0115-KDIT1-1.4012.593.2019.1.MS - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem oprogramowania, sprzętu informatycznego oraz urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.593.2019.1.MS Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem oprogramowania, sprzętu informatycznego oraz urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.) uzupełnionym w dniu 8 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem oprogramowania, sprzętu informatycznego oraz urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2019 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 8 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem oprogramowania, sprzętu informatycznego oraz urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma jest w trakcie inwestycji dot. budowy domu seniora (wraz z mieszkaniami wspomaganymi) i będzie od 2020 r. prowadzić działalność opiekuńczo-zdrowotną sklasyfikowaną wg PKD: "87.10.Z - Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską". Opieka w placówce ma polegać na świadczeniu przez całą dobę usług opiekuńczych i bytowych dla seniorów i osób niesamodzielnych, niepełnosprawnych w zakresie:

* udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

* pielęgnacji, w tym w czasie choroby,

* opieki higienicznej,

* niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,

* kontaktów z otoczeniem,

* rehabilitacji osób,

* usług bytowych - zapewnienie miejsca pobytu, wyżywienia i utrzymania czystości.

Żadna z wymienionych czynności nie będzie wykonywana przez podwykonawców. Jako nowoczesna placówka firma inwestuje w zakup specjalistycznego oprogramowania, sprzęt informatyczny i urządzenia utrzymujące infrastrukturę informatyczną. Jest to niezbędne do jakościowego zarządzania merytorycznej działalności opiekuńczej. Na tę część inwestycji firma ubiega się o dotację unijną w ramach poddziałania 2.1.2 "Wsparcie TIKW w przedsiębiorstwach" w ramach RPO W... 2014-2020. W tym aspekcie istotna jest kwalifikowalność VAT-u w ramach planowanych wydatków tj. koszt oprogramowania, koszt sprzętu informatycznego oraz urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną.

Spółka dodatkowo pragnie wskazać, że projekt stanowi integralną część działalności w zakresie pomocy społecznej a zaplanowane do zakupu poprzez dotację oprogramowanie, sprzęt i urządzenia informatyczne dotyczy wyłącznie sprzedaży zwolnionej z VAT.

Zgodnie ze złożonym przez Spółkę dokumentem VAT-R (z dnia 2 stycznia 2018 r.) w części C.1 "okoliczności określające obowiązek podatkowy" obowiązującym firmę jest zapis: "podatnik będzie dokonywał (dokonuje) sprzedaży wyłącznie zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1, z wył. pkt 3 i art. 82 ustawy".

W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może odzyskać VAT z tytułu realizacji projektu unijnego dot. zakupu oprogramowania, sprzętu i urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną?

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzona działalność gospodarcza jest zwolniona z tytułu ww. podatku (VAT). W związku z tym ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego zarówno z zakupami i usługami inwestycyjnymi, jak i nabycia towarów i usług przy prowadzeniu domu seniora z usługami opiekuńczo-zdrowotnymi, ponieważ nie są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714) wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka będzie prowadzić działalność opiekuńczo-zdrowotną sklasyfikowaną wg PKD 87.10.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską. Żadna z wymienionych czynności nie będzie wykonywana przez podwykonawców. Spółka inwestuje w zakup specjalistycznego oprogramowania, sprzętu informatycznego i urządzeń utrzymujących infrastrukturę informatyczną. Jak wskazano, przedmiot zakupu będzie służył wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości, czy przysługuje jej prawo do odzyskania podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów związanych z realizacją projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile faktycznie - jak wskazano we wniosku - przedmiotowe zakupy będą służyć wyłącznie sprzedaży zwolnionej, to Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Spółce nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby otrzymane przez Wnioskodawcę środki stanowiły środki wskazane w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretację wydano w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że realizowana inwestycja posłuży wyłącznie sprzedaży zwolnionej, przy czym kwestia prawidłowości zastosowania zwolnienia dla świadczenia usług nie była przedmiotem oceny, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie pytania. Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem prowadzenia skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl