0115-KDIT1-1.4012.402.2017.1.MN - Częściowe odliczanie VAT w związku z inwestycją realizowaną przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.402.2017.1.MN Częściowe odliczanie VAT w związku z inwestycją realizowaną przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: braku opodatkowania dotacji otrzymanej z NFOŚiGW; braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji za okres przed centralizacją rozliczeń VAT; braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji za okres po centralizacji rozliczeń VAT - w przypadku, gdy inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostki budżetowej do czynności opodatkowanych oraz sposobu kalkulacji proporcji wskazanych w art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, w przypadku, gdy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z opisaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z NFOŚiGW oraz prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji oraz sposobu kalkulacji proporcji wskazanych w art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, w przypadku, gdy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z opisaną inwestycją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Miasto S. na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016.446) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2016.814) Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę Miasto S. i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiorcy danej usługi/towaru.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Miasta, dla celów odliczania podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Gmina Miasto S. realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne pn. "T.", dofinansowane w 30% w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Systemu Zielonych Inwestycji. Przedmiotem przedsięwzięcia inwestycyjnego jest termomodernizacja budynków Zespołu Szkół w oparciu o audyt efektywności energetycznej i dokumentację techniczną w celu dostosowania budynków szkolnych do obowiązujących w Polsce norm i przepisów. W skład Zespołu Szkół wchodzą Szkoła Podstawowa oraz Gimnazjum. Cel bezpośredni projektu: Zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego budynku Zespołu Szkół poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych.

Głównym celem termomodernizacji jest więc realizacja zadania nałożonego ustawą o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej.

Bieżącym zarządzaniem obiektu oświatowego zajmuje się i będzie zajmował się po zakończeniu kolejnego etapu robót termomodernizacyjnych Dyrektor Zespołu Szkół posiadający obiekt w trwałym zarządzie.

Zgodnie z regulaminem, w ramach którego Miasto otrzymało dofinansowanie, okres kwalifikowalności kosztów w ramach VI konkursu programu pn. "System zielonych inwestycji", Część 1 - "Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej" rozpoczął się 1 stycznia 2009 r. W budżecie projektu zostały ujęte wydatki na prace termomodernizacyjne zrealizowane w 2010 r., 2012 r. i 2015 r. na łączną kwotę... zł brutto. Do dnia 31 grudnia 2011 r. inwestycję realizowała M. (jednostka budżetowa Miasta S., która istniała do 31 grudnia 2011 r. i poniosła wydatki związane z pracami termomodernizacyjnymi w ZS w 2010 r.). Nakłady zrealizowane przez M. zostały przekazane protokołem PT szkole. Od 2012 r. inwestycję realizuje Miasto S. (nakłady poniesione w 2012 r. i 2015 r. zostały przekazane protokołem PT szkole). Pozostałe wydatki na realizację ww. przedsięwzięcia będą ponoszone w 2017 r. przez Miasto.

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi... zł w tym... zł koszty niekwalifikowane,... zł koszty kwalifikowane (w tym podatek VAT... zł).

Zgodnie z umową dotacji nr... z dnia 27 grudnia 2016 r. do kosztów kwalifikowanych zaliczone zostały wydatki związane z pracami termomodernizacyjnymi poniesione przed rokiem 2017 w łącznej wysokości... zł brutto. Dwie faktury wystawione zostały w 2010 r. na M., która nie była czynnym podatnikiem podatku VAT i nie dokonywała odliczeń podatku VAT. W 2012 i 2015 r. nastąpiła dalsza część termomodernizacji obiektów Zespołu Szkół. Faktury były wystawiane na Miasto, które jako czynny podatnik podatku VAT, nie dokonywało z tego tytułu odliczeń podatku. Zgodnie z wówczas obowiązującymi realiami prawnymi Miastu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Wszystkie dotychczasowe nakłady na termomodernizację poniesione do 2017 r. zostały poniesione ze środków własnych Miasta i zostały przekazane protokołem przekazania - PT do jednostki budżetowej, jaką jest Zespół Szkół, celem podwyższenia wartości budynku szkoły.

Do zawartej z NFOŚiGW umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia Miasto złożyło oświadczenie dotyczące rozliczeń podatku VAT o treści "podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany Przedsięwzięcia pn. "T." i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, z powodu braku prawnej możliwości rozliczenia podatku naliczonego, a wszystkie kwoty określone w harmonogramie rzeczowo-finansowym są wartościami brutto".

Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od zakończenia realizacji Przedsięwzięcia.

Termin zakończenia realizacji Przedsięwzięcia to 31 grudnia 2017 r.

Od stycznia 2017 r. Miasto dokonuje wspólnych rozliczeń podatku VAT wraz ze swymi jednostkami organizacyjnymi, do których zalicza się również Zespół Szkół.

Do dnia 31 grudnia 2016 r. Zespół Szkół nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zespół Szkół udostępnia odpłatnie niektóre pomieszczenia, pobiera stosowne opłaty, nalicza i odprowadza podatek należny. Nie dokonuje natomiast odliczeń podatku naliczonego z tytułu remontów, czy bieżącej eksploatacji pomieszczeń. Wszystkie umowy najmu, czy udostępnienia obiektów sportowych kończą się z dniem 30 czerwca 2017 r. Nie planuje się przedłużania ani zawierania nowych odpłatnych umów na udostępnienie obiektów sportowych.

Miasto planuje w przyszłości udostępnić nieodpłatnie obiekty i urządzenia sportowe zlokalizowane na terenie Zespołu Szkół klubom sportowym, stowarzyszeniom i innym organizacjom pozarządowym, realizującym zadania własne miasta, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Warunkiem nieodpłatnego udostępnienia obiektów/urządzeń sportowych klubom sportowym, stowarzyszeniom i organizacjom pozarządowym będzie złożenie stosownego oświadczenia, że podmioty te nie będą udostępniać tych obiektów odpłatnie i będą wykorzystywane w ramach realizacji przez te podmioty zadań własnych Miasta. Tak więc z tego typu działalności Zespół Szkół nie będzie czerpał żadnego przychodu.

W związku z powyższym jedyne planowane przez ZS dochody związane z podatkiem VAT, to wpływy z tytułu odpłatności za posiłki w stołówce szkolnej uczniów oraz kadry pedagogicznej korzystającej z posiłków, podlegające zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

W dniu 5 kwietnia 2017 r. Miasto podpisało umowę na roboty budowlane dotyczące kolejnego etapu termomodernizacji Zespołu Szkół z terminem wykonania do dnia 21 sierpnia 2017 r. Faktury za roboty termomodernizacyjne wystawione będą na Miasto i opłacane z rachunku bankowego Miasta, a poniesione nakłady zostaną przekazane protokołem PT do Zespołu Szkół, jako podwyższenie wartości budynku szkoły.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy dotacja z NFOŚiGW będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

2. Czy Miastu, w związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "T." nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynków Zespołu Szkół przed 1 stycznia 2017 r.?

3. Czy Miastu, w związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "T.", będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynków Zespołu Szkół, jeżeli od 1 lipca 2017 r. nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, a w przyszłości działalność gospodarcza polegać będzie jedynie na nieodpłatnym udostępnieniu obiektów sportowych określonym podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie realizującym zadania własne Miasta?

4. Jeżeli Miasto, nie będzie udostępniać nieodpłatnie obiektów szkoły organizacjom pozarządowym, a zdecyduje się na odpłatne najmy obiektów, w których dokonano termomodernizacji w ramach projektu i będzie przysługiwało częściowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji obiektów Zespołu Szkół, to jaka wartość proporcji, o której mowa w art. 86 i 90 ustawy o VAT powinna być zastosowana:

a. Czy Urzędu Gminy obsługującego Miasto, który podpisał umowę z wykonawcą na wykonanie robót budowalnych termomodernizacyjnych budynków Zespołu Szkół oraz wszystkie wydatki są i będą w jego ewidencji?

b. Czy też jednostki organizacyjnej jaką jest Zespół Szkół, w którego trwałym zarządzie są termomodernizowane budynki i który wykorzystuje je do swojej bieżącej działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. W ocenie Miasta dotacja z NFOŚiGW przyznana na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia pn. "T." nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Otrzymane dofinansowanie polegające na refundacji kosztów związanych z realizacją projektu, nie będzie stanowić dopłaty do ceny z tytułu świadczonych usług, nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2. Za lata poprzednie nie przysługiwało Miastu prawo do odliczenia podatku VAT. W 2010 r. koszty inwestycji ponosiła nieistniejąca już M., która nie była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast Miasto S., jako czynny podatnik podatku VAT, nie dokonywało od tego przedsięwzięcia odliczeń podatku. Po zakończeniu poszczególnych etapów inwestycji Miasto przekazywało do Zespołu Szkół poniesione nakłady na modernizację środka trwałego, celem zwiększenia jego wartości. Natomiast Zespół Szkół korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy o VAT nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie został spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ad. 3. W związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "T." nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących przeprowadzeniu termomodernizacji budynków Zespołu Szkół, w przypadku gdy Zespół Szkół nie będzie dokonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. będzie udostępniał nieodpłatnie obiekty sportowe, szkoły podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie realizującym zadania własne Miasta).

Organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o wolontariacie są kluczowym partnerem w realizacji zadań publicznych na rzecz mieszkańców.

Coroczny program współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie określa priorytetowe zadania publiczne w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Przedmiotowe, nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych będzie miało bowiem charakter służący realizacji zadań Miasta określonych w Uchwale Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia Programu współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2017. Niewątpliwie Miasto będzie realizowało zadania własne określone ustawą o samorządzie gminnym zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wobec powyższego nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych określonym podmiotom (kluby sportowe, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia) nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Niewątpliwie usługi edukacyjne są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zadania własne gminy) natomiast wyżywienie dzieci w stołówce szkolnej korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a niewątpliwie usługi edukacyjne, jak i sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej uczniom i kadrze pedagogicznej nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ w budynku termomodernizowanej szkoły będą w przyszłości wykonywane czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne) oraz czynności zwolnione z podatku VAT tj. sprzedaż obiadów w stołówce szkolnej uczniom i nauczycielom oraz nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych określonym podmiotom, od których nie będą pobierane żadne opłaty tytułem wstępu na obiekt, tym samym nie zachodzi związek realizowanej inwestycji w szkole ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku. Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, do których należą sprawy z zakresu edukacji publicznej. Zatem termomodernizacja budynków Zespołu Szkół odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego wykonując zadania jako organ administracji publicznej. W takim ujęciu Miasto nie może być uznane za podatnika podatku VAT.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ad. 4. Zdaniem Miasta w przypadku częściowego prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony tzn. jeżeli będzie prowadzona działalność gospodarcza polegająca na odpłatnym udostępnieniu obiektów szkoły należy zastosować proporcję wynikającą z art. 86 i 90 ustawy o VAT obliczoną przez jednostkę organizacyjną, jaką jest Zespół Szkół. Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym "sposobem określenia proporcji", który powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykorzystywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Na podstawie art. 86 ust. 22 zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykonywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. 2015.2193). W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Wśród jednostek wymienionych w przywołanym rozporządzeniu są samorządowe jednostki budżetowe utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego. Zatem sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający ustala się odrębnie dla każdej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego jednostki organizacyjnej realizującej jej zadania. Tym samym proporcja, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy powinna zostać obliczona dla każdej jednostki organizacyjnej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego oddzielnie. Na podst. art. 86 ust. 1 podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w odniesieniu do treści art. 86 ust. 2a "sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć". Odnosząc się do powyższego, w przypadku, gdy będzie przysługiwało Miastu częściowe prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji obiektów Zespołu Szkół, to należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 i 90 ustawy o VAT obliczoną dla jednostki organizacyjnej, jaką jest Zespól Szkół i dokonywać korekty 10 letniej, zgodnie z jej proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień zawartych w pytaniach, tj. braku opodatkowania dotacji otrzymanej z NFOŚiGW; braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji za okres przed centralizacją rozliczeń VAT; braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji za okres po centralizacji rozliczeń VAT - w przypadku, gdy inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostki budżetowej do czynności opodatkowanych oraz sposobu kalkulacji proporcji wskazanych w art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, w przypadku, gdy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z opisaną inwestycją, nie rozstrzyga natomiast pozostałych kwestii związanych z opisanym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, w tym m.in. zasad kwalifikacji (opodatkowania) przez Miasto czynności dokonywanych za pomocą wskazanej jednostki budżetowej.

Przedstawione we wniosku zasady przyjęto jako element stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętych zasad może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji. W przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl