0115-KDIT1-1.4012.589.2018.1.DM - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie modernizacji dróg lokalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.589.2018.1.DM Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie modernizacji dróg lokalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "P".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto i Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych (wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych), a jednocześnie jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Miasto i Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "P".

Zakres robót obejmie przebudowę nawierzchni dróg z nawierzchni tłuczniowej na nawierzchnię asfaltową wraz z wykonaniem poboczy oraz odtworzeniem rowów przydrożnych. Wymienione wyżej drogi są własnością Miasta i Gminy, zaliczone do kategorii dróg gminnych Uchwałą w sprawie ustalenia przebiegu dróg gminnych.

Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zarządcą ww. dróg jest Burmistrz Miasta i Gminy, który zobowiązany jest do należytego utrzymania dróg, w tym prowadzenia remontów i ich przebudowy bez możliwości pobierania na ten cel jakichkolwiek opłat od użytkowników dróg.

W miesiącu sierpniu 2018 r. zostanie złożony do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu "P" w ramach:

* działania 7 Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,

* poddziałania 7.2. Inwestycje związane z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej architektury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii,

* operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych"

objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wykonywana inwestycja będzie stanowić realizację zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), tj. w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gminnych dróg, a w szczególności w celu poprawy warunków komunikacyjnych.

Gmina zamierza realizować ww. inwestycję z udziałem środków PROW na lata 2014-2020. Grunty, na których mają powstać drogi stanowią własność Gminy. W wyniku zrealizowania zadania inwestycyjnego powstaną drogi publiczne ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie nieodpłatne.

Po zakończeniu realizacji inwestycji wykonawcy wystawią na rzecz Miasta i Gminy faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania.

Usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przy inwestycji podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu i Gminie przy realizacji wyżej opisanej inwestycji będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w ramach projektu pn. "P" w ramach PROW 2014-2020. Inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w celu wykonywania nałożonych na Gminę obowiązkowych zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto ww. inwestycja po zrealizowaniu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza opisu sprawy w kontekście przywołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro - na co wskazuje treść wniosku - dokonane w ramach projektu zakupy nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej, Gminie - jak słusznie uznała - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w ramach projektu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl