0115-KDIT1-1.4012.622.2017.2.DM - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez przedsiębiorcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.622.2017.2.DM Brak prawa do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez przedsiębiorcę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 3 października 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wskazał, że interpretacja wymagana jest przez Urząd Marszałkowski, w związku z przyznaniem dotacji w ramach poddziałania....

W celu zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych operacji, które może nastąpić wówczas, gdy podatnik nie ma/nie będzie miał możliwości odzyskania VAT.

Planowana działalność to działalność wytwórcza, polegająca na produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy za pomocą innowacyjnej technologii druku 3D. Wybrana forma opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka podatku 5,5%, ponieważ przychody uzyskiwane będą z tytułu produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy z własnych materiałów.

W związku z powyższym, jako podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, a więc będzie mógł zgodnie z wymogami poddziałania 19.2 zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji.

W uzupełnieniu wniosku wskazano co następuje:

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy w formie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z funduszy unijnych w ramach poddziałania objętego... na lata.... Wniosek został zakwalifikowany do otrzymania wsparcia i obecnie Wnioskodawca oczekuje na podpisanie umowy w Urzędzie Marszałkowskim, który jest instytucją wdrażającą. Po podpisaniu umowy, Wnioskodawca ma 3 miesiące na rozpoczęcie działalności.

Projekt jaki Wnioskodawca będzie realizował to "...", PKD 22.29.Z. Planowana działalność to małoseryjna produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy np. wyrobów wystroju i dekoracji wnętrz, wyrobów użytku osobistego i gospodarstwa domowego. Wyroby będą produkowane z zakupionych filamentów za pomocą druku i skanowania 3D.

Działalność będzie obejmować również specjalistyczne projektowanie wzornictwa ww. wyrobów, PKD 74.10.Z.

W związku z projektem Wnioskodawca zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych planowanej operacji, może to uczynić wówczas, gdy nie będzie czynnym podatnikiem VAT i uzyska interpretację indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, taki jest wymóg instytucji wdrażającej co do możliwości zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych operacji.

Wnioskodawca nigdy nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym nie jest i nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z planowaną działalnością wytwórczą w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy zamierza skorzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ustawy VAT (obroty nie przekroczą limitów 200.000,00 zł).

Wnioskodawca nie zarejestruje się jako podatnik VAT czynny, ponieważ ten rodzaj działalności nie wymaga obligatoryjnej rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji jako czynny podatnik VAT w związku z tym, że nie będzie produkował wyrobów i świadczył usług, co do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W związku z planowaną działalnością Wnioskodawca będzie dokonywać nabycia materiałów do produkcji wyrobów 3D, materiały te będą w postaci filamentów tkj.ABS, PLA, PET, poliwęglan, nylon, guma, laywood itp. Towary te nie należą do listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy

Nabywanie towary - filamenty, Wnioskodawca będzie wykorzystywał do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy, czyli do produkcji wyrobów, które nie należą do list towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie zamierza w planowanej działalności gospodarczej zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, korzystając ze zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w planowanej działalności gospodarczej, nie będąc podatnikiem VAT, korzystając ze zwolnienia podmiotowego, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia w § 8 ust. 3 i 4 określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że o ile nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie posłużą sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawca niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację opisanego we wniosku projektu. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwać prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, aby były spełnione warunki określone w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zamierzonego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl