0115-KDIT1-1.4012.385.2017.1.BS - Prawo do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji budowy hali produkcyjno-magazynowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.385.2017.1.BS Prawo do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji budowy hali produkcyjno-magazynowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji budowy hali produkcyjno-magazynowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji budowy hali produkcyjno-magazynowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Karny, z chwilą przyznania dotacji na budowę opisanej poniżej inwestycji, planuje stać się płatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Jednostka wykonuje zadania w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności. Do podstawowych zadań należy min. prowadzenie oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawionych wolności, przede wszystkim przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.

Jednostka podjęła się zadania polegającego na wybudowaniu na terenie zakładu hali produkcyjno-magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na potrzeby produkcji mebli tapicerowanych. Realizacja inwestycji planowana jest w okresie od października 2017 r. do marca 2019 r. Po zakończonych pracach inwestycyjnych obiekty zostaną wydzierżawione. Zakład Karny na mocy decyzji Starosty posiada prawo trwałego zarządu gruntu, dla którego to prawa Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Zgodnie z art. 43 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.) jednostka ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, w tym do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie. W dniu 31 maja 2017 r. została zawarta Przedwstępna Umowa Dzierżawy, zgodnie z którą Dzierżawca (Kontrahent zewnętrzny) i Wydzierżawiający (Zakład Karny) zobowiązują się do zawarcia, właściwej przyrzeczonej umowy dzierżawy nieruchomości, na mocy której Wydzierżawiający odda Dzierżawcy do użytkowania i pobierania pożytków Nieruchomości wraz z inwestycją na warunkach umowy, a Dzierżawca zobowiąże się płacić Wydzierżawiającemu umówiony czynsz, pod warunkiem, że Wydzierżawiający dokona na nieruchomości inwestycję polegającą na wybudowaniu hali produkcyjno-magazynowej służącej do prowadzenia działalności gospodarczej. Strony zobowiązały się zawrzeć Umowę przyrzeczoną w terminie 30 dni od dnia wybudowania hali. Zgodnie z umową przedwstępną. Umowa Przyrzeczona będzie zawarta na czas oznaczony 6 lat. Dzierżawca zobowiązał się płacić, na podstawie faktury wystawionej przez Wydzierżawiającego, czynsz dzierżawny, do którego będzie doliczany podatek VAT w obowiązującej wysokości. Czynsz opodatkowany jest stawką podatku w wysokości 23%. Dzierżawca zobowiązał się do utworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia przez cały okres trwania Umowy Przyrzeczonej osób odbywających karę pozbawienia wolności. Osadzeni będą zatrudnieni w wybudowanej w ramach inwestycji hali produkcyjno-magazynowej. W związku z powyższym, Dyrektor Zakładu Karnego zwrócił się do dysponenta Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o udzielenie dotacji na zadanie w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, polegające na tworzeniu w jednostkach penitencjarnych infrastruktury niezbędnej dla działań resocjalizacyjnych.

Zgodnie z Ustawą z dnia 8 sierpnia 1997 r. o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności (Dz. U. z 2014 r. poz. 1116 z późn. zm.) środki Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych przeznacza się na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, a w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę istniejących. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 stycznia 2012 r. w sprawie Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 53) określa szczegółowe zasady oraz tryb finansowania działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz udzielania pożyczek i dotacji podmiotom zatrudniającym osoby pozbawione wolności. Przyznana dotacja będzie miała charakter bezzwrotny i zostanie wypłacona w kwocie netto planowanych wydatków w ratach. Wykonanie hali produkcyjno-magazynowej zostanie zlecone wykonawcy zewnętrznemu na podstawie odrębnej umowy. Za wykonanie przedmiotu umowy wypłacone zostanie wynagrodzenie ryczałtowe. Podstawą do zapłaty będą faktury VAT częściowe wystawione w 2018 r. Podatek VAT zostanie zapłacony ze środków bieżących jednostki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym - po otrzymaniu dotacji w kwocie netto na sfinansowanie inwestycji przez Zakład Karny - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyszły zakup usług budowlanych, które będą realizowane przez Zakład Karny będzie w całości związany ze sprzedażą opodatkowaną tj. wybudowana hala produkcyjno-magazynowa w całości zostanie oddana w dzierżawę kontrahentowi zewnętrznemu. Z tytułu dzierżawy, dzierżawca będzie uiszczał Zakładowi Karnemu opłatę najmu, od której to naliczony będzie podatek VAT.

Zakład Karny stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy jednostka stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT, a środki z dotacji planuje wykorzystać na budowę hali, którą zamierza wydzierżawić odpłatnie, to wykona czynność opodatkowaną. W związku z powyższym będzie miała uprawnienie do odliczenia 100% podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl