0115-KDIT1-1.4012.476.2018.1.DM - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.476.2018.1.DM Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2018 r. (data wpływu 6 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 18 i 19 lipca 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "P" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej uzupełniony w dniu 18 i 19 lipca 2018 r. dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "P".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych.

Gmina przystąpiła do realizacji partnerskiego projektu "P", współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działania 13.8.

Celem projektu jest przyspieszenie zrównoważonego rozwoju poprzez rewitalizację przestrzenną i społeczną L. Celem szczegółowym projektu jest odnowa zdegradowanych przestrzeni położonych na terenie L poprzez stworzenie miejsc wspólnej aktywności społecznej, gospodarczej, turystycznej oraz kulturowej. Realizacja projektu pozwoli na odnowę zdegradowanych terenów w obrębie L co pozwoli rozwiązać zdiagnozowane problemy społeczne tych obszarów. Inwestycje infrastrukturalne w zakresie rewitalizacji ukierunkowane na rozwiązywanie zdiagnozowanych problemów społecznych wzmocnią wysiłki na rzecz ograniczania koncentracji ubóstwa oraz wykluczenia społecznego mieszkańców obszarów rewitalizowanych. Inwestycje infrastrukturalne pozwolą także na odnowę zdegradowanych przestrzeni wzmacniając ich potencjał rozwojowy.

W ramach przedmiotowego projektu Gmina zakłada rozbiórkę istniejącego budynku świetlicy wiejskiej i strażnicy OSP oraz budowę nowego obiektu, któremu zostaną nadane nowe funkcje. Obecny stan techniczny budynku uniemożliwia nie tylko jego użytkowanie, ale przede wszystkim przeprowadzenie prac remontowych. Koniecznym jest budowa nowego obiektu, który docelowo będzie spełniał funkcje społeczne i kulturowe. Planowane do wykonania inwestycje zlokalizowane są na terenie zdegradowanym pod względem przestrzenno-funkcjonalnym, społecznym, technicznym i gospodarczym. W miejscowości N. nie funkcjonuje żadna placówka zapewniająca dostęp do usług społecznych i kulturalnych, co sprzyja rozwojowi negatywnych procesów marginalizacji społecznej z uwagi na brak alternatywnych możliwości spędzania wolnego czasu. Zagospodarowanie obiektu oraz przylegającego terenu uporządkuje przestrzeń publiczną zlokalizowaną bezpośrednio przy drodze powiatowej. Realizacja powyższych zadań umożliwi wykorzystanie terenów i obiektu na potrzeby aktywizacji i integracji społecznej mieszkańców L. Tereny poddane rewitalizacji będą dostępne dla różnych grup wiekowych i o różnorodnych potrzebach. Obiekt będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakłada się, że w wyniku realizacji projektu powstanie budynek, w którym mieścić się będzie filia Gminnej Biblioteki Publicznej, izba regionalna, świetlica, sale warsztatowe.

W budynku swoją siedzibę nadal będzie miała OSP. W ramach projektu zagospodarowana zostanie przestrzeń publiczna wokół budynku m.in. mała architektura, plac zabaw, parking, chodniki, oświetlenie, ogrodzenie, nasadzenia. Realizacja planowanej inwestycji umożliwi przeprowadzenie nowych aktywności, które pozwolą na eliminację istniejących problemów społecznych. Przedsięwzięciu inwestycyjnemu towarzyszyć będą działania, m.in. z zakresu kultury i integracji społecznej, ukierunkowane na włączenie społeczne różnych grup mieszkańców (młodzież trudna, osoby starsze itp.).

Budynek będzie posiadał utwardzony podjazd z parkingiem na 12 samochodów osobowych w tym jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych. Teren zostanie ogrodzony od strony drogi powiatowej z bramą i furtkami usytuowanymi w linii budynku oraz od strony łąk z bramą uniemożliwiającą dostęp do działek. Budynek będzie podłączony do istniejącego kolektora sanitarnego.

Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po dokonanej rewitalizacji Gmina nieodpłatnie użyczy pomieszczenia budynku Gminnej Bibliotece Publicznej oraz OSP. Obiekt będzie ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników - mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych dochodów. Jednostka organizacyjna Gminy - Gminna Biblioteka Publiczna, której zostaną udostępnione pomieszczenia ponosić będzie tylko koszty związane z zużyciem mediów - gaz, woda, energia. Inwestycja będzie ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników - mieszkańców Gminy. Gmina nie będzie osiągała żadnych dochodów z tego tytułu. Gmina, w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 2018 r. poz. 1000), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), kultury, w tym bibliotek gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (art. 7 ust. 1 pkt 10), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12).

Liderem Projektu jest Gmina J, która w dniu 22 grudnia 2017 r. zawarła umowę o dofinansowanie z Województwem na realizację Projektu. Partnerami Projektu są następujące Gminy: J, S, K, N, Ni, S, L, P. Partnerstwo na rzecz projektu pn. "P" reguluje Porozumienie Gmin na rzecz przygotowania i realizacji Projektu "P", będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217, z 2017 r. poz. 1475, z 2017 r. poz. 2433). Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację porozumienia w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości Projektu w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.

Zgodnie z postanowieniami zawartego Porozumienia zakres odpowiedzialności Lidera Projektu obejmuje:

1.

reprezentowanie Partnerów przed I, P oraz innymi instytucjami związanymi z monitoringiem czy kontrolą Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera);

2.

koordynowanie prawidłowości działań Partnerów przy realizacji zadań, zawartych w Projekcie;

3.

zapewnienie udziału Partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszym Porozumieniu;

4.

wsparcie Partnerów w realizacji powierzonych zadań;

5.

zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z Partnerami oraz I, P;

6.

merytoryczne przygotowanie i terminowe przedkładanie wniosków o płatność (W) do I celem rozliczenia wydatków w Projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań realizowanych przez wszystkich Partnerów, w tym monitorowanie wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie (W);

7.

gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i ich przekazywanie do I i P;

8.

informowanie I i P o problemach w realizacji Projektu, w tym o zamiarze zaprzestania jego realizacji lub o zagrożeniu nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie;

9.

koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;

10.

występowanie w roli wnioskodawcy przy ubieganiu się o środki na realizację Projektu;

11.

podpisanie pre-umowy oraz umowy o dofinansowanie (UoD) Projektu w imieniu Partnerów;

12.

sprawozdawanie, raportowanie i przesyłanie niezbędnych informacji na temat Projektu do I i P, z uwzględnieniem zapisów wynikających z Porozumienia IZ/IP oraz IW IP;

13.

koordynowanie realizowanych przez poszczególnych Partnerów działań informacyjno-promocyjnych wynikających z W;

14.

zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełniania obowiązków wynikających z pełnienia funkcji Lidera Projektu;

15.

przechowywanie w swojej siedzibie dokumentacji związanej z koordynowaniem realizacji Projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

16.

przedstawianie we wskazanych terminach Raportów rocznych z wypełniania obowiązku utrzymania trwałości projektu potwierdzających osiągnięcie i utrzymywanie wskaźników rezultatu.

Każdy z Partnerów, w tym Gmina, upoważnił Lidera Projektu do reprezentowania Partnera wobec I, P oraz Instytucji kontrolujących w działaniach związanych z realizacją Projektu (z wyłączeniem sytuacji, w której wymagane jest osobiste uczestnictwo/zaangażowanie Partnera). Pełnomocnictwo obejmuje w szczególności upoważnienie do zawarcia pre-umowy, umowy o dofinansowanie oraz do podpisywania aneksów do tych umów. Partnerzy upoważnili Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów w spotkaniach i konferencjach związanych z realizacją i promocją Projektu, z jednoczesnym zapewnieniem możliwości udziału Stron Porozumienia. Lider Projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody pozostałych Partnerów, w formie pisemnej pod rygorem nieważności, akceptować lub przedstawiać propozycji zmian zakresu Projektu lub warunków jego realizacji. Lider Projektu jest zobowiązany do współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie I lub innego podmiotu, który zawarł porozumienie z I na realizację ewaluacji, poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.

Zgodnie z zapisami zawartego Porozumienia Partnerzy zobowiązali się do realizacji przypisanych im zadań w Projekcie z najwyższą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, zapewniając wykonywanie czynności związanych z realizacją Projektu przez profesjonalną i wykwalifikowaną kadrę oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację Projektu oraz osiągnięcie celów (produktów i rezultatów) zakładanych we wniosku o dofinansowanie. Partnerzy są nadto zobowiązani do realizacji Projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami w ramach RPO. Partnerzy zobowiązani są w szczególności do:

1.

aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu;

2.

przygotowania wkładu merytorycznego do Fiszki, pre-umowy, W, UoD, WoP oraz wszelkich innych dokumentów wymaganych podczas przygotowania, realizacji i trwałości projektu;

3.

informowania Lidera Projektu o planowanych zmianach w zadaniach Partnera realizowanych w ramach Projektu;

4.

stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między Partnerami określonego w Porozumieniu;

5.

udzielania na wniosek Lidera Projektu informacji i wyjaśnień, co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków względem P oraz I;

6.

niezwłocznego informowania Lidera Projektu o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o wszelkich opóźnieniach lub ryzyku nieosiągnięcia zaplanowanych wskaźników określonych w WoD;

7.

przedkładania do Lidera Projektu oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT;

8.

poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanym przez I i P oraz inne uprawnione do kontroli podmioty, w tym:

a.

dostęp do dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym dokumentów księgowych, związanych z realizacją zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców oraz dokumentów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją projektu, o ile jest to konieczne do stwierdzenia kwalifikowalności wydatków w ramach projektu;

b.

umożliwienie uprawnionym podmiotom przeprowadzenia czynności kontrolnych, w tym dostępu do swojej siedziby i miejsca realizacji zadań bezpośrednio przez Strony Porozumienia lub wykonawców, udzielania informacji i wyjaśnień podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę;

9.

współpracy z podmiotami zewnętrznymi, realizującymi badanie ewaluacyjne na zlecenie I poprzez udzielanie każdorazowo na wniosek tych podmiotów lub Lidera Projektu dokumentów i informacji na temat realizacji Projektu, niezbędnych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego;

10.

wykorzystania środków finansowych wyłącznie na realizację zadań realizowanych na mocy niniejszego Porozumienia zgodnie z § 5 ust. 2;

11.

realizowania zobowiązań wynikających z Porozumienia, UoD Projektu, I i regulacji prawnych związanych z Projektem w takich terminach, aby Lider Projektu mógł wywiązać się z obowiązków wobec P, I lub innych organów w terminach jego wiążących;

12.

uczestniczenia w spotkaniach zwoływanych przez Lidera Projektu;

13.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych programowych dotyczących systemu wrażania RPO WL 2014-2020 w zakresie EFRR, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem;

14.

wydatkowania środków zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych lub zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w UoD, prawie powszechnie obowiązującym i w wytycznych;

15.

otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego na środki otrzymane w formie zaliczki/refundacji w ramach Projektu;

16.

przedstawiania Liderowi Projektu informacji finansowych i sprawozdawczych w formie i terminach umożliwiających przygotowanie wszelkich dokumentów, w szczególności W, wynikających z Regulaminu, o którym mowa w § 9 ust. 9 pkt 2;

17.

gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu na zasadach i w terminach określonych w UoD;

Każdy z Partnerów ponosi indywidualnie odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowości wykrytych przy realizacji zadań w ramach Projektu, określonych dla danego Partnera w W. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości finansowych lub konieczności zwrotu środków związanych z realizacją zadań w ramach Projektu, każdy Partner zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wynikających z nieprawidłowości powstałych w wyniku swojego działania lub zaniechania. Reasumując Lider reprezentuje Partnerstwo na zewnątrz, prowadzi Biuro Projektu, jednak każdy Partner/Lider we własnym zakresie i na własną rzecz realizuje oraz rozlicza przypisane mu zadania. Każdy z Partnerów we własnym zakresie wyłania wykonawców oraz we własnym zakresie prowadzi z nimi rozliczenia. Lider/Partnerzy we własnym zakresie opracowują dokumentację projektową, nabywają grunty, wykonują roboty budowlane, realizują zadania związane z promocją projektu oraz zarządzaniem projektem w ramach swoich jednostek. Jedynie studium wykonalności na potrzeby projektu zostało zlecone przez Lidera projektu, na podstawie udzielonych przez Partnerów upoważnień. Lider poniósł koszt opracowania dokumentu, a następnie obciążył tymi kosztami proporcjonalnie Partnerów, na podstawie not księgowych.

W związku z tym, że Lider/Partnerzy we własnym zakresie i na własną rzecz realizują przypisane im we wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia oraz rozliczają je, każdy z nich pozostanie właścicielem infrastruktury wytworzonej w ramach zrealizowanych zadań. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi, jego właścicielem pozostanie Lider/Partner, któremu przypisane było dane zadanie. W związku z tym, że Lider/Partnerzy realizują przypisane im zadania we własnym zakresie i na własną rzecz, nie będą przekazywali Liderowi środków finansowych na poczet wkładu własnego. Dofinansowanie będzie przekazywane przez Instytucję Zarządzającą bezpośrednio na konto Lidera/Partnerów. Lider nie będzie pośredniczył w dystrybucji środków stanowiących dofinansowanie.

W Projekcie Gmina, pełni rolę Partnera, odpowiedzialnego za przygotowanie do realizacji elementów projektu przypisanych jej terytorialnie, tj.: przygotowanie dokumentacji technicznej, pozwoleń na budowę, wymaganych zgłoszeń, uczestniczenia w sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej i rozliczeniowej, wyboru wykonawcy zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych, realizacji prac, nadzoru inwestorskiego, raportowania przebiegu realizacji projektu oraz zabezpieczenia finansowego niezbędnego do wykonania zadania.

Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji Projektu należeć będzie:

1. Pełnienie funkcji Inwestora na terytorium Gminy:

a.

wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,

b.

protokolarne przekazanie terenu budowy,

c.

zapewnienie nadzoru inwestorskiego,

d.

dokonywanie odbiorów robót.

2. Zawarcie umów z wykonawcami dotyczącymi inwestycji na terenie Gminy.

3. Dokonywanie zakupów towarów i usług na potrzeby inwestycji przypisanej jej terytorialnie. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę (Partnera), z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

4. Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.

5. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.

6. Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu w części dotyczącej inwestycji prowadzonej przez Gminę (Partnerzy będą składać wnioski cząstkowe, a Lider projektu będzie składał całościowy wniosek o płatność, zaliczkowy bądź sprawozdawczy).

7. Partycypacja Gminy w kosztach utrzymania Biura Projektu.

Obowiązki poszczególnych gmin dotyczące udziału w ponoszonych kosztach utrzymania Biura zostały określone w Zasadach finansowania Biura Projektu pn. "P". Środki finansowe na utrzymanie Biura Projektu w 85% współfinansowane będą ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 oraz w 15% z budżetu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (Partnerów). Lider Projektu ponosi koszty zarządzania oraz utrzymania Biura Projektu. Następnie koszty te są zwracane Liderowi przez Partnerów Projektu w okresach kwartalnych, na podstawie wystawionych przez Lidera Projektu not księgowych. Rozliczenia z tytułu kosztów funkcjonowania Biura dokonywane pomiędzy gminami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż, porozumienie będące podstawą płatności nie ma charakteru cywilnoprawnego - a służy jedynie realizacji zadań własnych. Gminy nie wykonują wobec siebie świadczeń wzajemnych powodujących wypłatę wynagrodzenia. Stanowią jedynie zwrot poniesionych kosztów niezbędnych od realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

Na podstawie umowy zawartej z Województwem przyznane zostało ogólne dofinansowanie Projektu na pokrycie całkowitych wydatków kwalifikowanych w wysokości

27.458.890,00 zł, tj. 69,10% w formie płatności ze środków europejskich - 3.973.527,00 zł tj. 10% w formie dotacji celowej.

Środki pomocowe są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z 2018 r. poz. 1000, z 2018 r. poz. 62). Beneficjent (łącznie z Partnerami) obowiązany jest zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 8.302.855,83 zł, tj. nie mniej niż 20,90% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu.

Gmina obowiązana jest do zapewnienia wkładu własnego w wysokości 705.983,67 zł.

Podatek VAT w Projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Otrzymane przez Gminę na podstawie umowy dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją całego Projektu na terenie Gminy. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:

1. Roboty budowlane.

2. Promocję projektu.

3. Studium wykonalności.

4. Zarządzanie Projektem.

Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu. Po zakończeniu Projektu - wszyscy Partnerzy oraz Lider - staną się właścicielami jego efektów na terytorium poszczególnych Gmin. Podczas realizacji Projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom, właścicielem jego będzie Gmina.

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Realizując opisany projekt gmina będzie wykonywała zadania własne nałożone na jst przepisami ustawy o samorządzie gminny, nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując opisane zadania ujęte w ramach projektu pn. "P", współfinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura Społeczna, Działania 13.8 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie, jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku VAT nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Infrastruktura wytworzona w ramach opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie prowadziła w oparciu o nią sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym i nieodpłatnym. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Projekt pn. "P", będzie realizowany przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego Projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, a więc Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

* wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

* nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, że realizując inwestycje Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) oraz wydatki ponoszone przez Gminę na inwestycje nie będą związane z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione.

Tym samym Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT od tych wydatków.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.57.2017.1.DC, wskazano, iż: "(...) w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT".

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: "W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D".

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.7.2017.1, w której uznano, że "Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w związku z inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. "P", ponieważ efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl