0115-KDIT1-1.4012.443.2017.1.DM - Wykazywanie w poz. 43 i 45 deklaracji VAT-7 wartości nabywanych towarów i usług dotyczącej sprzedaży mieszanej z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 u.p.t.u.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.443.2017.1.DM Wykazywanie w poz. 43 i 45 deklaracji VAT-7 wartości nabywanych towarów i usług dotyczącej sprzedaży mieszanej z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 u.p.t.u.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad wypełniania deklaracji podatkowej VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad wypełniania deklaracji podatkowej VAT-7.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w ramach swojej działalności dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej. W związku z prowadzoną działalnością, Spółdzielnia nabywa towary i usługi, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego albo przysługuje pełne lub częściowe prawo do odliczenia. Spółdzielnia zakupuje także środki trwałe wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz mieszanej.

Podatek naliczony dotyczący sprzedaży mieszanej Spółdzielnia rozlicza proporcją wyliczoną na podstawie ustawy VAT - w odniesieniu do tych składników, podatek odliczany jest zgodnie z regułą wyliczonego wskaźnika proporcji.

W deklaracji VAT-7, w części D2, w rubrykach 43 i 45 podatnik zobowiązany jest do wykazania wartości netto nabytych towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest wykazywanie w poz. 43 i 45 deklaracji VAT-7 (17) wartości netto nabywanych towarów i usług dotyczącej sprzedaży mieszanej z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług zapisano, iż w części "D" deklaracji "wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego (...)".

Zdaniem Spółdzielni, przy zakupie związanym ze sprzedażą mieszaną oznacza to, iż wartości netto nabywanych towarów i usług powinny być w poz. 43 i 45 deklaracji VAT-7 (17) podawane w kwotach wynikających z faktur zakupu, a jedynie do kwot podatku naliczonego wpisywanych w poz. 44 i 46 należy stosować proporcję. Przeliczanie kwoty netto proporcją spowodowałoby podawanie w deklaracjach VAT-7 błędnych danych, które zniekształcałyby ogół rozliczeń Spółdzielni z Urzędem Skarbowym odnośnie podatku VAT. Z tak podanych danych wynikałoby, że wszystkie dokonywane przez Spółdzielnię zakupy związane są ze sprzedażą opodatkowaną i w związku z tym przysługuje 100% odliczenia podatku VAT. Oczywiście byłoby to sprzeczne z danymi zawartymi w części "C" deklaracji. Spółdzielnia podaje w niej bowiem, że przeważająca część sprzedaży jest zwolniona od podatku VAT, a co za tym idzie niewątpliwie dokonuje zakupów związanych ze sprzedażą mieszaną. Druga sprzeczność dotyczyłaby danych podawanych w części "D-3" (poz. 47 i 48) w pierwszej deklaracji danego roku: jak Spółdzielnia może dokonywać korekty, skoro przeliczone kwoty netto sugerują, że nie dokonuje zakupów dotyczących sprzedaży mieszanej.

Dodatkowym argumentem jest to, że brak pełnej kwoty netto powoduje rozbieżność między zapisami wynikającymi z rejestru zakupów a wartością wpisywaną do deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 14 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku

W następstwie powyższego Minister Rozwoju i Finansów wydał rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 2273).

Z aktualnie obowiązującego (17) wzoru deklaracji VAT-7 będącej załącznikiem nr 1 do ww. rozporządzenia wynika, że w części D.2. "Nabycie towarów i usług oraz podatek naliczony z uwzględnieniem korekt" odpowiednio w poz. 43 i 44 należy wpisać "Wartość netto w zł" i "Podatek naliczony w zł" - w związku z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych oraz odpowiednio w poz. 45 i 46 należy wpisać "Wartość netto w zł" i "Podatek naliczony w zł" - w związku z nabyciem towarów i usług pozostałych.

Stosownie do "Objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K)", będących załącznikiem nr 4 do ww. rozporządzenia, w części D. "Rozliczanie podatku naliczonego" wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja.

Należy podkreślić, że powyższe objaśnienia zostały opublikowane w formie rozporządzenia będącego aktem normatywnym powszechnie obowiązującym. Jak wyżej wskazano wynika z nich, że w części D. deklaracji wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Termin "wyłącznie" został użyty na samym początku wyliczenia (wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego) należy więc przyjąć, że dotyczy on zarówno wartości netto towarów i usług oraz kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Co oznacza, że nie należy w deklaracji ujmować całej wartości netto oraz całej kwoty podatku, lecz jak wskazuje rozporządzenie jedynie "w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego".

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, treść powołanych przepisów oraz objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług - należy stwierdzić, że w części D.2. deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 (wersja 17), w poz. 43 i w poz. 45 dotyczących wartości netto nabytych towarów i usług, Spółdzielnia powinna wykazywać wartość netto nabytych towarów i usług, odpowiadającą podatkowi naliczonemu przysługującemu do odliczenia.

Tym samym w przypadku zakupów służących zarówno sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu - w pozycjach dotyczących wartości netto nabytych towarów i usług (poz. 43 i 45) należy wykazywać wartość netto nabytych towarów i usług, wyliczoną według obowiązującej proporcji wykorzystywanej do ustalenia wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, tj. wartość wyliczoną wg struktury sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy oraz przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, w myśl art. 86 ust. 2a ustawy lub obu tych proporcji łącznie.

Należy w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Powyższy przepis, określa obowiązki dokumentacyjne podatników dotyczące prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Służy to zapewnieniu możliwości wypełniania obowiązków nałożonych przez ustawę oraz wydane do niej przepisy wykonawcze, w szczególności prawidłowego rozliczania się z podatku od towarów i usług, kontroli prawidłowości rozliczeń przez podmioty zewnętrzne oraz samych podatników. Jej podstawowym przeznaczeniem jest umożliwienie podatnikowi prawidłowego wypełniania deklaracji składanych na podatek od towarów i usług. Zatem, prowadząc ewidencję zawierającą dane wskazane w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, nie wystąpią rozbieżności między zapisami wynikającymi z rejestru zakupów, a wartością wpisywaną do deklaracji.

Reasumując, w deklaracji VAT-7 w części D.2. w pozycjach odnoszących się do wartości netto "Nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych" oraz "Nabycia towarów i usług pozostałych" Spółdzielnia powinna wykazywać tylko taką wartość netto nabytych towarów i usług, w jakiej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, a więc wartość wyliczoną według wskaźnika struktury sprzedaży (WSS), prewspółczynnika lub według obu tych proporcji łącznie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl