0115-KDIT1-1.4012.341.2018.1.JP - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.341.2018.1.JP Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu m.in. opłat z dostaw wody, odprowadzania ścieków, opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego. Gmina wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie projektu pn.: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 10: Innowacyjna edukacja, Działanie 10.02: Kształcenie ogólne i zawodowe, Poddziałanie: 10.02.01: Wychowanie przedszkolne.

Celem projektu jest zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych. Projekt polegać będzie na dodatkowych zajęciach logopedycznych dla dzieci oraz warsztatach logopedycznych dla nauczycieli. Projekt powiązany jest z zadaniem objętym dofinansowaniem w działaniu..., który polega na adaptacji wraz z rozbudową pomieszczeń spełniających normy niezbędne do objęcia opieką przedszkolną dzieci. Projekt zakłada, że rozbudowany zostanie budynek Szkoły Podstawowej w K o sale dydaktyczne, łazienki, szatnie, hall i klatkę schodową na potrzeby przedszkola. Realizacja planowanej inwestycji rozwiąże problem braku miejsc w przedszkolach dla dzieci z terenu Gminy K. W ramach projektu zatrudnionych zostanie dwóch nauczycieli do prowadzenia zajęć z dziećmi w Publicznym Przedszkolu w K. Zostaną utworzone dwie grupy po 21 osób. Zajęcia będą prowadzone dla dzieci w przedziale wiekowym 3-5 lat. Przedszkole Publiczne w K będzie funkcjonowało w godzinach 7.00-16.00. Podstawa programowa będzie realizowana w każdym dniu tygodnia w godzinach 8.00-13.00. Realizowana w ramach podstawy programowej praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza będzie organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Dzieci będą uczestniczyły w ćwiczeniach korekcyjno-kompensacyjnych, zajęciach rytmicznych, umuzykalniających, naśladowawczych i konstrukcyjnych. Będą miały okazję majsterkować, wykazywać się kulinarnie a także uczestniczyć w grach i zajęciach sportowych. Codziennością będą zajęcia techniczne, teatralne, tańce a także zajęcia z języka angielskiego i logopedii. W celu uatrakcyjnienia realizacji podstawy programowej zakupiony zostanie laptop, który wykorzystywany będzie w 2 grupach. Wsparcie w zakresie tworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego skutkować będzie zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod organ prowadzących w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.

Zajęcia odbywać się będą w Publicznym Przedszkolu w K. Łączna liczba godzin zajęć z zakresu logopedii i logo-rytmiki zaplanowana w ramach realizacji projektu wyniesie 90 godzin. Zajęcia realizowane będą w 5 grupach po 6 osób i realizowane będą w ramach bezpłatnego pobytu dzieci w przedszkolu. Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu po 1 godzinie lekcyjnej dla jednej grupy. Tematyka zajęć logopedycznych i z logorytmiki będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz z dostosowaniem możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem. Materiały edukacyjne wytworzone w wyniku realizacji projektu będą udostępniane każdemu uczestnikowi bezpłatnie. W ramach pomocy dydaktycznych z zakresu logopedii zostanie zakupiony laptop z podstawowym oprogramowaniem oraz specjalistyczne oprogramowanie w wersji podstawowej oraz rozszerzonej. Multimedialny program diagnostyczno - teraupetyczny wspiera w skutecznym rozpoznaniu wad wymowy i planowaniu indywidualnej terapii logopedycznej z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, a także tradycyjnych pomocy dydaktycznych. Dzięki oprogramowaniu można przeprowadzić diagnozę i zaplanować terapię. Ponadto zostanie zakupiony odtwarzacz, zestaw interaktywny oraz urządzenie wielofunkcyjne. Są to elementy, które są niezbędne do prawidłowego prowadzenia zajęć z dziećmi.

Planowana inwestycja zostanie wykonana w zakresie realizacji zadań własnych. Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

W związku z ww. inwestycją Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi jakie będą nabywane w związku z realizacją projektu w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dofinansowanie z RPO w ramach realizacji ww. zadania przewiduje pokrycie podatku od towarów i usług i jest on uznany jako koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji powyższej inwestycji Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT, biorąc pod uwagę fakt, że zakup towarów i usług związanych z powyższą inwestycją nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi Gminy? Gmina nie będzie również wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem finansowanym w ramach projektu takich jak wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnienie powierzchni i sprzętu związanego z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina K nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy - co w związku z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług-nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego. Gmina jest bowiem podatnikiem tego podatku wyłącznie w związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest podatnikiem podatku VAT z tytułu m.in. opłat z tytułu dostaw wody, odprowadzania ścieków, opłat z tytułu najmu i dzierżawy mienia komunalnego. Ponadto zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ realizacja projektu pn. "...", należy do zadań własnych Gminy K wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych, które są zwolnione z VAT. W związku z powyższym Gmina K zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wydatków ponoszonych z tytułu realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl