0115-KDIT1-1.4012.614.2017.2.JP - Stawka VAT dla prac instalacyjnych w budownictwie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.614.2017.2.JP Stawka VAT dla prac instalacyjnych w budownictwie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.). o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług:

* w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe,

* w budynkach niemieszkalnych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2017 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług polegających na wykonaniu robót budowalno-instalacyjnych czy konserwacji instalacji elektrycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wykonuje prace instalacyjne w budownictwie, między innymi są to prace prowadzone w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym definiowanym w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT. Przykładowo są to: domy studenckie sklasyfikowane w klasyfikacji PKOB o symbolu 1130, domy opieki społecznej - również PKOB 1130, hotele sklasyfikowane jako PKOB 1211. Zgodnie z definicją zawartą w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT wymienione przykładowe obiekty mieszczą się w "budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym". W związku z powyższym zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, należy stosować stawkę obecnie 8%, również dla zakresu budowlanego, polegającego na konserwacji.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano:

1. Prace instalacyjne dotyczą wszelkiego rodzaju robót wykonywanych w różnych częściach budynku w ramach budowy, remontu, modernizacji, lub przebudowy. Związane one są z szeroko rozumianym pojęciem "budownictwo" definiowanym według Wielkiego słownika języka polskiego pod redakcją Piotra Żmigrodzkiego (IJP) jako: "działalność związana ze wznoszeniem, modernizacją lub rozbiórką budynków".

2. Prace instalacyjne mogą być wykonywane w ramach wszystkich czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Prace instalacyjne to jest jedna ze specjalności w budownictwie, o którym mowa wyżej w punkcie 1.

3. Prace instalacyjne będą wykonywane we wszystkich budynkach, pomieszczeniach, na które Wnioskodawca otrzyma zlecenie. Polegają one na układaniu instalacji elektrycznych, telefonicznych, alarmowych i innych związanych z obiektem budowlanym wznoszonym, remontowanym, modernizowanym itp.

4. Roboty konserwacyjne polegają na czynnościach wykonywanych w budynkach różnego rodzaju, w tym w budynkach mieszkalnych w szerokim rozumieniu. We wniosku dokładnie została podana definicja "konserwacji". Roboty konserwacyjne polegają na utrzymaniu w tym przypadku budynków w dobrym stanie technicznym, tak jak opisano to we wniosku.

5. Roboty konserwacyjne poprzedzają przeglądy techniczne, z których ma wynikać zakres czynności konserwacyjnych. W ocenie Wnioskodawcy przegląd i prace konserwacyjne stanowią jedną całość dla danej usługi. Dla przeglądu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym również należy stosować stawkę 8%. Czynności przeglądu technicznego są integralnym elementem całego procesu budowlano-remontowego, do którego należą również czynności konserwacyjne.

W związku z powyższym opisem zadano pytania.

Czy uprawnione jest stosowanie stawki VAT w wysokości 8% do prac budowlano-instalacyjnych w sytuacjach opisanych w punkcie 74 niniejszego wniosku?

Czy również można stosować obniżoną stawkę j.w. dla czynności polegających na konserwacji instalacji elektrycznych znajdujących się w omawianych budynkach?

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest stosowanie stawki VAT w wysokości 8% dla czynności, polegających między innymi na konserwacji budynków zdefiniowanych jako "budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym", czyli dla przykładowo wymienionych domów studenckich, domów opieki społecznej, hoteli. Art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ogólnie wymienia faktycznie zakres prac, do których stosuje się stawkę 8% wymieniając: "dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę". Zdaniem Wnioskodawcy są to sformułowania dość ogólnie określające zakres prac, jakie mogą być prowadzone w budownictwie. Mimo, że w ustawie nie jest dosłownie wymienione słowo "konserwacja" (jak i pewnie jeszcze wiele innych słów szczegółowo określające zakres prac: np. naprawa, zabezpieczenie budynku, odtwarzanie, rekonstrukcja, restauracja obiektu, rewitalizacja, utrzymywanie w dobrym stanie, pielęgnacja) nie wyklucza to możliwości uznania wyżej wymienionych zakresów jako robót mieszczących się w ogólnie wymienionych pojęciach w art. 41 ust. 12 ustawy. Analizując znaczenia poszczególnych słów, w tym także technicznego ich rozumienia, należy stwierdzić, że powyższy pogląd Wnioskodawcy należy uznać za słuszny i dla m.in. konserwacji budynków lub jego elementów można stosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%.

Między innymi według Wielkiego Słownika Języka Polskiego (pod redakcją prof. Piotra Żmigrodzkiego z IJP PAN) konserwacja budynku jest rozumiana jako "czynności, których celem jest utrzymanie czegoś w dobrym stanie technicznym i zabezpieczenie tego przez zniszczeniem".

Po analizie powyższej definicji należy stwierdzić, że zakres określony słowami: "konserwacja" (niewymienione w ustawie) i "remont" lub "modernizacja" (wymienione w ustawie) w rozumieniu techniczno-budowlanym przenikają się i są trudne do jednoznacznego wydzielenia w celu utrzymania odpowiedniego stanu technicznego budynku i jego wartości. Dlatego nie należy zawężać interpretacji art. 41 ust. 12 ustawy do tylko i wyłącznie literalnego rozumienia przepisu, ale należy go oceniać jednocześnie z analizą techniczną procesów, którym podlegają obiekty budowlane w trakcie eksploatacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym;

* nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług w budynkach niemieszkalnych nieobjętych społecznym programem mieszkaniowym.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanych przez Wnioskodawcę klasyfikacjach PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowalnego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2017 r. poz. 839, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Przy czym, zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 powołanego wyżej § 3 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Z kolei budynki niemieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 obejmują:

* hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - grupa 121,

* budynki biurowe - grupa 122,

* budynki handlowo-usługowe - grupa 123,

* budynki transportu i łączności - grupa 124,

* budynki przemysłowe i magazynowe - grupa 125,

* ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej-grupa 126,

* pozostałe budynki niemieszkalne-grupa 127.

Klasa 1211 - Budynki hoteli, obejmuje z kolei m.in. hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez.

W tym miejscu nadmienić należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość."

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Podkreślić należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy wykonanie instalacji elektrycznych, telefonicznych i alarmowych oraz usługi konserwacji instalacji elektrycznej wykonywanych w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 1130 oraz 1211 mogą być opodatkowane stawką podatku 8%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi polegające na wykonaniu instalacji elektrycznych, telefonicznych czy alarmowych wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (budowa, przebudowa, remont czy modernizacja) w budynkach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (wskazane we wniosku PKOB 1130) opodatkowane są preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z art. 41 ust. 12c ustawy o podatku od towarów i usług.

Preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8% przewidziana dla robót konserwacyjnych zastosowanie znajdzie również dla świadczonych usług konserwacji instalacji elektrycznych, wykonywanych w opisanych budynkach (domy studenckie, domy opieki społecznej - PKOB 1130) zgodnie z § 3 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, przy uwzględnieniu treści ust. 3 tego przepisu.

Natomiast w przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę w budynku sklasyfikowanym w PKOB w dziale 1211 (w hotelu), który nie mieści się w definicji obiektu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, (z wniosku nie wynika aby usługi dotyczyły wydzielonych samodzielnych lokali mieszkalnych w tym obiekcie), zastosowanie znajdzie stawka podstawowa 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1.

Z powyższych względów oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano je za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl