0115-KDIT1-1.4012.550.2019.1.MS - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.550.2019.1.MS Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 30 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "...". Wniosek uzupełniono w dniu 11 października 2019 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620).

W dniu 28 lutego 2018 r. Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację pod nazwą "..." w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowania przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i realizowana jest z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W dniu 12 grudnia 2018 r. OSP podpisała Umowę z Zarządem Województwa na realizację powyższej operacji. Na podstawie umowy OSP zostanie przyznana pomoc w wysokości nie wyższej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych. Biorąc pod uwagę, iż Ochotnicza Straż Pożarna jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej operacji jako koszt kwalifikowany projektu i tym samym otrzymać do niego dofinansowanie, jest zobligowana aby wykazać, że nadmieniony koszt nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji zadania jak i po jego zakończeniu. Tylko w nadmienionej powyżej sytuacji można zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany zadania.

Operacja "..." ma na celu wzrost uczestnictwa mieszkańców w życiu społecznym i zawodowym obszaru Lokalnej Grupy Działania. W ramach realizacji operacji OSP adaptuje część pomieszczeń budynku remizy strażackiej - malowanie, szpachlowanie, ułożenie płytek na zapleczu kuchennym, wymiana zlewów wraz z przeróbką instalacji wodno-kanalizacyjnej na świetlicę wiejską. Niezbędne zakupy, które wiążą się z planowaną działalnością świetlicy to: termosy, naczynia, garnki, podgrzewacz do wody, patelnie, kociołek elektryczny, frytkownica, wózek, stoły, kuchnia gazowo-elektryczna 2 szt., zmywarka, okap, stoły ze zlewem 2 szt. regały, szafko-wieszaki, telewizor. Świetlica jest ogólnodostępna, służąca całej społeczności wiejskiej, jest dobrym miejscem na zorganizowanie spotkań Koła Gospodyń Wiejskich przy wspólnym gotowaniu - kultywowanie tradycji lokalnych, podtrzymywanie tradycji i kultury polskiej wsi np. przygotowanie wieńca Dożynkowego, organizacja spotkań z poczęstunkiem, pogadanki dla osób starszych, prelekcje o ekologii połączone z oglądaniem filmów o tej tematyce. Świetlica pełni rolę centrum edukacyjno-kulturalnego wsi.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym zarejestrowanym "płatnikiem" podatku od towarów i usług. Wszystkie poniesione koszty w ramach przedmiotowego zadania udokumentowane są w postaci faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi służyły do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. OSP po realizacji operacji nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług. W związku z realizacją projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz nie będzie występować żadna sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może uzyskać zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy L. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW na lata 2014-2020) pod nazwą "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści podanej powyżej regulacji prawnej wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnianiu dwóch przesłanek:

1.

nabywcą towarów bądź usług jest podatnik VAT oraz

2.

nabywane towary lub usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania w części bądź w całości podatku VAT od towarów i usług, gdyż przesłanka druga tj. nabyte towary lub usługi w ramach operacji nie będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, nie jest spełniona w całości swego brzmienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714) wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro - jak wskazano we wniosku - przedmiotowe przedsięwzięcie nie służy czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawca niebędący czynnym podatnikiem VAT nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki nie stanowią środków wskazanych w przywołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem prowadzenia skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl