0115-KDIT1-1.4012.347.2018.1.KM - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.347.2018.1.KM Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 23 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, będącą polskim rezydentem podatkowym i prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży mebli oraz sprzedaży artykułów wyposażenia wnętrz takich jak: akcesoria łazienkowe, dekoracje, dywany, pudła, gazetniki, naczynia, sztućce, akcesoria kuchenne, elementy oświetlenia, tekstylia itp. dalej zwanymi "Towary" lub "Dodatki". W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje sprzedaży Towarów między innymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez sklep internetowy Wnioskodawcy ("Sklep").

Klient - osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, a także osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, dokonuje zakupów Towarów Sprzedawcy w Sklepie składając zamówienie przez serwis znajdujący się pod adresem....

Zamówienia składane przez Klientów sformułowane są w sposób umożliwiający identyfikację zamawiającego - zawierają m.in. dane osobowe identyfikujące nabywcę, jego adres, a także określenie zamówionego Towaru. Zakupione przez klientów Towary za pośrednictwem Sklepu, są - po dokonaniu przez klientów zapłaty dostarczane w formie przesyłek kurierskich. Sama zapłata dokonywana jest przez klientów w formie jednego z następujących sposobów:

I.

przelew bankowy za pośrednictwem firmy D... (D. S.A. z siedzibą przy ul. W.);

II.

płatność za pobraniem przez Kuriera lub operatora pocztowego - w momencie dostawy Towaru do Klienta.

Ad. I W pierwszym przypadku procesowanie płatności odbywa się za pośrednictwem wyspecjalizowanego podmiotu D. SA (dalej jako "Pośrednik") umożliwiającego podmiotom gospodarczym przyjmowanie płatności, w szczególności bezgotówkowych, dokonywanych przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. Środki te są gromadzone na koncie Pośrednika, z którym Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług związanych ze zbieraniem płatności od Klientów. Pośrednik zobowiązany jest dokonywać przelewu całości zebranych środków na konto Wnioskodawcy. Spółka, na koniec każdego dnia, ale nie rzadziej niż raz w tygodniu, ma możliwość pobrania sumarycznego zestawienia zebranych płatności za Towary nabywane przez Klientów. Transakcja z wykorzystaniem systemów płatności odbywa się w następujący sposób:

1.

wybór Towaru przez Klienta,

2.

wybór metody płatności przez Klienta,

3.

przekierowanie Klienta na stronę, na której może dokonać płatności,

4.

dokonanie płatności przez Klienta,

5.

potwierdzenie dokonania wpłaty i powrót Klienta do serwisu,

6.

wpływ środków na konto Pośrednika i nadanie numeru transakcji w.

7.

numer transakcji w... przenosi się do systemu..., który jest bazą zamówień jakie wpływają z serwisu.

8.

realizacja zamówienia,

9.

dostawa towaru.

Z wpłat dokonanych przez Klientów, które zostaną przekazane bezpośrednio od Pośrednika, jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji ona dotyczy oraz na czyją rzecz została dokonana (tj. numer zamówienia, kwota zamówienia, data i waluta zamówienia oraz sposób płatności).

Co więcej, Spółka będzie posiadała dowody dokumentujące zapłatę za Towar, w postaci raportów otrzymywanych za każdy dzień roboczy, ale nie rzadziej niż raz w tygodniu od Pośrednika (podmiotu odpowiedzialnego za zbieranie płatności).

Przedmiotowe raporty wskazują wprost wszystkie transakcje, które miały miejsce w danym dniu.

Zestawienie zawiera:

* ... płatności, które będzie bezpośrednio powiązane z... zamówienia,

* kwotę zebranych środków,

* walutę w jakiej płatność została dokonana,

* datę zamówienia oraz datę zebrania środków,

* dane adresowe klienta który złożył zamówienie na... - kolejno: ulica, numer domu, kod pocztowy, miasto, numer telefonu,

* numer kanału płatności... - w celu określenia z jakiego banku skorzystał klient lub z jakiej formy płatności np. karta,

* dane Klienta, który złożył zamówienie: imię, nazwisko, adres mailowy.

Na podstawie raportów wskazujących wszystkie zebrane środki Pośrednik cyklicznie wykonuje przelew na rzecz Spółki. Dowodem dokumentującym zapłatę za Towar jest zapis w raporcie zebranych środków, zawierający indywidualny numer zamówienia z systemu zamówień Spółki (...) potwierdzający, że płatność za daną transakcję została zebrana przez Pośrednika. Następnie Pośrednik dokonuje przelewu całości środków za wymienione transakcje na konto Spółki.

Co Istotne w tym wypadku Wnioskodawca, w oparciu o posiadane ewidencje i otrzymywane zestawienia wypłat środków dokonywanych przez..., posiada możliwość przyporządkowania zbiorczej płatności przekazanej przez..., na rachunek bankowy Wnioskodawcy, do poszczególnych transakcji sprzedaży Towarów dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą a klientem.

Ad. II. W drugim przypadku tj. regulowania zapłaty za towary za pobraniem przez kuriera, zapłata przez klienta następuje w ten sposób, że kurier dostarcza przesyłki do Klientów i odbiera zapłatę w polskich złotych, zaś pobrane przez kuriera lub operatora pocztowego płatności są przekazywane w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Transakcja z wykorzystaniem opcji płatności za pobraniem odbywa się w następujących krokach:

1.

wybór Towaru przez Klienta,

2.

wybór metody płatności przez Klienta,

3.

przekazanie Towaru do kuriera lub operatora pocztowego,

4.

pobranie płatności przez kuriera lub operatora pocztowego od Klienta,

5.

dostawa/wydanie Towaru Klientowi,

6.

potwierdzenie pobranie przez kuriera przesłane drogą elektroniczną do Spółki,

7.

przekazanie płatności pobranych od Klienta na rachunek bankowy Spółki.

W oparciu o otrzymywane zestawienia od kuriera zawierające numer listu przewozowego Spółka posiada możliwość przyporządkowania zbiorczej płatności do poszczególnych transakcji sprzedaży towarów.

Raport od firmy kurierskiej zawiera:

* nr listu przewozowego który jest tożsamy z numerem zamówienia wygenerowanym w serwisie...,

* kwotę pobranych środków,

* datę listu przewozowego,

* datę dostarczenia

* dane adresowe odbiorcy: imię i nazwisko, ulica, numer domu, kod pocztowy, miasto,

* zawartość przesyłki.

Zatem Spółka, w przypadku każdej ze stosowanych form regulowania zapłaty za towary będzie miał możliwość alokowania zapłaty do określonego zamówienia oraz do Klienta na którego rzecz dokonana została płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w Polsce w stosunku do której:

1.

płatność następuje za pośrednictwem systemu płatniczego...?

2.

płatność następuje za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz Klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - w stosunku do której płatność następuje za pośrednictwem systemu płatniczego....

W przypadku tego rodzaju rozliczenia sprzedaży Towarów spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia, gdyż:

1.

dostawa Towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym (sprzedaż Towarów na rzecz Klientów dokonywana jest za pośrednictwem Sklepu, a ich dostawa dokonywana jest za pośrednictwem kuriera);

2.

zapłata za towary jest dokonywana w całości na rachunek bankowy;

3. Spółka otrzymuje zestawienie zbiorcze transakcji (płatności) od firmy... za okres rozliczeniowy zawierające kwotę pojedynczych transakcji oraz unikalny numer transakcji, który umożliwia identyfikację w systemie Wnioskodawcy przedmiotu dostawy oraz na czyją rzecz została dokonana płatność i adresu tej osoby;

4. Towary nie są ujęte w katalogu towarów, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zaś formę zapłaty za dostarczane Towary należy uznać za zapłatę dokonywaną za pośrednictwem banku.

W ocenie Spółki, prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży Towarów na rzecz Klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych następuje także w przypadku sprzedaży, w stosunku do której płatność następuje za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego

Sprzedaż taka spełnia bowiem wszelkie opisane powyżej przesłanki zwolnienia, tzn.:

1.

sprzedaż Towarów na rzecz Klientów dokonywana jest za pośrednictwem Sklepu a ich dostawa dokonywana jest za pośrednictwem kuriera - tym samym dostawa Towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym,

2.

zapłatę za dostarczane Towary należy uznać za dokonaną za pośrednictwem banku,

3. Wnioskodawca otrzymuje zestawienie zbiorcze transakcji (płatności) od kuriera za okres rozliczeniowy zawierające kwotę pojedynczych transakcji, adres dostawy oraz numer listu przewozowego po którym jest możliwość identyfikacji w systemie Spółki przedmiotu dostawy, na czyją rzecz została dokonana płatność oraz adresu tej osoby (Klienta),

4. Towary nie są ujęte w katalogu towarów, których dostawa - w myśl § 4 Rozporządzenia - nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle powyższego, Spółka występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej przekonanie Spółki, iż w obowiązującym stanie prawnym, Spółka spełnia wszystkie przesłanki warunkujące prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do art. 111 ust. 1a ustawy, do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2018 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454, z późn. zm.).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Z kolei, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

W poz. 38 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w tym przepisie.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Spółka powzięła wątpliwość, czy - uwzględniając fakt, że dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym, a zapłata za sprzedaż następuje w opisanych we wniosku formach na rachunek bankowy - ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r. muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, a przedmiotem świadczenia nie jest dostawa lub usługi wymienione w § 4 ww. rozporządzeń. Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z wniosku, Spółka dokonuje dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Całość zapłaty za wykonaną dostawę Spółka otrzymuje na rachunek bankowy, przy czym płatność może następować w różnych formach, tj. za pośrednictwem systemu płatniczego... lub za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, którzy przekazują należność na rachunek bankowy Spółki. W przypadku każdej z form regulowania zapłaty za towary, Spółka ma możliwość alokowania takiej zapłaty do określonego zamówienia oraz do klienta - na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących zamówienia składane przez Klientów, Spółka jest w stanie określić dane nabywcy danego Towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy. Ponadto Spółka nie dokonuje dostawy towarów wymienionych w § 4 powołanego rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r.

W świetle powyższego, na gruncie powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółka spełnia wszystkie przesłanki warunkujące prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zapłatę w przypadku każdej z opisanych form płatności Spółka otrzyma na rachunek bankowy, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę Spółka jest w stanie określić dane nabywcy danego Towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy, a przedmiotem dokonywanej dostawy nie są towary wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r.

W związku z powyższym, stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl