0115-KDIT1-1.4012.383.2017.1.BS - Prawo do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.383.2017.1.BS Prawo do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina XX (dalej jako: "Wnioskodawca", "Gmina") wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina, w ramach zaspakajania zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy XX zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków, wykonała szereg inwestycji dotyczących budowy, rozbudowy i modernizacji gminnego systemu wodno-kanalizacyjnego (dalej: "Infrastruktura"), jak i zamierza wykonać podobne inwestycje w przyszłości. Właścicielem Infrastruktury jest, jak i będzie w przyszłości Gmina.

Gospodarka wodociągowo-kanalizacyjna w Gminie prowadzona jest w taki sposób, że świadczenie usług w zakresie zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków, jak i zarząd Infrastrukturą realizuje konsorcjum firm, wyłonione w drodze przetargu (dalej: "Wykonawca").

Po wybudowaniu, rozbudowie, jak i modernizacji Infrastruktury, Gmina przekazuje Wykonawcy inwestycje dotyczące Infrastruktury do odpłatnego korzystania.

Pomiędzy Gminą a Wykonawcą nie zachodzą żadne powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy.

Przedmiotem umowy między Wykonawcą a Gminą (dalej: "Umowa") jest powierzenie Wykonawcy przez Gminę, zadania własnego Gminy świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków w Gminie oraz świadczenie usługi w zakresie utrzymywania, eksploatacji i konserwacji Infrastruktury.

W ramach powyższych czynności, Wykonawca zobowiązany jest do:

* przyjęcia do utrzymania i eksploatacji środków trwałych, obejmujących Infrastrukturę,

* przyjęcia do utrzymania i eksploatacji środków trwałych wybudowanych i oddanych do użytkowania w trakcie realizacji umowy;

* prowadzenia eksploatacji Infrastruktury zgodnie z obowiązującymi szczegółowymi przepisami branżowymi, a zwłaszcza z przepisami dotyczącymi gospodarki wodno-ściekowej na zasadach ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. - o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

* wykonania inwentaryzacji istniejącej na terenie Gminy sieci wodno-kanalizacyjnej oraz bieżącego aktualizowania danych w tym zakresie;

* współuczestnictwa przy wprowadzaniu danych, o których mowa powyżej do systemu informacji przestrzennej GIS, która zostanie wykonana na zlecenie Gminy;

* ponoszenia pełnej odpowiedzialności za eksploatację Infrastruktury i przestrzegania przepisów o ochronie środowiska, odpowiednich zezwoleń i koncesji, a także przepisów Kodeksu Pracy, BHP i innych;

* zwrotu Infrastruktury, w stanie niepogorszonym, na zakończenie umowy protokołem zdawczo-odbiorczym wskazującym stan tego mienia.

W zakresie utrzymania, eksploatacji i konserwacji sieci i urządzeń wodociągowych, Wykonawca jest zobowiązany i uprawniony, w szczególności, do:

* prowadzenia całodobowej i bezawaryjnej dostawy wody dla odbiorców w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem, a także zapewniania należytej jakości dostarczanej wody;

* prowadzenia bieżącej kontroli ilości i jakości dostarczanej wody;

* utrzymania w należytym porządku i czystości ujęć wody oraz stacji podnoszenia ciśnień, jak również utrzymania w należytym porządku i czystości działek, na których usytuowane są ww. obiekty oraz do systematycznego koszenia trawy na tych działkach;

* zapewnienia niezawodnego działania użytkowanych sieci wodociągowych oraz stacji uzdatniania wody i innych urządzeń infrastruktury wodociągowej położonych na terenie Gminy;

* przystąpienia do usuwania wszelkich awarii, usterek technicznych i nieszczelności na sieciach i urządzeniach wodociągowych w ciągu 2 godz. od powiadomienia lub stwierdzenia powstania awarii;

* zachowania ciągłości dostaw wody.

W zakresie utrzymania, eksploatacji i konserwacji sieci i urządzeń kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków wynikających z Umowy, Wykonawca jest zobowiązany i uprawniony, w szczególności, do:

* zapewnienia zdolności przejętych na okres realizacji umowy urządzeń kanalizacyjnych do odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny;

* utrzymania w należytym porządku i czystości oczyszczalni ścieków, przepompowni oraz działek, na których usytuowane są ww. obiekty w tym m.in.: systematycznego koszenia trawy;

* bieżącej konserwacji i naprawy wszystkich elementów oczyszczalni ścieków oraz przepompowni ścieków, utrzymywania w należytym stanie technicznym odbiorników ścieków oczyszczonych zrzucanych z oczyszczalni ścieków, usuwania awarii i usterek;

* przystąpienia do usuwania wszelkich awarii, usterek technicznych i nieszczelności na sieciach i urządzeniach kanalizacyjnych, przepompowni ścieków, oczyszczalniach ścieków w ciągu 2 godz. od uzyskania od Gminy informacji o awarii lub stwierdzeniu przez Wykonawcę powstania awarii, a w przypadku gdyby czas usunięcia awarii sieci kanalizacji sanitarnej powodował brak możliwości odbioru ścieków, Wykonawca zapewni ich odbiór wozami asenizacyjnymi na własny koszt;

* przywracania do stanu poprzedniego terenu, na którym wystąpiła awaria, w przypadku dróg - do przejezdności, a ich nawierzchni do stanu poprzedniego;

* zapewnienia stałej obsługi przez pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i uprawnieniach;

* prowadzenia eksploatacji i dokonywania przeglądów technicznych zgodnie z wymaganiami dokumentacji techniczno-rozruchowej;

* prowadzenia eksploatacji sieci kanalizacyjnej.

Wykonawca, na podstawie Umowy jest zobowiązany także do:

* comiesięcznej wpłaty na konto Gminy zaoferowanej w ofercie opłaty za korzystanie z Infrastruktury w terminie do 15-go dnia kalendarzowego następnego miesiąca;

* wykonywania inwentaryzacji Infrastruktury oraz bieżącego aktualizowania danych w tym zakresie;

* przedkładania właściwemu organowi wniosku u zatwierdzenie taryf zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

* posiadania całodobowego pogotowia wodociągowo-kanalizacyjnego odpowiedzialnego za przyjmowanie zgłoszeń o awariach sieci oraz nielegalnych poborach wody i zrzutach ścieków, pod numerem telefonu we wszystkie dni roku (także w niedziele i święta) przez 24 godziny na dobę.

Ponadto Wykonawca z tytułu Umowy jest zobowiązany w szczególności do:

* prowadzenia biura obsługi klienta w miejscowości XX, w którym będzie prowadzona obsługa kasowa;

* przygotowywania wymaganych informacji do sprawozdawczości, wniosków aplikacyjnych i innych dokumentów według potrzeb Gminy w wyznaczonym przez Gminę terminie;

* przedstawiania na koniec każdego kwartału harmonogramu planowanych działań na sieci, ujęciu wody oraz oczyszczalni;

* przedstawiania pisemnie Gminie półrocznych sprawozdań (w terminie do 31 sierpnia oraz do 31 stycznia) z wydobycia i sprzedaży wody oraz z wykonanych czynności Wykonawcy, w tym usuwania awarii;

* przedstawiania pisemnie Gminie półrocznych sprawozdań (w terminie do 31 sierpnia oraz do 31 stycznia) z ilości i jakości oczyszczanych ścieków oraz z wykonanych czynności Wykonawcy, w tym usuwania awarii.

Zgodnie z treścią Umowy, wynagrodzeniem Wykonawcy są wpływy z wszystkich opłat z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków, które będzie pobierał Wykonawca, z zastrzeżeniem obowiązku zapłaty opłaty na rzecz Gminy opłaty za korzystanie z Infrastruktury.

W związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury, Gmina ponosiła oraz będzie ponosić szereg wydatków na zakup towarów i usług, związanych, w szczególności, z:

* opracowaniem dokumentacji technicznej,

* zakupem sprzętu i materiałów,

* wykonaniem robót budowlanych,

* kosztami nadzoru inwestorskiego.

Wydatki te są i będą udokumentowane wystawianymi przez dostawców na rzecz Gminy fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Dostawcy są i będą zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Przy ponoszeniu wyżej wskazanych wydatków, zamiarem Gminy było, jak i będzie, oddanie wykonanych inwestycji dotyczących Infrastruktury do odpłatnego korzystania Wykonawcy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Gmina nabrała wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury, wykorzystywanych w sposób opisany powyżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina może odliczyć całą kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może odliczyć całą kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Prawo do odliczenia stanowi integralny element mechanizmu podatku VAT, który "w zasadzie nie może być ograniczany i który jest wykonywany w odniesieniu do całości podatku naliczonego na poprzednich etapach obrotu" (zob. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej: z dnia 6 lipca 1995 r. w sprawie C-62/93 Soupergaz, z dnia 21 marca 2000 r. w sprawach połączonych od C-110/98 do C-147/98 Gabalfrisa i in.J.

Powyższa teza wynika z zasady neutralności podatku VAT. jak wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej: "(...) Trybunał wielokrotnie orzekał, że zasada neutralności podatkowej znajduje odzwierciedlenie w systemie odliczeń, którego celem jest całkowite zwolnienie przedsiębiorcy z obciążenia podatkiem VAT należnym lub uiszczonym w ramach wszelkiej prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem, by wszelka działalność gospodarcza, bez względu na jej cel czy rezultaty, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT, była opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (zob. w szczególności wyroki: z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 Rompelman, Rec.s. 655, pkt 19; a także z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb.Orz.s. 1-1599, pkt 25 i przytoczone tam orzecznictwo)."

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że w sytuacji kiedy nabywane towary i usługi służą wyłącznie do celów działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w pełnym zakresie.

Jak wyżej wskazano, po zakończeniu realizacji inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury, przedmiotowe inwestycje zostały jak i będą w przyszłości przekazywane do odpłatnego korzystania Wykonawcy.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, warunkiem odliczenia VAT jest, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w

rozumieniu art. 7.

Zgodnie z szeregiem orzeczeń TSUE (np. C-489/99 Immobiliare Flavia, C-16/93 R. J. Tolsma, C- 89/81 Hong-Kong Trade Development Council czy C-154/80 Association cooperative "Coóperatieve Aardappelenbewaarplaats GA"), aby mówić o odpłatnym świadczeniu niezbędne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* istnienie związku prawnego między świadczeniodawcą i świadczeniobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

* wynagrodzenie otrzymane przez świadczeniodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za świadczenie na rzecz świadczeniobiorcy;

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczeniobiorcy;

* odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana podatkiem VAT;

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W świetle powyższego uznać należy, iż oddanie przez Gminę Infrastruktury Wykonawcy stanowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia z VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest spełniony.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, należy uznać, iż w przypadku odpłatnego korzystania z Infrastruktury przez Wykonawcę istnieje bezpośredni związek podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową, rozbudową i modernizacją Infrastruktury a wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. oddaniem Infrastruktury w odpłatne korzystanie. Zatem również drugi ze wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunków odliczenia podatku VAT jest spełniony.

Reasumując, Gmina może odliczyć całą kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach związanych z realizacją inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji Infrastruktury.

Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku dotyczące możliwości pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych, oddanych przez jednostkę samorządu terytorialnego do odpłatnego korzystania innemu podmiotowi, znajduje potwierdzenie m.in. w: indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 15 maja 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP1/443-151/13/MN, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 sierpnia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. 1PTPP1/443-643/11-3/JM, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 11 lipca 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP2/443-738b/11/PS, a także indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 czerwca 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP4/443-562/09/KG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl