0115-KDIT1-1.4012.634.2018.1.NK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.634.2018.1.NK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2018 r. (data wpływu 31 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył wniosek o powierzenie grantu w ramach projektu grantowego realizowanego przez Stowarzyszenie Lokalną Grupę Działania..., w ramach PROW na lata 2014-2020, Działanie 19: "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER", Poddziałanie: 19.2: "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność". Wniosek został pozytywnie zaopiniowany i tym samym Wnioskodawca podpisał dnia 1 grudnia 2017 r. umowę nr:. o powierzenie grantu na realizację zadania pn.....

Głównym celem projektu jest wydanie publikacji, która przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w Lokalnej Strategii Rozwoju LGD..., jakim jest poprawa jakości życia mieszkańców i rozwój turystyczny oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego obszaru LGD.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Statut Wnioskodawcy nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem takiej działalności, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej we wskazanym przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Zadanie polega na wydaniu publikacji, w której będzie ukazana historia...... na terenie... oraz przybliżona sylwetka... - dowódcy.... Publikacja będzie miała format 148x10 mm po złożeniu, okładka 580x210 mm po rozłożeniu z bigowanymi skrzydełkami. Objętość publikacji 76 stron, nakład 1500 sztuk.

Wydana publikacja zostanie przekazana mieszkańcom gminy oraz odwiedzającym turystom nieodpłatnie. Część egzemplarzy będzie również nieodpłatnie przekazana do bibliotek i szkół. W wyniku realizacji zadania, Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnych dochodów. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie stał się czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione w ramach zadania wydatki są wystawiane na Wnioskodawcę.

Wydatki poniesione w ramach realizacji przedmiotowego zadania są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma możliwości odzyskania podatku od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu grantowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub w części, w ramach realizacji przedmiotowego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie). Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl