0115-KDIT1-1.4012.482.2017.2.MM - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy drogi powiatowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.482.2017.2.MM Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy drogi powiatowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 28 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniach 7 i 26 września 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Uzupełnienie luki w połączeniach..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 7 i 26 września 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Uzupełnienie luki w połączeniach...".

We wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto... złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Uzupełnienie luki w połączeniach transgranicznych w granicach... - ul....." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś priorytetowa IV Poprawa dostępności transportowej, Działanie 4.1. Mobilność regionalna, Poddziałanie 4.1.1 Mobilność regionalna. Wniosek został wybrany do dofinansowania. W ramach projektu zostanie rozbudowana droga powiatowa nr... ul.... w... o długości 1,46 km W ramach projektu zostaną wykonane roboty drogowe, elektryczne, sanitarne i teletechniczne (roboty branżowe dotyczące kolizji). Do kosztów całkowitych projektu zaliczono również dokumentację techniczną i wykup gruntów. Szczegółowy zakres zadania:

I. ul...... odc. I

1. Roboty drogowe:

* rozbudowa i budowa (nawierzchnie, zatoki autobusowe, skrzyżowania z drogami bocznymi, zjazdy, miejsca postojowe, zieleńce),

2. Roboty elektryczne - przebudowa sieci (SN i NN)

* przebudowa kablowych (nn i SN) i napowietrznych (SN) linii komunalnych kolidujących z projektowanym zagospodarowaniem terenu,

3. Roboty elektryczne - budowa oświetlenia

* budowa oświetlenia ulicznego wraz z budową infrastruktury technicznej oraz usunięciem kolizji z istniejącym uzbrojeniem terenu,

4. Roboty elektryczne - kanalizacja do sygnalizacji świetlnej

* budowa kanalizacji kablowej do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul.... i ul....,

5. Roboty telekomunikacyjne

* budowa urządzeń teletechnicznych rurociągu kablowego z kablem światłowodowym (kolizje),

6. Roboty elektryczne - budowa kanału technologicznego

* budowa kanału technologicznego,

7. Roboty sanitarne - budowa wodociągu (kolizje)

* rozbiórka i budowa wodociągu,

8. Roboty sanitarne - budowa kanalizacji deszczowej

* budowa kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami,

9. Roboty sanitarne - budowa gazociągu

* przebudowa sieci gazowej niskiego ciśnienia (kolizje),

10. Roboty elektryczne - sygnalizacja świetlna przejścia dla pieszych

* budowa sygnalizacji świetlnej przejścia dla pieszych (na skrzyżowaniu ul.... z ul.... i ul....),

11. Dokumentacja techniczna,

12. Wykup gruntów - wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte z mocy prawa z przeznaczeniem pod budowę drogi publicznej (2 działki kupione od Spółdzielni Mieszkaniowej...) (odszkodowania nie zawierają podatku VAT).

II. ul.... odc. II

1. Roboty drogowe

* budowa i rozbudowa (nawierzchnie, włączenie do ronda w ul.... do...), budowa ronda z ul...., nawierzchnie, zjazdy, umocnienie skarp, zieleń,

2. Roboty elektryczne - przebudowa sieci (SN i NN)

* przebudowa kablowych i napowietrznych (nn i SN) linii komunalnych kolidujących z projektowanym zagospodarowaniem terenu,

3. Roboty elektryczne - budowa kanału technologicznego

* budowa kanału technologicznego,

4. Roboty elektryczne - budowa oświetlenia

* przebudowa i budowa kablowych linii oświetleniowych oraz usunięcie kolizji, montaż latarni, przebudowa napowietrznej linii oświetleniowej, montaż szafki,

5. Roboty elektryczne - sygnalizacja świetlna

* budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul.... i ul.... (bez montażu fundamentów do masztów oraz bez budowy kanalizacji),

6. Roboty sanitarne - budowa kanalizacji deszczowej

* budowa kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami,

7. Roboty sanitarne - budowa kanalizacji deszczowej odc. A do B

* budowa kanalizacji deszczowej odc. od A do B wraz z przebudową kolizyjnej infrastruktury technicznej,

8. Roboty sanitarne - budowa kanalizacji deszczowej odc. DA do DB

* budowa kanalizacji deszczowej odc. od DA do DB wraz z przebudową kolizyjnej infrastruktury technicznej,

9. Wykup gruntów,

* wypłata odszkodowań za nieruchomości przejęte na podstawie decyzji ZRID (odszkodowania nie zawierają podatku VAT).

Termin rzeczowej realizacji projektu:

* ul.... odc. I - 7 lipca 2016 r. - 14 czerwca 2017 r.

* ul.... odc. II - 1 lutego 2018 r. - 31 października 2018 r.

Finansowanie projektu: Środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 85% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny finansowany z budżetu Miasta - 15% kosztów kwalifikowalnych.

Podatek VAT od kosztów kwalifikowalnych, tj. od kosztów uprawniających do uzyskania dofinansowania, został w całości uznany w projekcie za kwalifikowany. Za niekwalifikowalne w projekcie (nieuprawniające do uzyskania dofinansowania) uznano koszty budowy kanału technologicznego oraz koszty budowy kanalizacji deszczowej odcinek A-B i DA-DB (ul.... odc. II), w tym też podatek VAT, oraz część kosztu dokumentacji technicznej (dotyczącej ww. elementów nieuprawniających do uzyskania dofinansowania), jak również część odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę (odszkodowania nie zawierają podatku VAT).

Poszczególne elementy całej inwestycji powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej (najem, sprzedaż, dzierżawa, aport, itp.), w tym w szczególności kanał technologiczny również nie będzie generował żadnych czynności opodatkowanych Miasta (w tym nie będzie przedmiotem odpłatnego udostępniania). Ponadto Miasto wskazuje, że zadania dot. dostawy wody oraz odprowadzania ścieków wykonuje spółka miejska -... spółka z o.o. - Miasto z tego tytułu nie uzyskuje żadnych "dochodów". Sieci wodociągowe i kanalizacyjne są własnością Miasta i są nieodpłatnie przekazane spółce... w użytkowanie na podstawie umowy użyczenia.

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja należy do zakresu zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego - Miasto... - przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przebudowa (rozbudowa) dróg nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Miasto wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję, w momencie ich ponoszenia, nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Rozbudowana droga nie będzie służyła działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Miasto nie będzie prowadziło sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierało opłat za korzystanie z drogi, ani nie będzie osiągało z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak również nie wystąpią w projekcie przychody incydentalne typu sprzedaż materiałów z rozbiórek. Miasto będzie wykorzystywać tę drogę jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż droga, jako droga publiczna, będzie dostępna dla każdego zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna jest niezbędna do podpisania umowy o dofinansowanie celem stwierdzenia, iż właściwie zaliczono podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, tj. do kosztów, do których można uzyskać dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych). W tym celu Miasto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany, zarówno podczas realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Miasto może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowany opisanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy Miasto realizując przedmiotowy projekt może odzyskać, w całości lub części, poniesiony podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, realizując przedmiotowy projekt w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego podatku VAT. Brak powyższej możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż planowana przez Miasto inwestycja należy do zakresu jego zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Przebudowa (rozbudowa) dróg nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Miasto wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na ww. inwestycję w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi.

Reasumując, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację opisanych we wniosku zadań inwestycyjnych, kwalifikujących się do dofinansowania, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po ich zakończeniu, tym samym Miasto nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przywołanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku-poszczególne elementy inwestycji, która będzie realizowana w ramach projektu, o którym w nim mowa, nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony. W konsekwencji Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu projektu. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl