0115-KDIT1-1.4012.339.2018.1.NK - Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.339.2018.1.NK Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku VAT, świadczy usługi nieodpłatnie, czyli bez wynagrodzenia. Nie prowadzi odpłatnej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Wnioskodawca realizuje umowę przyznania pomocy na operację z zakresu realizacji projektu pn...., w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, w ramach działania..., objętego Programem w zakresie/zakresach: 4.6 "Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej", objętego PROW na lata 2014-2020.

Realizacja zaplanowanego działania obejmuje modernizację placu publicznego. Inwestycja zlokalizowana jest na działce ewidencyjnej nr... o pow. 0,4 ha, położonej w miejscowości..., naprzeciw kościoła parafialnego. Stan prawny inwestycji - działka należy do Wnioskodawcy. Do prac budowlanych zaliczyć należy: utwardzenie placu kostką brukową betonową kolorową. Istniejący utwardzony plac o pow. 1232 m2 ma wykonaną warstwę dolną podbudowy z tłucznia, grubości ok. 20 cm i jest obudowany krawężnikami z trzech stron. Przewiduje się rozebranie krawężników z uwagi na posadowienie na złej rzędnej, a także warstwę podbudowy o powierzchni 139 m2. Wjazdy na plac utwardzony z drogi powiatowej będą wykonane w ramach projektu modernizującego drogę powiatową nr.... Krawężniki betonowe 15x30 o łącznej długości 148 m ułożone na ławie betonowej C12/15 z oporem. Krawężniki z rozbiórki (108 m) zostaną ponownie wbudowane, a tłuczeń z rozbiórki zostanie wbudowany w lokalne zagłębienia. Warstwa dolna podbudowy zostanie wyrównana i dogęszczona mechanicznie do Is>0,95. Warstwa górna z tłucznia kamiennego o średnicy 0 31,5 mm, grubości 10 cm, o powierzchni 1232 m2 zostanie zaklinowana klińcem bądź miałem kamiennym. Na przygotowanej podbudowie zostanie ułożona kostka brukowa gr. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 4 cm. Powierzchnia utwardzonego placu kostką brukową kolorową gr. 8 cm wynosi 1232 m2. "Ułożenie kostki brukowej betonowej na deptaku". Zakres robót na rowie obejmuje: roboty ziemne - 14,5 m3, rozbiórkę warstwy dolnej podbudowy na pow. 72 m2, warstwa odsączająca z piasku gr. 10 cm po zagęszczeniu - 17,4 m2 + 72 m2, warstwa dolna podbudowy z tłucznia o śr. 31,5-63 mm-72 m2, ława betonowa z betonu C12/15 z oporem pod obrzeża - 2,09 m3, obrzeża betonowe kolorowe 30x8 cm-58 m, warstwa górna podbudowy z tłucznia o średnicy 0-31,5 mm gr. 10 cm-112 m2, nawierzchnia z kostki betonowej kolorowej grubości 8 cm-112 m2. Pas zieleni wraz z obsadzeniem krzewami ozdobnymi i drzewami z infrastrukturą towarzyszącą - nasadzenia krzewów - 10 szt., nasadzenia drzew - 3 szt., dostawa i montaż ławek parkowych - 4 szt., dostawa i montaż koszy na śmieci - 4 szt., stojaki na rowery - 3 szt. Wykonanie dojścia do sanitariatu: parametry dojścia: szerokość 1,2 m, długość 18 m. Konstrukcja: warstwa odsączająca z piasku gr. 10 cm -32,4 m2, warstwa podsypkowa cementowo-piaskowa gr. 10 cm - 32,4 m2, kostka brukowa kolorowa gr. 6 cm na podsypce cementowej gr. 4 cm-21,6 m2, obrzeża 20x6 na ławie z betonu C12/15 z oporem - 36 m.

Wnioskodawca zakłada, że bezpośrednimi odbiorcami będą mieszkańcy Parafii. W obecnej chwili, jak wynika z danych Parafii, liczba wiernych wynosi 1699 osób. Są to osoby zamieszkujące.... Oddany do użytku plac pełnić będzie funkcję placu publicznego i będzie odpowiedzią na zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Plac pełnić będzie także rolę stanicy rowerowej, a organizacja imprez rodzinnych jak i rekreacyjno-sportowych poszerzy ofertę turystyczną.... Operacja przyczyni się bezpośrednio do poprawy atrakcyjności obszaru. Poprawa jakości życia mieszkańców stanowi ważny cel dla rozwoju obszaru. Stworzenie warunków do godnego życia, niwelowanie różnic pomiędzy wsią i miastem w dostępie do miejsc wypoczynku i rekreacji, ma zachęcić młodych ludzi do osadnictwa i zahamować wyludnianie się obszaru. Ponadto, inwestycje w infrastrukturze rekreacyjnej zwiększą atrakcyjność terenu i przyciągną turystów.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7, może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, z zakresu realizowanego projektu pn..., realizowanego w ramach PROW na lata 2014-2018, Działanie 19..., na podstawie umowy przyznania pomocy nr... z Urzędem Marszałkowskim w...?

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się w poz. 69 wniosku ORD-IN na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl