0115-KDIT1-1.4012.390.2018.1.RH - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.390.2018.1.RH Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 11 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "........................" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gmina ma zamiar rozpocząć realizację projektu nr......pt. "............." w ramach Działania............. na lata................

Gmina, to gmina wiejska, usytuowana na obszarze o dużych walorach kulturowych i przyrodniczo-krajobrazowych. Mieszkańcy korzystają z infrastruktury kultury i zasobów dziedzictwa kulturowego w gminie. Przedmiotem projektu jest remont i rozbudowa będącego w bardzo złym stanie zabytkowego zespołu dworsko-parkowego z przeznaczeniem do funkcji kulturowych a także zachowania zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego gminy. Realizacja projektu wynika też z potrzeby obniżenia kosztów ponoszonych na zużycie energii elektrycznej w budynku Centrum Kultury i przeznaczenia funduszy na rozwój oferty kulturowej.

W ramach projektu planuje się remont i rozbudowę budynku dworu poprzez założenie instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, instalacji elektrycznej. Remont pomieszczeń i rozbudowa mają być przeprowadzone tak, aby przywrócić obiekt do stanu pierwotnego, w tym wymiana tynków wewnętrznych, izolacje cieplne, malowanie, wykonanie sufitów, posadzek, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, roboty zewnętrzne.

Rewaloryzacja terenu parku w zespole dworsko - parkowym zakłada odbudowę alejek, odtworzenie istniejących parkingów, wyrównanie stabilizacji i wymianę kostki brukowej, przebudowę przyłącza kanalizacji sanitarnej, przyłącza elektroenergetycznego, budowę oświetlenia zewnętrznego, budowę instalacji niskoprądowej oraz monitoringu CCT, zabiegi pielęgnacyjne istniejącego drzewostanu, odtworzenie i uzupełnienie nasadzeń alei grabowych, dosianie trawy.

Obiekt zostanie przystosowany do działalności kulturalnej. W budynku planuje się: wydzielenie pomieszczeń na prowadzenie działań kulturalnych i artystycznych; zakup wyposażenia; digitalizację niematerialnych zasobów dziedzictwa kulturowego ("..........."; zasoby malarstwa i sztuki ludowej) wraz z ich upowszechnieniem poprzez ICT, dostępne w Centrum Kultury; Wirtualny.... W budynku Centrum Kultury planuje się zainstalowanie paneli fotowoltaicznych co ograniczy koszty eksploatacyjne, a zaoszczędzone fundusze przeznaczone będą na rozwój kultury.

Projekt wdrażany będzie przez Gminę. Gmina posiada pełną zdolność do realizacji projektu, a jego administratorem będzie Urząd Gminy. Zarządzanie projektem zostanie też powierzone podmiotowi zewnętrznemu (tzw. zespół zarządzający), posiadającemu doświadczenie przy realizacji tego typu projektów. Beneficjent dysponuje zasobami technicznymi do realizacji i utrzymania rezultatów projektu. Zostanie wyłoniony zespół ludzi odpowiedzialnych za realizację i utrzymanie projektu. Realizacja projektu przez pracowników Urzędu Gminy oraz zespół zarządzający z odpowiednim doświadczeniem pozwala założyć, iż wdrożenie planowanej inwestycji a następnie utrzymanie jej rezultatów będzie się odbywać bez komplikacji. Beneficjent zapewni zatem utrzymanie rezultatów projektu przez 5 lat od chwili zakończenia jego realizacji. Zobowiązuje się również do zachowania pierwotnych celów projektu i utrzymania właściwości formalno-prawnych przez okres co najmniej 5 lat. Po zakończeniu realizacji inwestycji jej właścicielem będzie Gmina. Wszelkie koszty z związku z utrzymaniem i eksploatacją przedmiotowej inwestycji będzie ponosiła Gmina. Za zarządzanie rezultatami projektu i ich eksploatację odpowiedzialna będzie gminna jednostka organizacyjna - Centrum Kultury.

Zadanie to realizowane jest w ramach zadań własnych Gminy, do których należą sprawy dotyczące kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.).

Realizacja inwestycji zostanie dofinansowana ze środków........... w ramach........... na lata.........,

w ramach którego podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny zadania.

Powstała infrastruktura w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie ogólnodostępna i bezpłatna.

Gmina chciałaby uzyskać potwierdzenie dotyczące braku możliwości odzyskania w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskać w całości lub części podatek od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu pn. ".............." finansowanych ze środków.............. w ramach.............. na lata.............?

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 86 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, czyli odliczenia tego podatku dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca wykonuje jedno z zadań Gminy, a towary nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowe, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl