0115-KDIT1-1.4012.648.2018.1.AJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.648.2018.1.AJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2018 r. (data wpływu 6 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Na terenie Gminy został utworzony Park... z niezagospodarowanych działek inwestycyjnych, zlokalizowany w pobliżu miasta..., bezpośrednio za wsią P..., przy drodze wojewódzkiej nr... (...). Działki w obrębie Parku są własnością Gminy i zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego posiadają przeznaczenie przemysłowe i przemysłowo-rzemieślnicze, zatem stanowią tereny budowlane. Zgodnie z tym planem zagospodarowania przestrzennego na przedmiotowym terenie można zlokalizować bowiem obiekty produkcyjne, składowe i magazynowe.

Gmina na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych wydzierżawia działki w Parku na rzecz podmiotów trzecich (inwestorów) na okres 10 lat. Po upływie okresu obowiązywania umowy dzierżawy inwestor będzie mógł skorzystać z prawa pierwokupu, w przypadku sprzedaży przez Gminę działki lub będzie miał możliwość przedłużenia umowy dzierżawy.

Gmina wykazuje wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu dzierżawy nieruchomości na terenie Parku na rzecz inwestorów w składanych deklaracjach VAT-7. Gmina zamierza także deklarować VAT należny z tytułu zbycia działek na terenie Parku, jeżeli takie transakcje będą miały miejsce.

Gmina uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: "DIS") w... z dnia... 2015 r., sygn.... (dalej: "Interpretacja"), w której organ potwierdził, że Gmina z tytułu dzierżawy/sprzedaży nieruchomości zlokalizowanych na terenie Parku jest/będzie podatnikiem VAT, a wskazane czynności podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT i nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Gmina realizuje projekt partnerski pn. "..." (dalej: "Projekt").

Liderem Projektu jest... S.A. (dalej: "Spółka"). Gmina w dniu 6 lipca 2017 r. zawarła ze Spółką umowę o partnerstwie (dalej: "Umowa o partnerstwie"), na podstawie której Gmina będzie realizowała Projekt wspólnie ze Spółką i Gminą S.... Umowa o partnerstwie szczegółowo określa zasady współpracy przy realizacji Projektu oraz podział zadań i obowiązków pomiędzy liderem i partnerami Projektu. Zgodnie z Umową o partnerstwie do zadań Gminy należy/będzie należała realizacja Projektu na terenie Gminy w odniesieniu do promocji terenów Parku.

Na podstawie Umowy o partnerstwie Spółka w dniu 7 lipca 2017 r. wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie Projektu do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2014-2020 (dalej: "RPO"). W związku z uzyskanym dofinansowaniem i kwestią kwalifikowalności VAT, Gmina zamierza potwierdzić prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na Projekt w niniejszym wniosku.

Gmina będzie podejmowała w ramach Projektu następujące działania:

1.

realizacja działań promocyjno-informacyjnych wyłącznie o terenach inwestycyjnych w Parku:

a.

opracowanie i produkcja filmu promocyjnego Parku,

b.

kampania internetowa obejmująca aktualizację strony internetowej, emisję reklam graficznych w Internecie, mailing dedykowany bezpośrednio do przedsiębiorców i biznesu,

c.

kampania bilbordowa,

d.

kampania promocyjna w wybranych stacjach telewizyjnych (regionalnych, ogólnopolskich),

e.

kampania promocyjna w prasie o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim,

f.

kampania promocyjna w radiu,

g.

zakup materiałów promocyjno-informacyjnych,

h.

organizacja konferencji skierowanych do potencjalnych inwestorów w Parku;

2.

organizowanie i zapewnienie udziału pracowników w szkoleniach i konferencjach "szkoleniowych" o tematyce związanej z podejmowaniem skutecznych działań marketingowych w promocji terenów inwestycyjnych w Parku i pozyskiwaniu, utrzymaniu inwestorów, sporządzaniem ofert inwestycyjnych, obsługi inwestora;

3.

prowadzenie promocji projektu.

Gmina wskazuje, że całość ww. działań promocyjno-informacyjnych realizowanych w ramach Projektu dotyczy/będzie dotyczyć wyłącznie terenów inwestycyjnych położonych na terenie Parku i nie ma związku z innego rodzaju terenami położonymi na terenie Gminy.

Ponoszone przez Gminę wydatki związane z realizacją Projektu będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Gmina planuje zakończyć realizację Projektu we wrześniu 2019 r. Podejmowane przez Gminę w ramach Projektu działania promocyjne Parku mają/będą miały w szczególności na celu pozyskanie potencjalnych inwestorów do podejmowania działalności gospodarczej na terenie Parku, na rzecz których Gmina wydzierżawi/sprzeda nieruchomości znajdujące się w obrębie Parku. Realizacja Projektu powinna zatem przyczynić się potencjalnie do zwiększenia liczby inwestorów w Parku i tym samym zwiększenia po stronie Gminy sprzedaży opodatkowanej VAT w przedmiocie dzierżawy nieruchomości z terenu Parku (a w przyszłości także ich sprzedaży). Standardowym działaniem podmiotów dokonujących sprzedaży/dzierżawy gruntów innym podmiotom pod inwestycje są bowiem działania promocyjne, mające na celu pozyskanie potencjalnych nabywców/dzierżawców nieruchomości. Gmina w tym zakresie będzie działała analogicznie, jak podmioty z branży nieruchomościowej poszukujące potencjalnych dzierżawców/nabywców swoich nieruchomości, np. poprzez ogłaszanie w prasie/mediach o nieruchomościach do sprzedaży.

Gmina występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przede wszystkim w związku z koniecznością prawidłowego rozliczenia dotacji otrzymanej na realizację Projektu.

Gmina zaznacza, że niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wydatków Gminy na Projekt (tj. na promocję terenów Parku) - tj. nie dotyczy wydatków, które ponoszą/będę ponosić pozostali partnerzy projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, związane z realizacją przez Gminę Projektu?

Zdaniem Gminy, będzie przysługiwało jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, związane z realizacją przez Gminę Projektu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne dla możliwości odliczenia VAT, określone w art. 88 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis cytowanego powyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina będzie wykonywała czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (opodatkowana VAT dzierżawa/sprzedaż nieruchomości) - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie będzie działała w sposób analogiczny do tych podmiotów. Zresztą stanowisko takie zostało potwierdzone w uzyskanej przez Gminę Interpretacji powołanej w opisie zdarzenia przyszłego.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że dzierżawa nieruchomości nie stanowi dostawy towaru (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), należy uznać, iż czynność dzierżawy stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Z kolei sprzedaż nieruchomości stanowi dostawę towarów na gruncie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W Interpretacji DIS potwierdził, że: "w przypadku gdy Gmina będzie dokonywała sprzedaży działek, jak również będzie świadczyć usługi dzierżawy działek (...) Gmina będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż czynności te - jak wynika z wniosku - będą miały charakter cywilnoprawny. Ponadto, w związku z tym, że Gminie z tytułu dostawy działek oraz świadczenia ww. usług dzierżawy będzie przysługiwać określone wynagrodzenie, towary i usługi te - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy - będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, o którym mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 i w art. 8 ust. 1 ww. ustawy".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane (przynajmniej pośrednio) do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Oznacza to, że nabywane towary / usługi przyczyniają się co najmniej pośrednio i potencjalnie do generowania podatku VAT należnego (także w przyszłości).

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym, co najmniej pośrednim związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, to jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu świadczenia usług dzierżawy/dostawy nieruchomości znajdujących się w Parku Gmina jest/będzie podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe świadczenia wykonywane są/będą odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych przez Gminę z inwestorami. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje/będzie dokonywała w takim przypadku odpłatnego świadczenia usług/odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, wskazana usługa nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT. Powyższe stanowisko Gminy zostało potwierdzone w Interpretacji. W konsekwencji, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest spełniony.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami i generowanym VAT należnym (przy czym związek ten może odnosić się do potencjalnego zwiększenia VAT należnego, także w przyszłości).

Aby jednak można było wskazać, że określone wydatki mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu (VAT należnego).

W przypadku Gminy należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane przez Gminę w ramach realizowanego Projektu będą zmierzały ewidentnie do dzierżawy (w przyszłości także sprzedaży) terenów inwestycyjnych znajdujących się w Parku. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem Projektu jest promowanie wyłącznie terenów w Parku i w wyniku tego ich zagospodarowanie poprzez ich dzierżawę na rzecz potencjalnych inwestorów i dalszą ewentualną sprzedaż.

W konsekwencji, realizacja Projektu będzie miała ewidentnie co najmniej pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, w związku z faktem, iż celem Projektu jest zachęcanie potencjalnych inwestorów do dzierżawy/nabycia promowanych terenów inwestycyjnych położonych w Parku. Promocja terenów inwestycyjnych będzie jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie Projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych VAT (dzierżawy/sprzedaży nieruchomości), jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego procesu dzierżawy/sprzedaży uzależnione będzie w szczególności od pozytywnego zrealizowania etapu promocji produktu, jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne w Parku.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi VAT, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Umowy dzierżawy/sprzedaży nieruchomości znajdujących się na terenie Parku będą stanowiły umowy cywilnoprawne. W konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika VAT zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tytułu dzierżawy/sprzedaży terenów inwestycyjnych w Parku. Zdaniem Gminy, będzie istniał zatem bezsprzeczny związek pomiędzy wydatkami na realizację Projektu (promocją terenów w Parku) z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, tj. dzierżawą terenów inwestycyjnych świadczoną przez Gminę na rzecz inwestorów. Należy uznać zatem, iż drugi ze wskazanych (w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) warunków odliczenia podatku również zostanie spełniony. Sytuację Gminy należy ewidentnie porównać do podmiotów komercyjnych działających w branży nieruchomości jak deweloperzy, agenci nieruchomości, którzy także promują (reklamują) swoją ofertę inwestycyjną w prasie/ mediach, a celem tej promocji jest pozyskanie nabywców / najemców lokali/gruntów. Na gruncie zasady neutralności VAT Gmina nie powinna być w takim przypadku traktowana mniej korzystnie, skoro - analogicznie jak ww. podmioty - jest/będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży/dzierżawy gruntów inwestycyjnych w Parku.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną VAT, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było przedmiotem licznych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE"). Przykładowo w wyroku z dnia 8 lutego 2007 r. w sprawie C-435/05 (Investrand BV vs. Staatssecretaris van Financien) TSUE wskazał, iż: "(...) system odliczeń ustanowiony przez szóstą dyrektywę ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT należnego lub zapłaconego w ramach jego całej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób w zakresie ciężaru podatkowego neutralność jakiejkolwiek działalności gospodarczej - niezależnie od jej celu lub wyników - pod warunkiem, że co do zasady podlega ona sama podatkowi VAT. (...) Prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika".

Gmina wskazuje również, iż organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych potwierdzają prawo podatników do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z opodatkowaną VAT sprzedażą/dzierżawą nieruchomości, takich jak nabycie usług ogłoszenia w prasie o zamiarze sprzedaży/dzierżawy nieruchomości, wyceny nieruchomości, sporządzenia operatu szacunkowego, projektowych, związanych z podziałem lub scaleniem działek. W ocenie Gminy, ponoszenie wskazanych wyżej wydatków jak i wydatków na promocję terenów inwestycyjnych ma analogiczny charakter, bowiem w obu przypadkach wydatki są/będą ponoszone w związku z zamiarem wykonania czynności opodatkowanych VAT, tj. opodatkowanej VAT sprzedaży/ dzierżawy nieruchomości. Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") z dnia 24 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.115.2018.1.AŻ, w której organ stwierdził, że: "w analizowanej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - poniesione wydatki na wycenę działek, ogłoszenia w prasie, usługi projektowe związane z podziałem lub scaleniem działek, ustalaniem i okazaniem granic działek, usługi sporządzania opinii dotyczących faktycznego wykorzystania działek, związane są/będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT".

Powyższe stanowisko zostało zaprezentowane również w analogicznych interpretacjach indywidualnych:

* DKIS z dnia 12 kwietnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.122.2018.1.SS,

* DIS w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2015 r., sygn. ILPP2/4512-1-716/15-3/EN,

* DIS w Łodzi z dnia 7 lipca 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-251/15-3/IG,

* DIS w Bydgoszczy z dnia 4 kwietnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-24/14/MN,

* DIS w Bydgoszczy z dnia 30 maja 2014 r., sygn. ITPP1/443-294/14/BS.

Stanowisko Gminy w zakresie pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na promocję terenów inwestycyjnych znajduje także przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DIS w Katowicach z dnia 31 lipca 2012 r., sygn. IBPP3/443-428/12/JP, w której organ uznał, że: "realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. (...) Zatem w przedmiotowej sprawie istnieję bezsporny związek pomiędzy realizacja projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych (należących do Gminy), których dotyczy realizacja projektu, a wiec promocja terenów inwestycyjnych. (...) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy".

Podobne stanowisko zajął DIS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2012 r., sygn. IBPP3/443-110/12/JP: "zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku bowiem jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych. (...) w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych".

Dodatkowo należy wskazać, że art. 88 ustawy o VAT określa przesłanki negatywne, których wystąpienie pozbawia podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, pomimo nawet (w niektórych przypadkach) związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT, niemniej zdaniem Gminy, w jej przypadku w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego takie przesłanki nie mają miejsca.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w ocenie Gminy, w przypadku wydatków na realizację Projektu (tj. wydatków na promocję terenów inwestycyjnych w Parku) Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wskazanych wydatków, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne dla możliwości odliczenia VAT, określone w art. 88 ustawy o VAT. Zdaniem Gminy, będzie bowiem istniał co najmniej pośredni związek ponoszonych przez Gminę wydatków na realizację Projektu z czynnościami opodatkowanymi VAT (tj. opodatkowaną VAT dzierżawą/sprzedażą nieruchomości w Parku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie zaznacza się, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że przedmiotowe zadanie dotyczy wyłącznie gruntów inwestycyjnych, przeznaczonych do wykonywania czynności opodatkowanych, niekorzystających ze zwolnienia.

Ponadto informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłość prowadzonego postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl