0115-KDIT1-1.4012.49.2019.1.AJ - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.49.2019.1.AJ Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

Wśród tych jednostek są jednostki budżetowe powołane w celu realizacji zadania własnego Gminy, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), tj. edukacji publicznej. Są to m.in. szkoły i przedszkola. Część szkół i przedszkoli prowadzi sprzedaż gotówkową i ewidencjonuje ją za pomocą kasy rejestrującej.

Z uwagi na małą liczbę transakcji oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń pomiędzy szkołą/przedszkolem a rodzicami, szkoły/przedszkola te planują wyeliminować płatności gotówkowe, wprowadzając płatność kartą płatniczą (kredytową, debetową, płatności zbliżeniowe) za pomocą terminala znajdującego się w siedzibie szkoły/przedszkola, gdzie zapłata będzie wpływała na rachunek bankowy szkoły/przedszkola.

Szkoły/przedszkola będą prowadziły ewidencję sprzedaży w powiązaniu z numerem transakcji i gromadziły dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie sprzedaży zapłata dotyczy, na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz kto dokonał wpłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wyeliminowania sprzedaży gotówkowej oraz wprowadzenia opłat w formie płatności kartą płatniczą (debetową, kredytową, płatności zbliżeniowe) za pośrednictwem terminala płatniczego, a także wprowadzenia ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczy oraz kto jej dokonał, szkoły i przedszkola będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519) w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyeliminowania sprzedaży gotówkowej oraz wprowadzenia opłat w formie płatności kartą płatniczą (debetową, kredytową, płatności zbliżeniowe) za pośrednictwem terminala płatniczego, a także wprowadzenia ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczy oraz kto jej dokonał, szkoły i przedszkola będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, a co za tym idzie także z wystawiania, drukowania i wydawania paragonów fiskalnych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła oraz kto dokonał wpłaty.

Terminal płatniczy, o którym mowa, używany jest do kontaktu z bankiem wystawcy karty poprzez centrum autoryzacyjne, czyli jednostkę pośredniczącą pomiędzy wydawcą karty płatniczej, np. bankiem, a sprzedawcą np. szkołą/przedszkolem. Do wykonania płatności potrzebna jest łączność, najczęściej internetowa. Informacja o płatności przekazywana jest do banku, a jeżeli okaże się, że jest ona możliwa w realizacji i klient posiada wystarczającą ilość środków na koncie, wtedy jest ona potwierdzana i może on odebrać potwierdzanie płatności - informacja o blokadzie środków jest od razu widoczna na koncie.

W przypadku regulowania zapłaty za towary/usługi w formie płatności kartą kredytową, kartą debetową lub płatności zbliżeniowych, zapłata dokonywana jest poprzez pobranie - za pomocą operatorów kart płatniczych - środków pieniężnych z rachunku bankowego przypisanego do karty kredytowej albo debetowej klienta oraz przekazaniu tych płatności przez operatorów kart na rachunek bankowy szkoły/przedszkola.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2018 r. nr 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ uznał zapłatę dokonaną:

* w formie bezpośredniego przelewu środków na rachunek bankowy,

* w formie płatności kartą kredytową/debetową,

* za pośrednictwem systemu płatniczego PayU,

* za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego,

za umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w poz. 38 i 39 załącznika do obowiązującego wówczas rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2017 r., aktualnie dotyczy poz. 36 i 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 28 grudnia 2018 r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że każda forma płatności, efektem której jest przekazanie środków pieniężnych sprzedawcy za pomocą rachunku bankowego, w tym płatność kartą płatniczą (kredytową, debetową i płatności zbliżeniowe) oraz prowadzenie ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczy oraz kto jej dokonał, umożliwia skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w poz. 36 i 37 załącznika do obowiązującego ww. rozporządzenia.

W związku z tym, iż szkoły/przedszkola otrzymają w całości zapłatę na rachunek bankowy (poprzez zapłatę kartą płatniczą za pomocą terminalu płatniczego znajdującego się w szkole/przedszkolu) oraz możliwością wskazania konkretnej sprzedaży, której zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) oraz kto dokonał wpłaty, jak również stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawartym w interpretacji nr 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ z dnia 1 lutego 2018 r. szkoły/przedszkola będą mogły skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Ponadto, w poz. 37 wymieniono, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Na tle niniejszej sprawy należy podkreślić, że zakres zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej określony w powołanym § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia, ogranicza się wyłącznie do czynności, których przedmiotem jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy, z którego nie wynika, aby przedmiotem zapytania była sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym, należy stwierdzić, że regulacja wynikająca z powołanego § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania.

Natomiast zakres zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej określony w powołanym § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, ogranicza się wyłącznie do czynności, których przedmiotem jest świadczenie usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przypadku, gdy podatnik dokonuje sprzedaży towaru w placówce stacjonarnej, to nie ma podstaw prawnych do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie regulacji wynikającej z § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36, jak i 37 załącznika do rozporządzenia ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu usług, za które zapłata dokonywana jest za pośrednictwem karty płatniczej (kredytowej, debetowej) za pomocą terminala znajdującego się w siedzibie szkoły/przedszkola należy zauważyć, że płatności dokonywane w takim systemie nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia.

Należy bowiem zauważyć, że płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala znajdującego się w placówce stacjonarnej wypełniają walory płatności gotówkowych.

Tym samym, w takich okolicznościach - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie zostają spełnione warunki konieczne do korzystania ze zwolnienia świadczonych usług z ewidencji na pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika, ponieważ zapłata za świadczone usługi nie następuje w sposób określony w tym przepisie.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące kwestii prawa do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie świadczonych czynności, za które zapłata następuje za pośrednictwem karty płatniczej (kredytowej, debetowej) za pomocą terminala znajdującego się w siedzibie szkoły/przedszkola uznano za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że na ocenę stanowiska prezentowanego przez Gminę nie może wpłynąć przywołana we wniosku interpretacja indywidualna, gdyż dotyczyła ona konkretnych okoliczności sprawy, odmiennych od prezentowanych w niniejszej sprawie, wobec czego nie można nadać jej waloru uniwersalnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl