0115-KDIT1-1.4012.401.2017.1.BS - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu promocji regionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.401.2017.1.BS Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu promocji regionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2017 r. (data wpływu 30 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu "P."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu "P.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska zrealizowała zadanie inwestycyjne pod nazwą "P." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 2 - "Turystyka" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 - 2013. Na powyższą inwestycję dnia 31 grudnia 2009 r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Województwem a Gminą Miejską. Według podpisanej umowy wartość projektu miała wynieść 857.495,00 złotych. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu miały wynieść 705.750,00 zł. Na realizację projektu zostało Gminie Miejskiej przyznane dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej o łącznej kwocie nieprzekraczającej: 599.887,50 zł (85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych). Wkład własny beneficjenta wyniósł 257.607,50 zł, w tym środki kwalifikowane - 105.862,50 zł.

Beneficjentem projektu jest Gmina Miejska, zaś projekt realizowany był przy współudziale Zakładu Komunikacji Miejskiej (obecnie Ż.), Lokalnej Organizacji Turystycznej oraz Stowarzyszenia.

W ramach projektu przewidziano szeroko zakrojoną akcję promocyjną regionu współdziałające ze sobą podmioty - Miasto, X., Y. oraz Z. prowadzić będą wspólną promocję obszaru wokół K., przedstawiając wspólne oferty turystyczne.

W ramach projektu przewidziane były następujące działania promocyjne:

1. Trzydniowa Konferencja promocyjna z okazji 150-lecia K. dla dziennikarzy zajmujących się branżą turystyczną, gospodarczą i przyrodniczą. W ramach Konferencji odbył się rejs specjalny dla zaproszonych gości, mini targi turystyczne dla regionalnych przedsiębiorców turystycznych oraz członkowie partnerskich stowarzyszeń połączone z prezentacjami nt. K., jego historii, bogactwa przyrodniczego oraz atrakcji regionu. Każda z zaproszonych osób otrzymała pakiety promocyjne: ulotki, foldery, materiały z konferencji w wersji elektronicznej oraz drobne gadżety. Materiały promocyjne były udostępniane nieodpłatnie. Organizacja Konferencji nie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

2. Międzynarodowe Targi Turystyczne w 2010 i 2011 r. W ramach Projektu zaplanowano udział w targach przedstawicieli Lidera (Miasta) oraz partnerów Projektu (5 osób). Uczestnictwo - prezentacja własnego stoiska promującego atrakcje regionu, foldery i ulotki na potrzeby targów. Materiały, foldery, ulotki były udostępniane nieodpłatnie. Udział w targach nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.

3. Międzynarodowe Targi Turystyczne w 2010 i 2011 r. W ramach projektu zaplanowano udział przedstawicieli Lidera (Miasta) oraz Partnerów Projektu (5 osób). Stoisko promujące atrakcje regionu, ulotki, foldery na potrzeby targów były udostępniane nieodpłatnie. Udział w targach w X. nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną.

4. Opracowanie i wydruk folderu promującego region K. Wydruk folderu przewidziano w tłumaczeniu na pięć języków. Folder będzie służył promocji regionu podczas targów i konferencji, został również przekazany nieodpłatnie Partnerom Projektu do dystrybucji (nieodpłatnie). Czynności związane z folderem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

5. Reklama przy użyciu ekranów diodowych w X. i X. Forma reklamy K. ukierunkowana na turystów indywidualnych. Reklama przy użyciu ekranów diodowych nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

6. Udział w Targach Internetowych XX w 2010 r. Targi to międzynarodowa platforma internetowa działająca w 6 krajach (7 dni). Udział w targach nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, materiały promocyjne były udostępniane nieodpłatnie.

7. Opracowanie oraz wydruk ulotek (w 5 językach), które dostępne będą nieodpłatnie dla turystów w punktach prowadzonych przez Partnerów Projektu. Opracowanie oraz wydruk i udostępnianie ulotek nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

8. Opracowanie i wydruk mapek regionu (w 5 językach). Mapki dostępne będą nieodpłatnie w punktach informacji Partnerów Projektu. Wykorzystane będą również nieodpłatnie podczas targów oraz imprez o charakterze turystycznym. Opracowanie, wydruk oraz udostępnianie mapek nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną

9. Dzień z regionem K. w XXX XXX. Zadanie nie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną.

10. Wkładka promocyjna X- 4 stronicowa poświęcona promocji regionu. Promocja we wkładce w X nie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

11. Reklama w "X". Reklama ta nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

12. Strona internetowa - utworzenie na serwerze Miasta serwisu poświęconego K. oraz działalności wszystkich Partnerów Projektu. Utworzenie oraz funkcjonowanie strony internetowej nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

13. Reklama internetowa - targetowany mailing dla klientów największych serwisów internetowych w Polsce o ofercie regionu K. Reklama internetowa oraz jej funkcjonowanie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Faktury związane z ww. Projektem wystawiane były na Beneficjenta Projektu - Gminę Miejską XY. Udział trzech podmiotów uczestniczących w Projekcie: Zakład Komunikacji Miejskiej w XY. (obecnie Ż. Lokalnej Organizacji Turystycznej, Stowarzyszenie XXX Lokalnej Grupy Działania sprowadzał się do współorganizowania imprez oraz innych zadań w ramach Projektu. Podmioty te nie wnosiły opłat z tytułu świadczonych usług lub towarów.

W związku z zakończeniem okresu trwałości Projektu Gmina Miejska jako Beneficjent Projektu zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 5 Umowy o dofinansowaniu projektu "P." nr _, ma obowiązek zwrócić się o kolejną interpretację na zakończenie projektu. Przedstawiona powyżej inwestycja została wykonana zgodnie z założeniami. Zmianie uległy jedynie:

1.

wartość projektu z kwoty: 857.495,00 zł do kwoty 584.599,85 zł,

2.

wydatki kwalifikowane z kwoty: 705.750,00 zł do kwoty 433.555,69 zł.

Pozostałe treści złożonego uprzednio wniosku nie uległy zmianie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska - Beneficjent projektu ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy wykonywaniu projektu "P."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Omawiany projekt dotyczy promocji turystycznej wraz z wachlarzem ofert turystycznych z nim związanych, gdzie nie występuje sprzedaż towarów i usług. W związku z powyższym Gmina Miejska, będąca Beneficjentem projektu, nie ma prawa do odliczania podatku od towarów i usług VAT poniesionych przy wykonywaniu omawianego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją projektu "P." nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl