0115-KDIT1-1.4012.499.2019.3.MN - Opodatkowanie podatkiem VAT usług związanych z działalnością portali internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.499.2019.3.MN Opodatkowanie podatkiem VAT usług związanych z działalnością portali internetowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2019 r. (data wpływu 29 lipca 2019 r.) uzupełnionym w dniach 5 i 17 września 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w konsekwencji czego, Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika - jest prawidłowe,

* momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży usługi Klubu na rzecz Użytkownika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 5 i 17 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w konsekwencji czego, Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży usługi Klubu na rzecz Użytkownika oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Wnioskodawca", "Spółka") ma siedzibę i miejsce zarządu na terenie Polski. Spółka jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest działalność portali internetowych (PKD 41.20.Z). Przedmiotem pozostałej działalności Wnioskodawcy jest:

(i) przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z);

(ii) (ii) działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z).

[Aplikacja) Spółka stworzyła oprogramowanie ("Aplikacja") przeznaczoną do zarządzania klubem i integracji klubów ("Klub") z klubowiczami i trenerami oraz nabywania usług oraz potwierdzania nabycia usługi przez klienta końcowego ("Użytkownik").

[Relacja z Klubem) Aplikacja stanowi profesjonalny system zarządzania Klubem, który wspiera codzienne działania związane z funkcjonowaniem Klubu. Aby skorzystać z Aplikacji, przedsiębiorcy prowadzący Klub powinni zainstalować Aplikację, dokonać rejestracji, uiścić opłatę licencyjną oraz korzystać z Aplikacji zgodnie z Umową ("Umowa").

Klubem - zgodnie z Umową - jest:

a.

osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,

b.

osoba prawna,

c.

jednostka organizacyjna niebędącą osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną,

która, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi sportowo-rekreacyjne, w szczególności kluby fitness, siłownie, szkoły tańca, szkoły yogi, szkoły sportów walki, kluby tenisowe.

W przypadku, gdy dany podmiot (osoba) prowadzi kilka klubów, ten podmiot (osoba) zobligowany jest do uzyskania licencji na korzystanie z Aplikacji i uiszczenia opłaty licencyjnej oddzielnie dla każdego z klubów.

Klub ma możliwość wyboru spośród dwóch opcji korzystania z Aplikacji:

(i) PPE oraz

(ii) (ii) płatny soft dla Klubów.

Opcja PPE jest bezpłatną wersją Aplikacji (Klub zobowiązany jest jedynie wnieść opłatę aktywacyjną). Opcja płatny soft dla Klubów jest wersją płatną w zależności od wariantu (...) (Klub zobowiązany jest wnieść opłatę aktywacyjną oraz miesięczną opłatę abonamentową za dany wariant).

Opłata aktywacyjna oznacza opłatę aktywacyjną w wysokości (...) zł netto umożliwiającą rozpoczęcie korzystania z Aplikacji.

Opłata licencyjna oznacza opłatę wniesioną przez Klub uprawniającą do korzystania z Aplikacji przez Okres abonamentowy (dot. wersji płatny soft dla Klubów).

Po założeniu profilu klubowego, w celu przystąpienia do korzystania z Aplikacji, Klub:

a.

w dedykowanym polu uzupełnia dane do rozliczeń (dane niezbędne do wystawienia faktury VAT, w tym NIP),

b.

uiszcza Opłatę aktywacyjną w wysokości (...) zł netto,

c.

wybiera usługę, z której chce korzystać w ramach korzystania Aplikacji (...).

[Rozliczenia z Klubem - zasady obowiązujące obecnie) W razie korzystania przez Klub z usług Wnioskodawcy cena określonych zajęć (usługi świadczonej na rzecz Użytkownika) zawiera:

a.

80% - wynagrodzenie należne Klubowi z tytułu świadczenia usług na rzecz Użytkownika;

b.

20% - wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług na rzecz Klubu

Klub otrzymuje wynagrodzenie bezpośrednio od operatora płatności. Faktury dla Użytkowników z tytułu świadczonych usług generują się automatycznie w systemie Klubu. Klub ma obowiązek niezwłocznie wydać fakturę VAT Użytkownikowi na jego życzenie.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, z tytułu usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Klubu, Spółka wystawia na rzecz Klubu fakturę VAT. Okres rozliczeniowy co do zasady oznacza dany miesiąc kalendarzowy, z tym, że pierwszym okresem rozliczeniowym jest część pierwszego miesiąca, w którym rozpoczęto korzystanie z usług od dnia rozpoczęcia korzystania z ww. usług do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego. Faktura VAT jest wystawiana najpóźniej ostatniego dnia następnego okresu rozliczeniowego. W chwili obecnej, Spółka wystawia fakturę VAT na rzecz Klubu doliczając 23% podatek VAT.

[Rozliczenia z Klubem - nowe zasady) Obecnie, Spółka rozważa wprowadzenie nowego modelu rozliczania płatności z Klubem. Rozliczenia wynikające z realizacji Umowy Licencyjnej następować będą z upływem okresu rozliczeniowego (na koniec miesiąca, ostatniego dnia) na podstawie wygenerowanych przez Aplikację faktur.

Zgodnie z nowym brzmieniem Umowy:

a. Klub przyjmuje do wiadomości, że Użytkownicy rozliczają się z korzystania z zajęć sportowych za pośrednictwem Aplikacji w pierwszej kolejności z Wnioskodawcą;

b.

termin płatności faktury wynosi 7 dni;

c.

w związku z korzystaniem z Aplikacji, Wnioskodawca w ramach realizacji Umowy Licencyjnej będzie resellerem usług Klubu na następujących warunkach:

* Klub wyraża zgodę na pobieranie przez Spółkę 100% płatności od Użytkowników,

* na koniec miesiąca generowany jest za pośrednictwem Aplikacji raport podsumowujący wejścia do Klubu,

* Wnioskodawcy przysługuje 20% wynagrodzenia za usługi wykorzystane przez Użytkowników w ramach Klubu, co oznacza, iż w danym Okresie rozliczeniowym Klub otrzymuje 80% należności uiszczonych przez Użytkownika.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca zakupuje usługi Klubu w swoim imieniu na rzecz Użytkownika w cenie 80% wartości ceny, sprzedając usługi na rzecz Użytkownika z 20% marżą. Z tytułu zakupu usług Klubu przez Wnioskodawcę, Klub wystawiać będzie fakturę VAT na rzecz Wnioskodawcy. Z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika, Wnioskodawca wystawiać będzie fakturę na rzecz Użytkownika. W związku z tym, zgodnie z nowym modelem rozliczeń, podatnik (Wnioskodawca) kupuje usługę od innego podatnika (Klubu), a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi (Użytkownikowi),

[Relacja z Użytkownikiem) Aplikacja stanowi platformę umożliwiającą znalezienie Użytkownikowi Klubu lub trenera, zaplanowanie treningu oraz zapisanie się na zajęcia. Relacje pomiędzy Wnioskodawcą a Użytkownikiem uregulowane są w regulaminie ("Regulamin").

Użytkownikiem - zgodnie z Umową - jest osoba fizyczna zainteresowana uczestnictwem w zajęciach sportowo-rekreacyjnych oferowanych przez Kluby uzyskującą dostęp lub korzystającą z Aplikacji zgodnie z oddzielnym Regulaminem przeznaczonym dla Użytkownika. Użytkownik posiada profil globalny (widoczny dla Spółki na poziomie skorzystania z danych zajęć sportowych) oraz profile klubowe (umożliwiające Klubom zarządzanie Użytkownikami oraz rejestrację wejść) w związku z korzystaniem z usług poszczególnych Klubów w ramach użytkowania Aplikacji. Według nowych zasad rozliczenia Użytkownik w związku z korzystaniem z Aplikacji rozlicza się w pierwszej kolejności ze Spółką, następnie Spółka dokonuje rozliczeń z Klubem.

Ceny Usług zamieszczone w Aplikacji stanowią ceny brutto (z podatkiem VAT) i określone są w złotych polskich. Użytkownik ma prawo uzyskać fakturę z tytułu świadczonej usługi bezpośrednio w Klubie po opłaceniu Usług w sposób wskazany w Regulaminie. Faktura wystawiona będzie przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika.

Przed skorzystaniem z odpłatnych usług i funkcjonalności Użytkownik musi zaakceptować Regulamin płatności. Obsługą płatności elektronicznych zajmuje się Operator płatności. O każdej zmianie Regulaminu płatności Użytkownik zostanie poinformowany w formie wiadomości elektronicznej na adres e-mail zarejestrowany w systemie Aplikacji i podany przez Użytkownika przy logowaniu do Portalu. W razie zmiany Regulaminu płatności, w celu skorzystania z Usług, o których mowa powyżej, Użytkownik jest zobowiązany do zaakceptowania nowego brzmienia Regulaminu.

W uzupełnieniu wniosku, będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu wskazano dodatkowo, że sprzedawca usług (Klub) w wystawianych na rzecz Wnioskodawcy fakturach będzie stosować stawkę 8% podatku VAT (tak do dnia 31 marca 2020 r., jak i od dnia 1 kwietnia 2020 r.). W treści faktury zostanie wskazane, iż jest to sprzedaż pojedynczych wejść do Klubu. Zgodnie z zasadą ogólną, wyrażoną w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT sprzedaż towarów i usług opodatkowana jest stawką 23% stawą VAT. W załączniki nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione towary i usługi, do których można stosować preferencyjną stawkę 8% (tak do dnia 31 marca 2020 r., jak i od dnia 1 kwietnia 2020 r.). Dotyczy to m.in.: poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych (do dnia 31 marca 2020 r.) oraz poz. 55 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych (od dnia 1 kwietnia 2020 r.).

Faktura wystawiona przez Klub na rzecz Wnioskodawcy będzie dokumentować nabycie przez Wnioskodawcę danej usługi Klubu (np. wstęp na siłownię), która to usługa zostanie następnie odsprzedana na rzecz Użytkownika.

Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca będzie odsprzedawać na rzecz Użytkownika dwa rodzaje usług Klubu, tj.:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia.

W przypadku, gdy faktura wystawiona przez Klub na rzecz Wnioskodawcy będzie dokumentowała zaliczkę, nie przewidziano rozliczenia z tytułu niezrealizowanych przez Klub usług.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika będzie dokumentowała wykonanie (zakup) danej usługi świadczonej przez Klub (np. wstęp na siłownię). Wnioskodawca wskazuje, że Wnioskodawca będzie odsprzedawać na rzecz Użytkownika dwa rodzaje usług Klubu, tj.

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia.

Brak skorzystania z usługi PPE - Open (Pay Per Entry - Open), w terminie 30 dni od otrzymania potwierdzenia powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty.

Brak skorzystania z usługi PPE (Pay Per Entry) w wybranej przez Użytkownika dacie i godzinie wynikającej z otrzymanego potwierdzenia (i nieodwołanie tej usługi do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem), powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty (przykładowo, w przypadku zajęć rozpoczynających się o godz. 17:00 Użytkownik ma możliwość rezygnacji z tych zajęć do godz. 16:59 dnia poprzedzającego dzień, w którym planowane są zajęcia).

W chwili skutecznego odwołania skorzystania z usługi, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu Użytkownikowi środków pieniężnych za zakupioną usługę i wystawienia faktury korygującej na jego rzecz.

W przypadku, gdy faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika będzie dokumentowała zaliczkę, nie przewidziano rozliczenia z tytułu niezrealizowanych przez Klub usług. Z tytułu niezrealizowanej usługi zakupionej przez Użytkownika, Użytkownik nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu zapłaconej kwoty (z wyjątkiem skutecznego odwołania skorzystania z usługi min. 24 h przed rozpoczynającym się treningiem).

Informacja zawarta w opisie zdarzenia przyszłego " (...) b) termin płatności faktury wynosi 7 dni;" (informacja ta zawarta została w punkcie: "1.4.2. (Rozliczenia z Klubem - nowe zasady]" opisu zdarzenia przyszłego - część G wniosku) odnosi się do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika.

Z postanowień umownych łączących Klub i Wnioskodawcę jednoznacznie będzie wynikało, że Klub dokonuje sprzedaży usług na rzecz Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia ww. usług we własnym imieniu, ale na rzecz Użytkownika.

Usługa Klubu na rzecz Użytkownika będzie wykonana w momencie, w którym Użytkownik pojawi się w Klubie i przedłoży zakupioną "wejściówkę" w aplikacji.

W kolejnym uzupełnieniu, stanowiącym odpowiedź na kolejne wezwanie organu do uzupełnienia wniosku wyjaśniono dodatkowo, że Wnioskodawca będzie odsprzedawać na rzecz Użytkownika dwa rodzaje usług Klubu, tj.:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia.

PPE

W momencie zakupu usługi PPE przez Użytkownika i zapłaty ceny, zostanie wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika faktura VAT (po kliknięciu "kup teraz", z konta Użytkownika zostaną pobrane środki pieniężne). Faktura VAT będzie generowana automatycznie w chwili zakupu usługi i zapłaty ceny. Użytkownik po potwierdzeniu zakupu i dokonaniu opłaty dostanie na podany e-mail:

(i) potwierdzenie zakupu usługi oraz

(ii) fakturę VAT.

Brak skorzystania z usługi PPE w wybranej przez Użytkownika dacie i godzinie wynikającej z otrzymanego potwierdzenia i nieodwołanie tej usługi do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem, powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty (przykładowo, w przypadku zajęć rozpoczynających się 13 września 2019 r. o godz. 17:00 Użytkownik ma możliwość rezygnacji z tych zajęć do godz. 16:59 dnia poprzedzającego dzień, w którym planowane są zajęcia (tj. 12 września 2019 r. do godz. 16:59).

W przypadku:

(i) skorzystania z usługi oraz

(ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem, Wnioskodawca uznaje, że usługa została wykonana na rzecz Użytkownika (Użytkownik nie ma możliwości otrzymania zwrotu uiszczonej kwoty).

W przypadku skutecznego odwołania skorzystania z usługi PPE, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu Użytkownikowi środków pieniężnych za zakupioną usługę i wystawienia faktury VAT korygującej na jego rzecz.

Faktura VAT korygująca będzie wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika w momencie zwrotu środków pieniężnych.

PPE - Open

W momencie zakupu usługi PPE - Open przez Użytkownika i zapłaty ceny, zostanie wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika faktura VAT (po kliknięciu "kup teraz", z konta Użytkownika zostaną pobrane środki pieniężne). Faktura VAT będzie generowana automatycznie w chwili zakupu usługi i zapłaty ceny. Użytkownik po potwierdzeniu zakupu i dokonaniu opłaty dostanie na podany e-mail:

(i) potwierdzenie zakupu usługi oraz

(ii) (ii) fakturę VAT.

Brak skorzystania z usługi PPE - Open, w terminie 30 dni od otrzymania potwierdzenia i brak rezygnacji skorzystania z usługi najpóźniej 24 h przed utratą ważności PPE - Open powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty (przykładowo, w przypadku wykupienia usługi PPE - Open 12 września 2019 r. o godzinie 17.00, Użytkownik ma możliwość rezygnacji z tej "wejściówki" do godz. 16:59 dnia poprzedzającego dzień, w którym nastąpi utrata ważności "wejściówki", tj. 11 października 2019 r. do godz. 16:59).

W przypadku: (i) skorzystania z usługi oraz (ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed utratą ważności "wejściówki", Wnioskodawca uznaje, że usługa została wykonana na rzecz Użytkownika (Użytkownik nie ma możliwości otrzymania zwrotu uiszczonej kwoty).

W przypadku skutecznego odwołania skorzystania z usługi PPE - Open, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu Użytkownikowi środków pieniężnych za zakupioną usługę i wystawienia faktury korygującej na jego rzecz.

Faktura VAT korygująca będzie wystawiana przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika w momencie zwrotu środków pieniężnych.

Moment wykonania usługi PPE i PPE - Open przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, usługa PPE i PPE - Open jest wykonana w momencie:

(i) skorzystania z usługi oraz

(ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem (w przypadku PPE) / przed utrata ważności "wejściówki" (w przypadku PPE - Open).

Do tego czasu, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskaną zapłatę, Wnioskodawca powinien traktować jako zaliczkę podlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Rozliczenie usługi PPE i PPE - Open pomiędzy Wnioskodawca a Klubem.

Rozliczenia wynikające z realizacji Umowy Licencyjnej (dot. usług PPE i PPE - Open) zawartej pomiędzy Klubem a Wnioskodawcą następować będą z upływem okresu rozliczeniowego (na koniec miesiąca, ostatniego dnia) na podstawie raportu z wygenerowanych przez Aplikację faktur wystawionych przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkowników. Na podstawie wygenerowanego raportu uwzględniającego wszystkie wystawione przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkowników faktury VAT, Wnioskodawca wystawi na rzecz Klubu notę w wysokości 80% wartości wszystkich sprzedanych "wejściówek" PPE i PPE - Open. Na podstawie raportu i noty zostanie wystawiona faktura VAT przez Klub na rzecz Wnioskodawcy, uwzględniająca 80% wartości wszystkich sprzedanych "wejściówek" PPE i PPE - Open. Termin płatności faktury będzie wynosić 7 dni.

W przypadku, gdy usługa PPE - Open zostanie skutecznie odwołana przez Użytkownika w następnym miesiącu, a faktura VAT wystawiona przez Klub na Wnioskodawcę za zakup sprzedanych usług zostanie już wystawiona, to Klub zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT korygującej. Podobnie Wnioskodawca w takim przypadku zobowiązany będzie do korekty noty.

Ponadto sprostowano odpowiedź zawartą w poprzednim uzupełnieniu wskazując, że błędnie wskazano, że "Informacja zawarta w opisie zdarzenia przyszłego " (...) b) termin płatności faktury wynosi 7 dni; (informacja ta zawarta została w punkcie: "1.4.2. (Rozliczenia z Klubem - nowe zasady]" opisu zdarzenia przyszłego - część G wniosku) odnosi się do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika". Termin 7 dni dotyczy płatności za fakturę wystawioną przez Klub na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, do stanu faktycznego wskazanego we wniosku zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w konsekwencji czego, Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, obowiązek podatkowy w podatku VAT Wnioskodawcy sprzedającego usługi Klubu w imieniu własnym, ale na rzecz Klubu powstaje w dacie otrzymania wynagrodzenia od Użytkownika?

3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, do stanu faktycznego wskazanego we wniosku zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w konsekwencji czego, Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą Rady 2006/112/WE, zgodnie z którym, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi. Przeniesienie kosztów nabycia usługi dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

a.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku,

b.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Jak wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznacza się, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na PKWiU).

Z wyżej wymienionych przepisów ustawy o VAT wynika, że usługi sportowo-rekreacyjne świadczone przez Kluby, w szczególności kluby fitness, siłownie, szkoły tańca, szkoły yogi, szkoły sportów walki, kluby tenisowe są opodatkowane obniżoną stawką podatku VAT (obecnie 8%). Podobnie usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu są opodatkowane 8% podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z tym, że Wnioskodawca będzie zakupywać usługę od Klubu, a następnie odsprzedawać ją w takiej samej formie Użytkownikowi, Wnioskodawca odsprzedając usługę na rzecz Użytkownika powinien zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla tego świadczenia, tj. w przypadku usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu, stawkę obniżoną w wysokości - obecnie 8% podatku VAT.

Ad. 2.

Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, obowiązek podatkowy w podatku VAT Wnioskodawcy sprzedającego usługi Klubu w imieniu własnym, ale na rzecz Klubu powstaje w dacie otrzymania wynagrodzenia od Użytkownika.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem art. 19a ust. 5 pkt 4.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Użytkownik dokonuje zapłaty za usługę z góry. Spółka tym samym otrzymuje wynagrodzenie jeszcze przed wykonaniem usługi przez Klub. W związku z tym, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie w dniu otrzymania zapłaty za usługę przez Użytkownika.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym, przedstawionym we wniosku, w związku z nowymi zasadami rozliczeń, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył więc podatnikom prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako nabywca usługi Klubu, które następnie są odsprzedawane na rzecz Użytkowników z uwagi na związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej ma, co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT od udokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez Klub wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na nabycie usług Klubu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* jest prawidłowe w zakresie zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w konsekwencji czego, Wnioskodawca uprawniony będzie do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika oraz prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika;

* jest nieprawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży usługi Klubu na rzecz użytkownika.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym muszą być spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby określona czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług.

Zatem, dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem "odsprzedaży" lub "refakturowania" usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.

Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Odnosząc się zatem do treści art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, który wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot "pośredniczy", pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych. Wspomniana "fikcja prawna", wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym usługi, a jedynie przyjmuje się wtedy założenie, że taką usługę nabył od podmiotu świadczącego, a następnie sam ją wyświadczył na rzecz osoby trzeciej.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Spółka stworzyła aplikację przeznaczoną do zarządzania klubem i integracji klubów ("Klub") z klubowiczami i trenerami oraz nabywania usług oraz potwierdzania nabycia usługi przez klienta końcowego. Obecnie rozważa wprowadzenie nowego modelu rozliczania płatności z Klubem. Rozliczenia wynikające z realizacji Umowy Licencyjnej następować będą z upływem okresu rozliczeniowego (na koniec miesiąca, ostatniego dnia) na podstawie wygenerowanych przez Aplikację faktur.

Zgodnie z nowym brzmieniem Umowy:

a. Klub przyjmuje do wiadomości, że Użytkownicy rozliczają się z korzystania z zajęć sportowych za pośrednictwem Aplikacji w pierwszej kolejności z Wnioskodawcą;

b.

termin płatności faktury wynosi 7 dni;

c.

w związku z korzystaniem z Aplikacji, Wnioskodawca w ramach realizacji Umowy Licencyjnej będzie resellerem usług Klubu na następujących warunkach:

* Klub wyraża zgodę na pobieranie przez Spółkę 100% płatności od Użytkowników,

* na koniec miesiąca generowany jest za pośrednictwem Aplikacji raport podsumowujący wejścia do Klubu,

* Wnioskodawcy przysługuje 20% wynagrodzenia za usługi wykorzystane przez Użytkowników w ramach Klubu, co oznacza, iż w danym Okresie rozliczeniowym Klub otrzymuje 80% należności uiszczonych przez Użytkownika.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca zakupuje usługi Klubu w swoim imieniu na rzecz Użytkownika w cenie 80% wartości ceny, sprzedając usługi na rzecz Użytkownika z 20% marżą. Z tytułu zakupu usług Klubu przez Wnioskodawcę, Klub wystawiać będzie fakturę VAT na rzecz Wnioskodawcy. Z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika, Wnioskodawca wystawiać będzie fakturę na rzecz Użytkownika. W związku z tym, zgodnie z nowym modelem rozliczeń, Wnioskodawca nabywa usługę od innego podatnika - Klubu, a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi - Użytkownikowi.

Z postanowień umownych łączących Klub i Wnioskodawcę jednoznacznie będzie wynikało, że Klub dokonuje sprzedaży usług na rzecz Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca będzie dokonywał nabycia ww. usług we własnym imieniu, ale na rzecz Użytkownika.

Faktura wystawiona przez Klub na rzecz Wnioskodawcy będzie dokumentować nabycie przez Wnioskodawcę danej usługi Klubu (np. wstęp na siłownię), która to usługa zostanie następnie odsprzedana na rzecz Użytkownika.

Rozliczenia wynikające z realizacji Umowy Licencyjnej (dot. usług PPE i PPE - Open) zawartej pomiędzy Klubem a Wnioskodawcą następować będą z upływem okresu rozliczeniowego (na koniec miesiąca, ostatniego dnia) na podstawie raportu z wygenerowanych przez Aplikację faktur wystawionych przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkowników. Na podstawie wygenerowanego raportu uwzględniającego wszystkie wystawione przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkowników faktury VAT, Wnioskodawca wystawi na rzecz Klubu notę w wysokości 80% wartości wszystkich sprzedanych "wejściówek" PPE i PPE - Open. Na podstawie raportu i noty zostanie wystawiona faktura VAT przez Klub na rzecz Wnioskodawcy, uwzględniająca 80% wartości wszystkich sprzedanych "wejściówek" PPE i PPE - Open. Termin płatności faktury będzie wynosić 7 dni.

W przypadku, gdy usługa PPE - Open zostanie skutecznie odwołana przez Użytkownika w następnym miesiącu, a faktura VAT wystawiona przez Klub na Wnioskodawcę za zakup sprzedanych usług zostanie już wystawiona, to Klub zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT korygującej. Podobnie Wnioskodawca w takim przypadku zobowiązany będzie do korekty noty.

Przedmiotem nabycia od Klubu i zarazem odsprzedaży na rzecz Użytkownika będą dwa rodzaje usług Klubu, tj.:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia.

W momencie zakupu usługi PPE lub PPE - Open przez Użytkownika i zapłaty ceny, zostanie wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Użytkownika faktura VAT (po kliknięciu "kup teraz", z konta Użytkownika zostaną pobrane środki pieniężne). Faktura VAT będzie generowana automatycznie w chwili zakupu usługi i zapłaty ceny. Użytkownik po potwierdzeniu zakupu i dokonaniu opłaty dostanie na podany e-mail:

(i) potwierdzenie zakupu usługi oraz

(ii) fakturę VAT.

Brak skorzystania z usługi PPE w wybranej przez Użytkownika dacie i godzinie wynikającej z otrzymanego potwierdzenia i nieodwołanie tej usługi do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem, powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty (przykładowo, w przypadku zajęć rozpoczynających się 13 września 2019 r. o godz. 17:00 Użytkownik ma możliwość rezygnacji z tych zajęć do godz. 16:59 dnia poprzedzającego dzień, w którym planowane są zajęcia (tj. 12 września 2019 r. do godz. 16:59).

W przypadku (i) skorzystania z usługi oraz (ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem, Wnioskodawca uznaje, że usługa została wykonana na rzecz Użytkownika (Użytkownik nie ma możliwości otrzymania zwrotu uiszczonej kwoty).

Brak skorzystania z usługi PPE - Open, w terminie 30 dni od otrzymania potwierdzenia i brak rezygnacji skorzystania z usługi najpóźniej 24 h przed utratą ważności PPE - Open powoduje brak możliwości skorzystania z usługi bez prawa do domagania się zwrotu uiszczonej opłaty (przykładowo, w przypadku wykupienia usługi PPE - Open 12 września 2019 r. o godzinie 17.00, Użytkownik ma możliwość rezygnacji z tej "wejściówki" do godz. 16:59 dnia poprzedzającego dzień, w którym nastąpi utrata ważności "wejściówki", tj. 11 października 2019 r. do godz. 16:59).

W przypadku: (i) skorzystania z usługi oraz (ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed utratą ważności "wejściówki", Wnioskodawca uznaje, że usługa została wykonana na rzecz Użytkownika (Użytkownik nie ma możliwości otrzymania zwrotu uiszczonej kwoty).

W przypadku skutecznego odwołania skorzystania z usługi PPE - Open, Wnioskodawca zobowiązany będzie do zwrotu Użytkownikowi środków pieniężnych za zakupioną usługę i wystawienia faktury korygującej na jego rzecz.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w opisanych okolicznościach znajdzie zastosowanie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji czego Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania obniżonej stawki VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika.

W przedstawionych okoliczności sprawy, skoro Spółka nabywa usługi Klubu w postaci:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia,

których beneficjentami są Użytkownicy, a następnie dokonuje ich sprzedaży na rzecz tych Użytkowników, to biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, że Spółka, jako podmiot dokonujący odsprzedaży tych usług, traktowana jest jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy występuje odpłatne świadczenie usług.

Spółka będzie bowiem - jak wynika z treści wniosku - działała w imieniu własnym lecz na rachunek Użytkownika, a zatem Spółka nabywa i sprzedaje Użytkownikom przedmiotowe "wejściówki".

Reasumując, sprzedaż "wejściówek" realizowana przez Spółkę na rzecz Użytkowników w imieniu własnym podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Spółki dotyczących zastosowania obniżonej stawki VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika wskazać należy, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże - w myśl art. 146aa pkt 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%", pod pozycją 186 zostały wymienione "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

Powyższe pozycje dotyczą:

* poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0;

* poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych

- bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 184 - usług bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury - wyłącznie w zakresie wstępu - bez względu na symbol PKWiU;

* poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe - bez względu na symbol PKWiU.

Jak już zostało wskazane art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług odsprzedaż nabytej uprzednio usługi na inny podmiot (Użytkownika) nie może być więc potraktowane inaczej niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest, co do zasady, opodatkowanie danej usługi z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT dla tej usługi.

Zatem skoro będące przedmiotem odsprzedaży usługi Klubu w postaci:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia,

będą - jak wynika z opisu sprawy - opodatkowane wg 8% stawki (usługi związane z działalnością obiektów sportowych wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy), to Spółka przy ich odsprzedaży powinna zastosować również stawkę 8%.

Zatem, należy zgodzić się ze Spółką, że w przedstawionych okolicznościach, dokonując odsprzedaży ww. usług na rzecz Użytkowników, powinna zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla tego świadczenia, tj. w przypadku usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zagadnienia zawartego w pytaniu nr 1, dotyczącego zastosowania dla opisanego zdarzenia przyszłego art. 8 ust. 2a ustawy o VAT oraz uprawnienia do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT (w chwili obecnej 8%) z tytułu sprzedaży usług Klubu na rzecz Użytkownika uznano za prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu nr 2 dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności sprzedaży usługi Klubu. Nadmienić należy, że mimo użycia przez Wnioskodawcę w tym pytaniu i stanowisku do tego pytania sformułowań "w imieniu własnym, ale na rzecz Klubu", to mając na uwadze treść opisu zdarzenia przyszłego oraz wskazania, że pytania odnoszą się do nowych zasad rozliczeń, organ rozumie, że Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji w odniesieniu do nowych zasad, tym samym niniejsza interpretacja odnosi się do sytuacji, w której, jak podaje Wnioskodawca w opisie sprawy, będzie działał w imieniu własnym ale na rzecz użytkownika, a nie do sytuacji, w której Wnioskodawca działa w imieniu własnym, ale na rzecz Klubu.

Dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w powyższym przypadku, istotne i kluczowe jest określenie momentu wykonania przez Wnioskodawcę usługi.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Należy wskazać, że dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie usługi następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, z wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment.

Obowiązek podatkowy rodzi również otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ww. ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Należy wskazać, że dla sprzedaży tzw. wejściówek nie określono szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. W stosunku do sprzedaży "wejściówek" mają zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Natomiast jeżeli, przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy).

Zwrócić należy również uwagę, że moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Wskazać jednak należy, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje nabycia i sprzedaży usług Klubu w postaci:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia,

Sprzedaż ww. "wejściówek" uprawniających nabywcę do skorzystania z konkretnych usług Klubu dokonywana jest przy pomocy aplikacji, przy czym, w każdym przypadku zapłata następuje już w momencie nabycia przez konsumenta konkretnego świadczenia (konkretnej "wejściówki").

Potwierdzenie zakupu usługi będzie dokumentem potwierdzającym uprawnienie (możliwość) do skorzystania z określonej usługi. Będzie znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że nabywca posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez Klub. Nabyta "wejściówka" będzie dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że sprzedaż za pośrednictwem aplikacji usług Klubu w postaci:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia,

będzie sprzedażą usługi, tj. prawa skorzystania z usługi oferowanej przez Klub - uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez klub (PPE) bądź wejście na strefę Open oferowaną przez dany klub (PPE - Open).

Analizując zatem opis sprawy oraz brzmienie ww. przepisów stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu sprzedaży "wejściówek" uprawniających do skorzystania z usług Klubu powstaje z chwilą ich wydania, tj. z chwilą wygenerowania "wejściówek" przez system, na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że usługi PPE i PPE - Open będą wykonane w momencie:

(i) skorzystania z usługi oraz

(ii) nieskorzystania, ale nieodwołania do 24 h przed rozpoczynającym się treningiem (w przypadku PPE) / przed utrata ważności "wejściówki" (w przypadku PPE - Open)

i do tego czasu, uzyskaną zapłatę, Wnioskodawca powinien traktować jako zaliczkę podlegającą opodatkowaniu. Jeżeli bowiem Wnioskodawca nabywa od Klubów usługi, tzw. "wejściówki", to nie można ich odsprzedaży traktować jako zaliczki. W opisie sprawy wyraźnie bowiem Wnioskodawca wskazał, że faktura wystawiona przez Klub na rzecz Wnioskodawcy będzie dokumentować nabycie przez Wnioskodawcę danej usługi Klubu (np. wstęp na siłownię), która to usługa zostanie następnie odsprzedana na rzecz Użytkownika.

Wnioskodawca wskazał, że będzie odsprzedawać na rzecz Użytkownika dwa rodzaje usług Klubu, tj.:

(i) PPE (Pay Per Entry) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika;

(ii) PPE - Open (Pay Per Entry - Open) - możliwość korzystania z obiektów Klubów w formie jednorazowej "wejściówki" na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby widoczne w panelu Użytkownika ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia.

Zatem w przedstawionych okolicznościach, skoro przedmiotem nabycia i dalszej odsprzedaży są "wejściówki" uprawniające do uczestniczenia na określone co do daty i godziny zajęcia oferowane przez poszczególne Kluby lub do wejścia na strefę OPEN oferowane przez poszczególne Kluby ważne w okresie 30 dni od daty wykupienia, to uznać należy, że z chwilą ich sprzedaży następuje wykonanie usługi, i z tym dniem podstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w dniu otrzymania zapłaty, uznano za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą także prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Klub na rzecz Wnioskodawcy z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę usług Klubu, które będą następnie odsprzedawane na rzecz Użytkownika (pytanie nr 3).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie Spółka nabyte od Klubu świadczenia będzie wykorzystywała do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to - co do zasady - Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanej od Klubu usługi - "wejściówek", pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 3 uznano za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego w kontekście opisanego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl