0115-KDIT1-1.4012.454.2017.1.EA - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu poprawy efektywności energetycznej w budynku publicznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.454.2017.1.EA Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu poprawy efektywności energetycznej w budynku publicznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto.... na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j.) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 t.j.) Miasto.... jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań własnych Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto.... dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę Miasto.... i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto.... ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiory danej usługi/towaru.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Miasta, dla celów odliczania podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Miasto... będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "......" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w budynku publicznym, co przyczyniać się będzie do poprawy efektywności energetycznej w sektorze publicznym. Realizacja projektu przyniesie radykalną redukcję zapotrzebowania na energię oraz redukcję zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Ocieplenie ścian zewnętrznych i fundamentowych, wymiana drzwi zewnętrznych, wymiana pokrycia dachowego, wykonanie wentylacji mechanicznej z rekuperacją w sali sportowej oraz modernizacja instalacji c.o. spowoduje obniżenie zapotrzebowania ciepła, a jednocześnie obniży emisję zanieczyszczeń z ciepłowni miejskiej w..... do środowiska naturalnego. Wymiana opraw na energooszczędne i montaż instalacji fotowoltaicznej przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej pod potrzeby oświetlenia oraz pod potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej. Energia elektryczna wytworzona przez panele fotowoltaiczne w budynku objętym projektem przeznaczona będzie w całości na potrzeby własne. Poprawa efektywności energetycznej we wskazanym obiekcie publicznym pozwoli na zmniejszenie kosztów ogrzewania oraz zmniejszenie kosztów funkcjonowania instytucji oświatowej - Szkoły Podstawowej nr... w..... Dzięki realizacji projektu będzie również osiągnięta redukcja emisji CO2. Poprawa efektywności energetycznej w budynku publicznym będzie służyć redukcji kosztów ogrzewania oraz obniżenia kosztów funkcjonowania instytucji publicznej.

Wykonanie kompleksowej modernizacji energetycznej spowoduje, iż warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych ulegną znacznej poprawie. Zastosowane zabezpieczenia cieplne pozwolą na utrzymanie odpowiednich temperatur wewnątrz budynku szkoły.

Miasto..... jest właścicielem infrastruktury, która w ramach projektu zostanie poddana kompleksowej modernizacji energetycznej, tj. budynku szkolnego przy ul...... znajdującego się w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej nr... w.... Na mocy Uchwały nr.... Rady Miejskiej w.... z dnia 25 stycznia 2017 r. w sprawie włączenia Szkoły Podstawowej nr... im..... do Zespołu Szkół nr... w.... z dniem 1 września 2017 r. włącza się Szkołę Podstawową nr... im.... w.... z siedzibą przy ul..... w skład Zespołu Szkół nr... w...., z siedzibą przy ul...... W wyniku włączenia Szkoły do Zespołu z dniem 31 sierpnia 2017 r. Szkoła, jako odrębna jednostka budżetowa ulega likwidacji. Od 1 września 2017 r. wejdzie obok Gimnazjum nr... w.... i. Liceum Ogólnokształcącego w..... w skład Zespołu Szkół nr.... Mienie znajdujące się w użytkowaniu Szkoły zostanie przeznaczone na potrzeby Zespołu Szkół nr..... Miasto.... jest właścicielem majątku znajdującego się w trwałym zarządzie Zespołu Szkół nr... w.... Wobec powyższego struktura właścicielska oraz sposób wykorzystania budynku Szkoły Podstawowej nr... w.... po realizacji projektu pozostanie bez zmian. Własność nie zostanie przeniesiona na żaden inny podmiot przez wymagany okres, tj. co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Budynek pozostanie w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej nr... w.... do dnia 31 sierpnia 2017 r., a od 1 września wejdzie w skład majątku będącego w trwałym zarządzie Zespołu Szkół nr... i od tego dnia za prawidłową eksploatację obiektu będzie odpowiadał Dyrektor tej placówki.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu - podpisanie końcowego protokołu odbioru nastąpi dnia 30 listopada 2017 r.

W związku z aplikowaniem o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pt. "......" Miasto.... złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyło, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. W momencie podpisania umowy o dofinansowanie oraz rozpoczęcia realizacji projektu, jak również w całym okresie trwałości projektu Miasto... nie będzie prowadziło wynajmu jakichkolwiek powierzchni i pomieszczeń w ramach budynku objętego ww. projektem. Nie będą uzyskiwane również jakiekolwiek przychody w tym zakresie.

Od 1 lipca 2017 r. w Szkole Podstawowej nr... nie planuje się dokonywania czynności rodzących obowiązki w zakresie podatku VAT. Po włączeniu Szkoły w struktury Zespołu Szkół nr... w.... nadal nie będzie prowadzona działalność objęta podatkiem VAT.

Szkoła Podstawowa nr... w.... (tak jak i Zespół Szkół nr... w....) jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 t.j.).

Zgodnie z art. 67a ustawy o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, Szkoła zorganizowała stołówkę, z której korzystają wyłącznie uczniowie i karda pedagogiczna tej placówki. Usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę szkolną pracownikom pedagogicznym (nauczycielom) uznaje się za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi polegające na ich żywieniu. Usługi te mają charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej. W konsekwencji wyżywienie kadry pedagogicznej korzystającej z usług stołówki szkolnej podlega również zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Ponadto Szkoła wydaje duplikaty legitymacji szkolnych i świadectw szkolnych, za które pobiera opłaty. Pobrana opłata jest przeznaczona na pokrycie kosztów sporządzenia duplikatów. Ponieważ Szkoła jako samorządowa jednostka budżetowa jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a za sporządzone i wydawane uczniom duplikaty pobierane są opłaty, które są czynnościami niezbędnymi do wykonywania usługi podstawowej, korzystają więc ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu...., w związku z realizacją projektu pn. "....." będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej Szkoły?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "...." Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej Szkoły Podstawowej nr... przy... w..., ponieważ nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Głównym celem modernizacji energetycznej Szkoły Podstawowej nie jest osiąganie dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Niewątpliwie usługi edukacyjne są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zadania własne gminy) natomiast usługi wyżywienia świadczone uczniom i kadrze pedagogicznej korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych również korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a niewątpliwie usługi edukacyjne, jak i wydawanie duplikatów nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W budynku Szkoły Podstawowej nr... (a od 1 września 2017 r. Zespołu Szkół nr...), w którym nastąpi modernizacja energetyczna, będą wykonywane tylko czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne) oraz czynności zwolnione z podatku VAT, zatem nie zachodzi związek realizowanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy do których należą sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Reasumując Miasto.... nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...." z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo wskazać należy, że nie oceniano innych kwestii zawartych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania, w tym podstaw do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl