0115-KDIT1-1.4012.52.2018.1.RH - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.52.2018.1.RH Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ".............." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat otrzymał pomoc w ramach poddziałania.... "........." objętego PROW na lata 2014-2020 na realizację zadania inwestycyjnego pn: ".....................", której celem jest utworzenie ogólnodostępnej, niekomercyjnej przestrzeni kulturalno-rekreacyjnej, służącej zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności. Zadanie polegać będzie na stworzeniu ogólnodostępnej niekomercyjnej kompleksowej bazy kulturalno-turystyczno-rekreacyjnej przy DPS w........ Przebudowa polegać będzie na pokryciu dachu, malowaniu posadzki betonowej uzupełnienie tynków, oczyszczeniu i malowaniu desek boazeryjnych, przemurowanie murków z cegły klinkierowej. Ponadto zostanie zagospodarowany teren poprzez utwardzenie nawierzchni przed obiektem. Zostanie utworzone miejsce na ognisko/grill oraz posadowione ławki grillowe. Zostanie zamontowane zadaszenie z płótna żeglarskiego oraz ustawione zostaną ławki parkowe przenośne. Amfiteatr wyposażony zostanie w nagłośnienie i oświetlenie. Wszystkie elementy operacji niezbędne są do zrealizowania ze względu na fakt, iż podczas organizowanych spotkań w amfiteatrze, można rozszerzyć ich ofertę o możliwość rozpalenia ogniska, co uprzyjemni i uatrakcyjni wydarzenia realizowane na terenie obiektu. Ustawienie ławek z oparciami zapewni komfort wszystkim uczestnikom spotkań, należy mieć na względzie iż osoby uczestniczące w spotkaniach to również osoby starsze, niepełnosprawne oraz dzieci. Nagłośnienie i oświetlenie miejsca występów umożliwi realizację wydarzeń w różnych godzinach. Ze względu na bezpieczeństwo zostanie również wymieniona instalacja elektryczna w postaci wymiany kabla zasilającego, wymiana okablowania i rozdzielnicy. Wszystkie wydarzenia organizowane przez zarządzającego obiektem w nowopowstałej przestrzeni będą nieodpłatne. Powiat uzyskał dofinansowanie na realizację przedmiotowej inwestycji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich ze środków EFRR w wysokości.....% wartości inwestycji tj....... zł. Termin realizacji zadania zaplanowano do.............. r. Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rozliczanie projektu będzie odbywało się bezpośrednio z Instytucją Zarządzającą, tj. Urzędem Marszałkowskim Województwa. Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań publicznych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym, tj. edukacja publiczna, rekreacja, aktywizacja społeczna, kultura. Po zakończeniu realizacji projektu zakupione w ramach projektu środki trwałe i wyremontowane obiekty pozostaną własnością Powiatu i będą przez niego zarządzane i utrzymywane. W imieniu Powiatu utrzymaniem bazy rekreacyjnej zajmować się będzie Dom Pomocy Społecznej - jednostka organizacyjna Powiatu. Jednostka ta posiada odpowiednie doświadczenie do utrzymania projektu po zakończeniu jego realizacji. Nie przewiduje się przekazania środków trwałych na własność lub do zarządzania innym jednostkom w całym okresie jej eksploatacji, w tym, co najmniej w okresie 5 lat od daty zakończenia realizacji finansowej projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując zadania w ramach projektu nie będzie wykorzystywał ich efektów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem, bowiem będzie występował jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne określone przepisami prawa, nie prowadzi działalności dochodowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat poprzez realizację zadania publicznego pn: "...............", dofinansowanego w ramach poddziałania.... "................." objętego PROW na lata 2014-2020 ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia. Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, oraz nie będą generowały dla Beneficjenta podatku VAT należnego. Będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy o VAT oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Z całokształtu działań Powiatu jako beneficjenta projektu związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..................".

W myśl tych przepisów oraz w związku z opisanym przyszłym zdarzeniem dotyczącym projektu pn. "..................", w ocenie Powiatu, nabyte towary i usługi związane z przedmiotowym projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem Wnioskodawca będzie występował jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne określone przepisami prawa w zakresie kultury, edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, pomocy społecznej, który udostępnia obiekt i rozpowszechnia kulturę, sport, rekreację nieodpłatnie na rzecz ogółu społeczeństwa. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT wystawionych na Powiat, które będą dokumentowały poniesione wydatki.

Zatem, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując zadania w ramach projektu nie będzie wykorzystywał ich efektów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności związanych z wykonywanymi zadaniami publicznymi poza działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanego przepisu prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż wydatki, które Powiat będzie ponosił w związku z realizacją projektu pn. "..............." - jak wskazuje treść wniosku - nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl