostwo Powiatowe w.... realizował projekt pn. ".....", który otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.... na lata 2007-2013, oś priorytetowa 7........ Dofinansowanie projektu otrzymano na podstawie umowy z dnia 26 marca 2012 r. z późn. zm, nr..... zawartej pomiędzy Województwem..... reprezentowanym przez Zarząd Województwa, a Powiatem.... Projekt został zrealizowany za kwotę 1.124.516,70 zł, z tego dofinansowanie wyniosło 955.839,19 zł, a wkład własny 168.677,51 zł. Przedmiotem przedsięwzięcia był remont i wyposażenie dwóch pracowni komputerowych oraz centrum multimedialnego. Modernizowane pracownie komputerowe to dwie izby lekcyjne o pow. 109,82 m2 każda. W ramach projektu przebudowano wewnętrzną instalację elektryczną, wykonano instalację wentylacyjną z klimatyzacją sal komputerowych i serwerowni, wykonano instalację teleinformatyczną. Wymieniono stolarkę drzwiową, posadzki, położono na ścianach gładzie gipsowe oraz je odmalowano. Zamontowano rolety antywłamaniowe. Prace budowlane były prowadzone pod nadzorem inspektora nadzoru budowlanego. W ramach projektu zakupiono 79 szt. biurek komputerowych i 79 szt. krzeseł obrotowych. Pracownie komputerowe zostały wyposażone w 81 szt. komputerów HP 8300 ELITE CMT, 83 szt. monitory 24" ILYMA E247DHS, 5 szt. komputerów przenośnych HP 4740s17,3, 6 szt. komputerów przenośnych HP 4540s 15,6, 2 szt. Serwer Dell T410, 7 szt. projektorów multimedialnych SONY VPL-DX15, 66 szt. UPS EVER DUO II PRO 1000, 1 szt. kamera cyfrowowa JVC, 2 szt. nagrywarki Plextor PX B3110U, 68 szt. licencji: CORELDRAW, AUTOCAD DESING, PHOTOSHOP CS6PL, PINNACALE STUDIO 15 HD PL BOX, Pajączek, 94 szt. licencji MICROSOT OFFICE, 81 szt. słuchawek z mikrofonem Creative, 6 szt. ekranów projekcyjnych AVTEK Elektronic 300 B, 4 szt. Access Point TPLIK TL, 2szt. APC SMART-UPSX1500VA RACK/TOWER, 1 szt. drukarka laserowa A3HP, 4 szt. drukarki laserowej A4 HP, 12 szt. Skanerów A4 LASERJET, 2 szt. Skanerów A3 Plustek A320, 3 szt. aparat CANON 600D, 1 szt. Telewizor LD i zestaw kina domowego SONY, 2 szt. kamery do monitoringu, 2 szt. Acces Point TPLINK TL-WR743ND, 15 szt. zarabiarki Digitus, 1 szt. tester okablowania, 15 szt. wtyczek RJ45 Digitus, 4 komplety głośniki Creative. W ramach projektu poniesiono wydatek na studium wykonalności, audyt i promocję. Płatnikiem wszystkich faktur było Starostwo Powiatowe w.... oprócz faktur dokumentujących wydatek na studium wykonalności i promocję, gdzie płatnikiem faktur był Powiat..... Po zakończeniu realizacji projektu powstałe środki trwałe zostały przekazane nieodpłatnie w użytkowanie Zespołowi Szkół im..... W związku z centralizacją VAT obowiązującą od 2017 r. Powiat.... występuje o interpretację kwalifikowalności podatku VAT na zakończenie trwałości projektu (5 lat od otrzymania ostatniej płatności dofinansowania).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat.... realizując poprzez Starostwo Powiatowe w.... projekt pn. "..." może odliczyć podatek naliczony od zakupów i usług związanych z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując poprzez Starostwo Powiatowe w.... projekt pn. "....." nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. Korzystanie z efektów projektu jest nieodpłatne. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a tu taki nie zachodzi. Powiat nie posiada żadnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, podobnie jak Starostwo Powiatowe w..... Powiat wykonuje zadania publiczne i stanowi organ prowadzący wobec jednostek oświatowych. Obowiązek ten nakłada ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814,1579, 1948, 2017 r. poz. 730, 935.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Za zajęcia przewidziane w planie według programów ramowych prowadzone w określonych limitach godzinowych szkoła publiczna nie ma prawa pobierać żadnych opłat. Ponadto po zakończeniu realizacji projektu powstałe środki trwałe zostały przekazane w użytkowanie Zespołowi Szkół im. nieodpłatnie. W związku, z tym zgodnie z treścią art. 15 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 - "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.).

Wskazać należy, że treść art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, od dnia 1 stycznia 2014 r., otrzymała następujące brzmienie "kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług."

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wskazano - zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie wskazanym we wniosku, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem korzystanie z efektów projektu jest nieodpłatne, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl