0115-KDIT1-1.4012.575.2019.1.MS - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.575.2019.1.MS Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2019 r. (data wpływu 9 września 2019 r.). uzupełnionym w dniu 4 października 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "...". Wniosek uzupełniono w dniu 4 października 2019 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna jest realizatorem projektu pn. "...", na którego realizację otrzymała dotację z programu Równać Szanse udzieloną przez Fundację. Stowarzyszenie musiało stać się na okres trwania ww. projektu czynnym podatnikiem VAT. Sytuacja ta dotyczy okresu od 1 września 2018 r. do 30 listopada 2019 r.

W ramach wyżej wymienionej dotacji OSP otrzymało możliwość od Ministerstwa Spraw Zagranicznych odzyskiwania podatku VAT na podstawie wydanego zaświadczenia (załącznik). Wynika to z faktu, że przekazane środki różnią się od innych dotacji tym, że udzielone są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej państwa trzeciego i udzielone są w kwocie netto, a nie brutto - na podstawie art. 8 ust. 1, art. 10 ust. 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686).

Podczas trwania projektu z Programu Równać Szanse OSP było i jest realizatorem także innych projektów z dofinansowań udzielonych przez instytucje krajowe (np. Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego) czy samorządowe. Te dotacje były we wskazanym wyżej okresie udzielane i rozliczane w kwotach brutto (VAT kwalifikowalny).

Obecnie od 1 lipca 2019 r. Ochotnicza Straż Pożarna jest beneficjentem nowego projektu pn. "..." realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020. W grudniu tego roku OSP planuje wydać zdecydowaną większość środków z ww. projektu o wartości prawie 1,5 mln zł.

Beneficjent straci status czynnego podatnika VAT z dniem 1 stycznia 2020 r. (ponowne rozpoczęcie korzystania ze zwolnienia jest możliwe po upływie roku, licząc od końca roku, w którym podatnik zrezygnował ze zwolnienia albo utracił do niego prawo - w przypadku Wnioskodawcy koniec 2019 r.).

OSP pragnie dodatkowo poinformować, że otrzymana dotacja nie ma żadnego wpływu na cenę sprzedawanych towarów czy świadczonych usług, ponieważ Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani działalności odpłatnej pożytku publicznego, w związku z czym nie występuje podatek należny. Zgłoszona rezygnacja ze zwolnienia nastąpiła jedynie ze względu na dotację z Programu Równać Szanse.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabyte podczas realizacji projektu usługi i towary nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z realizacją projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz nie będzie występować żadna sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...", realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podczas trwania projektu z Programu Równać Szanse OSP było i jest realizatorem także innych projektów z dofinansowań udzielonych przez instytucje krajowe (np. Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego) czy samorządowe. Te dotacje były we wskazanym wyżej okresie udzielane i rozliczane w kwotach brutto (VAT kwalifikowalny).

W związku z powyższym OSP stoi na stanowisku, że kolejne otrzymane dofinansowanie przyznane Stowarzyszeniu w ramach nowego projektu pn. "..." realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, realizowane powinno być na tych samych zasadach - zakupy w kwotach brutto bez możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714) wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotowe przedsięwzięcie nie posłuży czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ otrzymane przez Wnioskodawcę środki w ramach projektu pn. "..." nie stanowią środków wskazanych w przywołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem prowadzenia skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl